Lid sinds

7 maanden 3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

Opracht #474: Ik heb geen (goede) zin

Benny Blue zette zijn dampende koffie neer en ging zitten. Op zijn bureautje had hij alles met zorg neergelegd: zijn schrijfblok en lievelingspen lagen uitnodigend klaar op het tafelblad. Een lege maar veelbelovende bladzijde, in afwachting van het bijzondere verhaal wat er nog niet stond. Benny snoof de koffiegeur op. Misschien kon de cafeïne zijn inspiratie aanwakkeren. 

Het leek zo eenvoudig: gewoon een verhaal van een paar honderd woorden schrijven. Hij had nog nooit iets geschreven, maar dit kon toch niet zo moeilijk zijn? Een bonte verzameling vage ideeën passeerde de revue, maar niet één was de juiste. Het moest perfect zijn, precies zoals hij de rest van zijn leven probeerde te regisseren. Van zijn autoritaire, veeleisende vader had hij geleerd dat fouten uit den boze waren, en geheel in diezelfde lijn deed Benny in het dagelijks leven zijn uiterste best om fouten te vermijden. ‘Leef toch eens wat losser’, verzuchtte zijn vrouw weleens. Maar dat kon hij niet. 

En nu werd hij door deze opdracht voor het blok gezet. Daar kwam vast de naam Writer’s Block vandaan. Van mensen die niet voor het Schrijversblok gezet wilden worden, dacht Benny. Inwendig grinnikte hij om zijn eigen taalvondst. 

Na een uur was het eerste vel papier nog steeds leeg. Ineens was hij het zat. ‘Ik heb gewoon geen zin’, mopperde Benny. Het leven had vast meer voor hem in petto dan het schrijven van een perfect stukje tekst. ‘Ik lees andermans verhalen wel’, besloot hij. Lezen kon hij als de beste. Zoals hij immers altijd probeerde om alles het beste te doen. Benny dronk zijn koffie op, legde het schrijfblok terug in de lade en pakte zijn sleutels.  

Op slechts een kwartiertje lopen stond het mooie oude gebouw waar prachtige verhalen en fantastische zinnen op hem lagen te wachten. Benny floot een vrolijk deuntje toen hij de deur achter zich dicht trok en koers zette naar de bibliotheek. Met flinke tred en goede zin. 

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi groen.esta, welkom op het forum. Ik vind je verhaal erg leuk om te lezen. Hoe je van geen zin naar goede zin kunt gaan. Goed gevonden. 

Een lege maar veelbelovende bladzijde, in afwachting van het bijzondere verhaal wat er nog niet stond. ---> "wat er nog niet stond" hoeft er niet achter. Je zegt al dat het een lege bladzijde is.

Schrijversblok ---> hoeft niet met een hoofdletter 

Op slechts een kwartiertje lopen stond het mooie oude gebouw  --> tussen lopen en stond hoort nog een komma

verzuchtte zijn vrouw weleens. Maar dat kon hij niet.  ---> Maar is hier een voegwoord en hoort naar mijn idee daarom achter een komma. 

Ik haak een beetje af bij het steeds noemen van de naam Benny. Er is maar één personage, dus als je afwisselt met hij weet de lezer nog steeds dat het om Benny gaat.

Laatste zeurtje: Je hebt nu als titel de titel van de opdracht. Bij een eigen verhaal hoort ook een eigen titel. Er mist nog een d in "opracht"

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi groen.esta, 

Een goed geschreven weerspiegeling van wat een writer's block is en hoe die aanvoelt. Alles wordt genoemd: het verlangen naar het schrijven, de aanloop ernaartoe, de twijfel, oorzaak van de twijfel en dan uiteindelijk dat gevreesde moment. Het is dan ook passend hoe je personage de letterlijke en figuurlijke zin gaat terugvinden èn terugzoeken in de bibliotheek. 

Omdat Benny het enige personage is, zou je ook in de ik-vorm kunnen schrijven, dan had je net iets meer in de beleving kunnen duiken die je nu schetst. Maar dat is een keuze, geen fout. Wel zou je de naam Benny ietsje minder mogen laten vallen, omdat hij het enige personage is. 

Maar al met al leest je verhaal erg aardig. Goed gedaan. 

Groet, 

Nadine

Lid sinds

7 maanden 3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief en Nadine, Bedankt voor jullie positieve tips en tops! Goeie tip, iets minder vaak de naam van het personage noemen, ik was er idd een beetje mee aan het worstelen. Dank voor de feedback, daar kan ik mijn voordeel mee doen. Groetjes Stephanie 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Een mooie bespiegeling op de weekopdracht. Het leest vlot weg en je schrijft mooi naar een passend slot toe. Door het bespiegelende heeft het ook wat kabbelends, dat voor mij precies op tijd stopt, anders was ik denk ik uit het verhaal gekabbeld. Wat dus nu niet gebeurde.