Lid sinds

3 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#474 De Schrijver

 

Op een ochtend stond de Schrijver op, kleedde zich aan, ging aan zijn bureau zitten en bedacht zich: ik heb geen zin. Nu is het misschien goed om te vermelden dat de Schrijver niet iemand was die zich vaak afvroeg of hij ergens zin in had. Integendeel, voor hem bestond het eigenlijk niet. Hij schreef, want hij was Schrijver en hij was Schrijver, omdat hij schreef. Die logica was zo volledig dat er voor zin simpelweg geen plaats was. Maar om redenen die hij niet begreep was er nu opeens dat zinnetje dat zich maar bleef opdringen en hem de wil om zijn pen op te pakken volledig ontnam. De Schrijver zuchtte van lusteloosheid. Ik heb geen zin, dacht hij weer, maar toen begon hem iets te dagen.

Als Schrijver hield hij zich vanzelfsprekend hele dagen bezig met woorden, zinnen, letters, verhalen. De taal was zijn thuis, zijn leven. Het was dan ook zijn overtuiging dat taal alle problemen kon oplossen, ook in dit geval. Taal had zijn zin afgepakt, maar zou haar ook weer aan hem terugbezorgen. Ternauwernood lukte het hem om tegen zijn zin zijn pen vast te pakken en de woorden op een vers blad papier te schrijven:

Ik heb geen zin.

Daar stond het. Zwart op wit, vier woorden. De Schrijver tuurde ernaar en probeerde te achterhalen welke geheimen deze zin voor hem verborg. En terwijl hij de zin minutenlang tegen zijn zin bekeek, begon hij langzaam maar zeker in te zien wat er niet aan klopte. Dat hij het niet eerder zag! Het hele geniepige onding barstte van de dubbelzinnigheid.

Wat de Schrijver had gevoeld bij dat zinnetje was een afwezigheid, een gemis, een ontmoedigend, verlammend geen-zin-hebben. Maar daar stopte het niet. Want terwijl hij schreef dat hij geen zin had, creëerde hij juist diezelfde zin! Hij had wel degelijk, letterlijk, letter voor letter een zin geschreven! Met hernieuwde souplesse nam de Schrijver opnieuw zijn pen vast, nu licht als een veertje, en kruiste doelgericht een letter weg:

Ik heb een zin.

De Schrijver glimlachte tevreden en schreef rustig verder, zoals hij altijd deed.

 

Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag WS75. Dank voor je verhaal. Om kort te gaan: ik vind je vondst geweldig. Ik heb geen zin, dus ik heb een zin: prachtig idee. Helaas verlies ik mijn interesse door wat je er allemaal omheen schrijft. Veel van je tekst is een overweging of gedachte van wat hij is en wat hij doet en waarom. Dat is een stuk minder interessant dan zijn acties beschrijven, die datzelfde ook duidelijk kunnen maken. En dat zou de tekst verlevendigen. Als je dan uitlegt wat er met het zinnetje is, doe je dat met zoveel woorden en uitleg, dat ik het liever zelf had willen uitvinden. Als je me een suggestie had geboden, die de clou niet direct benoemt, had ik jubelend deze opdracht op de valreep nog kunnen beëindigen met jouw schrijven. Maar onder andere met deze zinnen:

Want terwijl hij schreef dat hij geen zin had, creëerde hij juist diezelfde zin! Hij had wel degelijk, letterlijk, letter voor letter een zin geschreven! 

...doe je dat teniet. Helaas, want mijn eerste opmerking is een felicitatie: de creatieve vondst vind ik heel erg goed. Net als de laatste zin als terugkeer naar de status quo, overigens.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi WS75, ik vind je gedachtegang origineel gevonden, maar de grote hoeveelheid schrijven, schrijf, schreef, zin, zinnetje en combinaties met "zin", bevordert de zin om te lezen niet echt en dat is jammer. 

Waarom Schrijver met een hoofdletter? Als je het over de schrijver hebt, mag het met een kleine letter. Haal je "de" ervoor weg, dan maak je er een eigennaam van en dan zou wat mij betreft de hoofdletter wel gerechtvaardigd zijn. 

Maar daar stopte het niet. Want terwijl hij schreef dat hij geen zin had, creëerde hij juist diezelfde zin!  ---> "want" is hier een voegwoord en hoort achter een komma te staan. Je kunt een woord als want vaak ook probleemloos weglaten. Met "want" kondig je alleen aan dat er een verklaring komt. De zin zoals hij er nu staat, leest ook zonder want als een verklaring. 
Maar daar stopte het niet. Terwijl hij schreef dat hij geen zin had, creëerde hij juist diezelfde zin! 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi WS75,

Het mooie van je verhaal zit -uiteraard- in het staartje, maar de aanloop ervan is voor mij net iets te vermoeiend. Je probeert die vermoeidheid te laten zien door op meerdere momenten en manieren te benadrukken dat een schrijver nou eenmaal moet kunnen schrijven. Maar de herhaling van 'schrijven' en woorden die daarop lijken en ook de zinnen die datzelfde concept steeds benadrukken wordt op den duur te veel van het goede. 

Op diezelfde manier schrijf je over het aha-moment van de schrijver en dat leest iets vlotter, omdat de schrijver ook een beter humeur heeft, door zijn besef. Maar het zou vlotter zijn geweest als je om dat te weerspiegelen juist in korte, zinnen te schrijven die niet meer verklaren. Het kwartje is immer gevallen, dus je kan ook als zodanig schrijven:
Dat is 'm! Daar staat-ie. De zin! 'Ik heb geen zin' is een zin' (Enkele of een paar van deze (soortgelijke) varianten.)

Omdat je verhaal uiteindelijk naar een creatieve talige vondst gaat die wel een goede opbouw daarnaartoe heeft, leest je tekst wel belonend. 

Een goede opzet, waar je met een paar aanpassingen iets heel moois van kan maken. 

Groet, 

Nadine