Lid sinds

8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#474 Kortsluiting

 

Laat op de avond was ik nog aan het schrijven. Het lukte me maar niet om een bepaalde kwestie te beantwoorden, maar vanaf het moment dat ik de pen over het lijnpapier liet bewegen, werd het probleem alleen maar beklemmender.  

Ik schreef:

Beschik ik over een vrije wil? Misschien komen er wel gedachten en gevoelens in me op, onderneem ik van alles, bediscussieer ik onderwerp na onderwerp met Jan en alleman, zonder dat ik daar zelf echt zeggenschap over heb. Is het mijn wil die de pen aanstuurt? Of is het slechts mijn hand die de beweging maakt? Zijn het de cellen in die hand, of de atomen, of nóg kleinere deeltjes die oneindig vaak gedeeld kunnen worden?

Het lukte niet om ook maar één beslissend antwoord te geven op de vragen. De causaliteit van alle schijnbaar losstaande deeltjes in het universum kon de oorzaak zijn van een gedachte. Maar net zo plausibel leek het, dat een gedachte de oorsprong was van de atomen die de sierlijke zinnen in het schrift schreven.

Stond de exacte loop van mijn leven al geschreven in de oerknal die vóór de allereerste oerknal plaatsvond? Of kan ik nu terplekke bewust bepalen wat de volgende reactie zal zijn in de loop der dingen?

Het volgende moment lukte het me niet om verder te schrijven. Het was alsof ik geen pen meer vasthield, sterker nog: de functie van dat ding in mijn hand was maar vaag. Ik probeerde mijn vrouw te roepen, maar zelfs uit mijn mond kwam geen woord.

Het was pas de volgende ochtend dat mijn vrouw mij aantrof. Ik zat in een strakke houding aan mijn bureau, nog steeds met die pen in de greep. Na allerlei bezoeken aan de huisarts, het ziekenhuis en psychologen, kreeg ik uiteindelijk voor de tiende keer de vraag: “Wat is er aan de hand, meneer?” Waarop ik stomweg antwoordde: “Wat is er aan de hand, meneer?”

De diagnose was duidelijk, net als de oorzaak waardoor ik niet meer kon schrijven: katatonie. Nu ben ik er vrij zeker van dat vrije wil maar een illusie is.

 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Mike, 

Een schrijver die zo diepzinnig en veel nadenkt dat die er letterlijk door wordt verlamd: heel origineel! Het taalgebruik sluit er ook goed bij aan. Ik vind het ook mooi gevonden dat je schrijver niet zozeer een mooie zin zoekt, maar het antwoord op een filosofische vraag. Dat  dwingt het taalgebruik, met gebruik van veel diepzinnige vragen als het ware af, in plaats van dat het een kwestie is van een keuze voor de stijl die een schrijver voor een verhaal zou kunnen zoeken. 

Ik vind de laatste zin mooi heel mooi aansluiten op het geheel. Het is een mooi slot, maar tegelijkertijd ook een soort cliffhanger: deze schrijver moet wel een soort persoonlijke crisis doormaken als dit verhaal zijn realiteit is, met die zo brandende vraag over vrije wil. Dat maakt me ook weer erg nieuwsgierig naar wat dat dan kan zijn. 

Heel mooi gedaan! 

Groet, 

Nadine

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Mike, wat een diepgaand verhaal. Interessante vraag stel je jezelf. Vlot beschreven en boeiend om te lezen. 

Ik vraag me af of het niet mooier is om het geschrevene cursief te zetten ipv tussen ah-tekens. Het valt naar mijn idee dan beter op als eigen tekst.

jan en alleman ---> Jan en alleman

Zijn het de cellen in die hand, of de atomen, of nóg kleinere deeltjes die oneindig vaak gedeeld kunnen worden?”  --> "die oneindig vaak gedeeld kunnen worden" voegt naar mijn idee niets toe. Cellen of atomen of nog kleinere deeltjes zegt al voldoende.

de functie van dat ding in mijn hand was maar vaag. ---> "maar" zou ik weglaten. 

Nu ben ik er vrij zeker van dat de vrije wil maar een illusie is.  ---> ik zou hier "de" weglaten. Niet de vrije wil, maar vrije wil.
 

Lid sinds

9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi verhaal Mike. Ik moet eerlijk zeggen dat ik pas de tweede keer het einde bereikte, ik moest me door zinnen worstelen die ik soms twee keer moest lezen en haakte enigszins af. Maar toen ik mijn hoofd had gezet naar deze zeer bloemrijke en creatieve woordkeuzes, werd ik er door gegrepen en bereikte ik de uiteindelijke eindscene en die vind ik erg goed gevonden. Mooi afgerond zo, dank voor je verhaal.

Lid sinds

8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nadine, dankjewel voor de complimenten. Wellicht brei ik er nog eens een extra deel bij aan.

Fief, bedankt voor je waardevolle tips.

Ben het met je eens, cursief is een goed (beter) alternatief voor de aanhalingstekens.

Jan en alleman krijgt een hoofdletter!

"Die oneindig vaak gedeeld kunnen worden" verdiept naar mijn idee juist de twijfel die de schrijver heeft over zijn invloed op de werkelijkheid. Net als "de oerknal vóór de allereerste oerknal." Wat natuurlijk onmogelijk is; iets kan niet plaats hebben gevonden vóór hetgeen er al als allereerste was. Juist deze overdreven overwegingen overtuigen de schrijver ervan dat zijn leefwereld wordt gedetermineerd door onoverzienbaar veel kettingreacties.

Geen gemaar, maar blijft daar.

"De" in "de vrije wil" streep ik door.

Raymond, ik ben blij dat het verhaal je uiteindelijk toch gegrepen heeft. Bedankt voor het lezen.

 

Ook stond er in de laatste alinea "schijven" wat natuurlijk "schrijven" moet zijn.