Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#474 Het antwoord ligt op straat

Het papier staat vol doorhalingen en Google liet me weten dat hij geen opties meer heeft. Zijn laatste suggestie was: Je kunt het heen en weer krijgen, maar dat dekt de lading bij lange na niet.

Ik heb ... ik bedoel: mijn hoofdpersonage heeft sinds twee jaar een relatie met Karel. Hij is getrouwd, maar zijn huwelijk is eeuwen geleden al op de klippen gelopen. Althans dat zegt hij steeds, maar op de een of andere manier kan hij de knoop niet doorhakken en ik ... uh ... mijn hoofdpersonage dus, vermoedt dat het familiekapitaal van zijn vrouw daar iets mee te maken heeft. Karel is een man die aan een zekere levensstijl is gewend en daar moeilijk afscheid van kan nemen.

Het voelde als een mokerslag toen zij hem een week geleden innig gearmd door de stad zag lopen met zijn vrouw. Hij draaide bewust zijn hoofd weg – ze zag het wel – en nu is ze er echt helemaal klaar mee.
Ietwat beneveld door overmatig drankgebruik, wil mijn hoofdpersonage Karel laten weten dat hij de rambam kan krijgen, dat ze beter verdient dan aan het lijntje gehouden te worden, maar ik kan de woorden niet vinden om haar statement kracht bij te zetten.

Om even afstand te nemen, besluit ik een rondje over de markt te maken. Daar tref ik twee dames die staan te keuvelen bij de kraam van een groenteman. Nou ... gezien de rauwe taal die ze bezigen, zouden ze beter bij de viskraam passen.
‘Het is een klerelijer!’
‘Klerelijer? Jaan, hij is godverdomme krapuul van de bovenste plank. Waarom pik je die loze beloftes nog steeds?’
‘Wat moet ik anders?’
De groenteman heeft het gesprek blijkbaar ook meegekregen. Als hij Jaan haar de tas met gezonde inhoud overhandigt, doet hij niet zuinig een duit in het zakje.
‘Je mot ‘m zeggen dat ie de tyfus ken krijgen en op ken rotten.’
Naarstig ga ik in de krochten van mijn handtas op zoek naar een pen. In hanenpoten schrijf ik vervolgens op de achterkant van een verdwaalde kassabon de zin waar ik zo naar op zoek was.

 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief,

Heel leuk gevonden. Jij, nee, sorry, je hoofdpersoon (;)) was gewoon op zoek naar een flinke scheldpartij. Niet iets waar je zo snel een writersblock van zou krijgen, zou je zeggen. Meestal ligt de blokkade bij iets waar je heel verfijnd en ingewikkeld over denkt/ schrijft. 
Des te leuker dat dit wel bij jouw verhaal zo is, waar je ook al lekker wisselt tussen 'ik' en 'hoofdpersoon'. Het is bizar, en op een gekke manier ook doodnormaal. Net zoals het vinden van inspiratie voor de perfecte stroom beledigingen, op een plaats waar je die dan misschien wel weer verwacht: de goeie oude markt, waar roddelen en roepen nu eenmaal vrij baan hebben. 

Zo is je verhaal ook erg mooi opgebouwd. Ik heb het graag gelezen. 

Groet,

Nadine

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Uitstekende recensent, verre van mislukt schrijver. Herkenbaar verhaal, prachtig spel met de auteur en de ik-vorm - iets wat ook vaak voor verwarring zorgt en soms in elkaar overloopt. Prachtig idee.

Hier en daar zou ik een andere interpuctiekeuze maken:

  • Ik heb, ik bedoel mijn hoofdpersonage heeft [...] > Ik heb ... ik bedoel: mijn hoofdpersonage heeft [...]
  • en ik, uh mijn hoofdpersonage dus, > en ik ... uh ... mijn hoofdpersonage dus,

 Verder stokte ik even bij de beginzin. Waarschijnlijk komt het doordat ik wit vel papier met een blanco vel associeer, Als ik dan kees over 'doorhalingen', raak ik in de war. Maar goed, dat is misschien mijn associatie en andere lezers hebben dat wellicht niet.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hoi Nadine, bedankt boor je snelle en positieve reactie. Fijn dat het goed overkwam.

Musonius, ik heb je suggestie wat betreft de interpunctie overgenomen. Wat betreft het papier, ik snap wat je bedoelt, ik zie het echter zelf wel voor me. Maar misschien is vel papier duidelijker.

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hey Fief, goed gevonden verhaal, leuke verwarring met de schrijver die niet autobiografisch wil gaan doen. 

Vel of geen vel, het is me wel duidelijk.

GG!

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Leuk spel tussen een schrijver die wel of niet samenvalt met de hoofdpersoon van een te schrijven verhaal. Waardoor je je als lezer af kunt vragen of daarmee de schrijver van het verhaal samenvalt met de schrijvende hoofdpersoon die ... 😀

Goed gedaan, graag gelezen.