Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#474 De schrijfhik

“Beste man, u bent niet overspannen of depressief, dit is gewoon een simpel gevalletje schrijfhik”, zei de huisarts. “In goed Nederlands: geen burn-out, maar een writer's block
“O, ik … ik … maar hoe …” – de schrijver zocht naar woorden – “En nu?”
De arts lachte geruststellend. “Maakt u zich geen zorgen, uw talent is verwaarloosbaar en in een land dat meer schrijvers dan lezers telt, zult u niet gemist worden.”
De schrijver vloog uit zijn stoel en zijn slof. “Dokter, dit is een serieus probleem. Ik eis een behandeling.”
“Goed, goed!” De dokter wuifde de schrijver zijn stoel weer in. Hij opende een website voor amateurschrijvers, zocht een verhaal uit en draaide het scherm naar de patiënt toe. “Kunt u reageren op wat u hier leest?”
De schrijver las. Hij wees op verkeerd geplaatste komma's, oppervlakkige personages en plotgaten.
“Fijn, u heeft in elk geval niet de ziekte van Papillon: het onvermogen om te reageren op andermans pennenvruchten”, sprak de arts, “Ik zou zeggen: stort u zich op polemiek. Of doe wat alle mislukte schrijvers met zelfkennis doen: word recensent.”
De schrijver schudde het hoofd. “Ik wil niet parasiteren op het werk van anderen. Ik wil gewoon goed kunnen schrijven.”
Dat kon u voorheen ook niet, dacht de arts. Wat haatte hij deze beroepsgroep van hooghartige, zelfingenomen, dikdoenerige, alfabetweters. Hij zou er niet om rouwen als het boekenbal getroffen werd door een dodelijke virusuitbraak.
“Wat heeft u de laatste tijd wel kunnen doen?”
Aarzelend haalde de patiënt een notitieblokje uit zijn zak en legde het de geneesheer voor. Deze zag een reeks onsamenhangende woorden, ongrijpbare gedachteflarden en onoplosbare beeldspraken.
“Kijk,” – de arts tikte op het blok – “als u dit nu op papier zet met veel witregels ertussen, als u de zinnen volstrekt willekeurig afbreekt en u zich niets aantrekt van interpunctieregels ... Mijn advies: laat proza even voor wat het is en richt u zich op de moderne poëzie.”
Dolgelukkig vertrok de patiënt.
De arts staarde naar zijn aantekeningen van het gesprek. Een flauwe glimlach speelde om zijn mond. Voor vrije verzen en doktershandschrift gold hetzelfde: ze zijn totaal onleesbaar.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Musonius, ik heb genoten van deze pennenvrucht. 

pennenvruchten.” sprak de arts, “Ik  ---> ik zou de punt achter pennenvruchten ruilen met de komma achter arts

wordt recensent. ---> word

gedachteflarden ---> volgens mij moet het gedachtenflarden zijn.

Vrije verzen en doctorshandschrift hebben ---> dit leest op een of andere manier niet lekker. Misschien omdat vrije verzen meervoud is en doctorshandschrift enkelvoud. Misschien is het op te lossen met "een" voor doktershandschrift. 
Ik denk dat je doktershandschrift bedoelt. Doctor is een universitaire titel, een dokter is een arts.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 Hoi Musonius

Je had me bij de vierde regel al helemaal mee het verhaal in genomen: een schrijver die naar woorden zoekt als hij net is gediagnostiseerd met de schrijfhik. Je beloofde daarmee een feest van fantastisch gevonden woordspelingen en leverde dat ook. Je drijft ook perfect de spot, zowel met zelfingenomen schrijvers als met arrogante dokters. 

Dit schrijfsel is fantastische humor! En als de woordspelingen dan ook nog eens de schakels van het plotverloop vormen... 

Geweldig gedaan! 

Groet, 

Nadine
 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief,

Dank. Dat heb je weer scherp gezien en op gedachteflarden na heb je helemaal gelijk. Aangepast.

Nadine,

Dank voor je lovende woorden. De uitdaging is nu om je de volgende keer bij de eerste zin al mee te nemen. :-)

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wederom, een geweldige vondst, de schrijfhik natuurlijk. En de dokter die dat natuurlijk kent, en die uiteraard een handschrift heeft waar je niet mee opschiet.

Trouwens in de zee van woordenvuur: zijn de alfabetweters mijn favoriet! En natuurlijk de sneer naar de dichtertjes, - o zo dubbel goed gevonden in jouw plaats - puur genot.

Genoten, genietend & ZGG!

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Musonius, je schrijft in je commentaren bij de andere verhalen dat het nummer van de opdracht 475 is, maar het is 474. In het overzicht staat het fout.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Mooi gedaan! Ook lekker toegewerkt naar de vormers van vrije verzen. Je doet er vele van hen daarmee absoluut tekort, maar wat zou het als je het in zo'n creatieve uitspatting weet neer te zetten.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank, Hadeka. Je weet toch wel dat uitspraken, gedachtes en gevoelens van figuranten in fictie niet overeen hoeven te komen met die van de auteur?