Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#474 Het Droste-effect

*Feedback verwerkt*

Smetteloos wit is het scherm, versleten de backspace op het toetsenbord. Ik staar ernaar terwijl mijn tien vingers rusten op het toetsenbord, in afwachting van de orders die zij moeten ontvangen van mijn brein. Helaas staat dit uit. Of misschien is het juist te druk in mijn hoofd. Ik hoor de klok tikken en ook allerlei andere onzinnige details leiden ineens af. Zij eisen mijn aandacht op en het irriteert me. De laptop klap ik net iets te hard dicht en ik sta op.

Terwijl de koffie doorloopt, zet ik muziek op en laat de zorgvuldig gekozen poëtische woorden de woonkamer en mijn hoofd vullen. Langzaam smelt mijn humeur om naar een meer melancholisch gevoel en ik laat mij opgaan in het lied. Terwijl ik naar de bank loop, word ik ook nog eens beloond door mijn smartwatch die mij feliciteert met het feit dat ik eindelijk eens aan het bewegen ben. Beetje bij beetje komt er endorfine vrij in mijn brein die mij weer nieuwe energie geeft. Om het geluk van mijn smartwatch tot een hoogtepunt te brengen, besluit ik mijn dagelijkse stappen te voltooien met een rondje door het park.

Eenmaal terug werp ik een blik op de laptop en denk terug aan de schrijfopdracht: Hoe ga je om met een writer’s block?

In mijn nopjes en vastberaden start ik op. De opdracht krijgt de titel: Het Droste-effect. Ik typ over een schrijver midden in een writer’s block die naar een leeg scherm staart, terwijl zijn tien vingers op het toetsenbord blijven rusten. Na even aarzelen reikt mijn wijsvinger naar de backspace en houdt deze ingedrukt tot het scherm blanco is. Een nieuwe titel verrijst:

Zinloosheid.

Met dit alomvattende woord stuur ik mijn inzending in. Zeer tevreden klap ik de laptop zachtjes dicht en pak ik nog een chocolaatje uit het achtkantige doosje…

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi jascha, ik vind hem erg leuk. De tekst leest lekker vlot. Jammer dat die backspace-knop zo'n aantrekkingskracht had. Goed verzonnen, met plezier gelezen

hoe ga je om met een writer’s block?  -->  "hoe" moet met een hoofdletter. Het is een titel en het is een nieuwe zin. Idem bij: Het Droste-effect. Het woordje "het" hoort ook nog bij de titel.

Hier en daar mis ik een komma tussen werkwoorden die niet bij elkaar horen (doorloopt zet, loop word, brengen besluit)

Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag jascha. Het Droste-effect is idd een origineel gevonden thema en goed uitgewerkt, lekker getimed ook in je tekst. Smartwatch, endorfine, allemaal leuke vondsten. De leesbaarheid waarvan Fief schrijft, ervaar ik juist minder. Ik heb proberen het te duiden met een soort analyse van je zinsdelen en de combinatie daarvan, want het ligt voor mij in het ritme dat je daarbij kiest. Ik ben er niet uitgekomen. Ze hebben veelal hetzelfde ritme van alledaagse woorden, waarmee je mijn aandacht niet vasthoudt. Dat kan een stijlvorm zijn, maar hier werkt het voor mij minder.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wanneer gebruik je deze, die, dit of dat? Met deze en die verwijs je naar de-woorden. Met dit en dat verwijs je naar het-woorden. Brein is een het-woord, dus wordt het in de zin die volgt dit of dat, niet deze. 
Verder een prettig leesbare tekst. 

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Fief - Dankjewel voor je feedback. Ik zit vaker te stoeien met het moment van het inbrengen van een komma, maar dit is helder. Dank.

@Raymond Uppelschoten - Dank. Het klopt dat dit alledaagse woorden zijn. Ik heb er nu bewust voor gekozen om niet in een soort mooischrijverij te vervallen waarbij het misschien ten koste gaat van de vlotte leesbaarheid, maar dat is misschien ook een kwestie van veel oefenen.

@Gi - Scherp opgemerkt! En dankjewel. Ik ga er op letten.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi jascha, 

Ik moest de betekenis van de titel even opzoeken, maar ik vind hem heel mooi gekozen. 
De tekst leest voor mij niet echt als zodanig, maar je weet wel een hele mooie sfeer neer te zetten van een lus waar je maar niet uitkomt als je een writersblock hebt. Je kiest heel bewust acties of indrukken uit om te beschrijven waarbij je ziet dat het personage langzaam maar zeker toch weer de juiste zin weet te vinden. Daarmee vertaal je het tempo van dit denkproces/ creatieve proces ook erg mooi. 

Goed gedaan. 

Groet, 

Nadine