Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Smartphoneverslaving

 

“Shoet” moppert Jet. Ze rommelt in haar tas en zet deze uiteindelijk ondersteboven op haar bureau. “Iets kwijt?” hoort ze achter zich. Zijdelings kijkt ze naar haar collega Roos die genietend blijft staan. “Lipstick” mompelt ze. “Andre probeert je al een hele tijd te bellen” roept Roos terwijl ze wegloopt. “Tuurlijk” zucht Jet en loopt naar het kantoor van haar manager. “Ha Jet” zegt Andre, “ik was al naar je opzoek. Is er iets tussen jou en Roos? Ze denkt dat je boos op haar bent.”
“O?” zegt Jet, “nee waarom dan?”
”Reageer gewoon op haar appjes, misschien moeten we een coach inschakelen” zegt Andre en kijkt verder op zijn scherm.
Nijdig loopt Jet terug terwijl ze Roos ziet grijnzen. “Problemen?” vraagt Merel die tegenover haar zit. “Tut is weer aan het stoken” zegt Jet. “Ik vertel het nog wel. Koffie?” Merel knikt en Jet loopt richting koffieapparaat en ziet dan Roos richting trap lopen. “He Roos” roept ze en gaat achter haar de trap af. “Schiet op mens” zegt Roos terwijl ze druk op haar mobiel drukt. “He” zegt Jet en geeft haar een duw. Met een dreun valt Roos tegen de muur en daarna de trap af. “Roos” roept Jet en loopt snel de trap af. Opeens ziet ze vlakbij Roos haar mobiel liggen. Ze knielt naast haar en ontgrendelt de mobiel met face-id. Als ze om zich heen kijkt, ziet ze nog steeds niemand en vlug loopt ze naar het dichtstbijzijnde toilet. Zo waar ben jij altijd zo druk mee trut mompelt ze. Met verbijstering leest ze de appjes. “Ongelofelijk” mompelt ze en stuurt een aantal berichtjes. Langzaam loopt ze terug naar de trap waar Roos nog steeds ligt. De mobiel schuift ze onder Roos’ arm en dan begint ze te gillen. “Help” roept ze en deinst achteruit.

Later zitten Merel, Andre en Jet bij elkaar op de kamer van Andre. “Niet te geloven” zucht Merel. “Hoe kan iemand zo ongelukkig vallen”. “Tja” zegt Andre. “Ze was met haar mobiel bezig. Ik kreeg een app van haar net voordat ze viel. Ze zei dat ze gevoelig was voor verslavingen”. “Alcohol?” vraagt Merel. “Of drugs”? “Nee iets anders, maar ze heeft wel hulp nodig” zegt Andre. Jet knikt. “Smartphoneverslavingen zijn zo heftig.”

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Bommel, welkom op het forum. Of het daadwerkelijk een verslaving betreft, betwijfel ik. Volgens mij is het meer iets wat Jet over Roos verzint. Ik haal uit de handelingen van Roos niet direct dat ze verslaafd is, wel dat ze er druk mee bezig is.
Het idee voor het verhaal vind ik goed gevonden, maar de tekst zelf rammelt te veel voor mij. Dat Jet de telefoon van Roos ontgrendelt met de gezichtsherkenning vind ik goed gevonden, maar dat ze daarna eerst naar het dichtstbijzijnde toilet loopt om daar de berichten te lezen, vind ik niet geloofwaardig. Naar mijn idee zou ze dat eerder in de hal zelf doen. Ze kijkt tenslotte al rond of iemand iets gezien heeft. Komt er dan iemand aan, kan ze alsnog snel het toestel verbergen en doen alsof ze zich om Roos bekommert. 

De tekst zelf kan wel wat aandacht gebruiken. 
Zet om te beginnen de gesproken zinnen onder elkaar. Dan zie je beter wie aan het woord is, zeker als je een aantal namen in een kort verhaal gebruikt.
Telkens "zegt ..." schrijven achter een gesproken zin leest storend. Varieer met: moppert, antwoordt, zucht, briest, roept e.d. Als het duidelijk is wie het zegt, hoeft het er niets achter. De aanhalingstekens zeggen al dat iemand iets zegt.

Het is handig als je in de titelbalk het nummer van de opdracht ervoor zet, dan weten de coach op welke verhalen ze moet reageren. Verzin bovendien een eigen originele titel, je hebt nu min of meer de titel van de opdracht gebruikt.

“Shoet” moppert Jet. ---> na Shoet hoort nog een komma.
Kijk voor de regels met betrekking tot leestekens en aanhalingstekens eens op de site van Onze Taal:
https://onzetaal.nl/taalloket/aanhalingstekens-en-leestekens 

“O?” zegt Jet, “nee waarom dan?”  --->  achter nee zou ik een komma zetten.

terwijl ze druk op haar mobiel drukt.  ---> druk en drukt in één zin leest niet lekker. Toetst of tikt is naar mijn idee een beter alternatief voor drukt.

“He Roos” roept ze , “He” zegt Jet ---> He moet in beide gevallen Hé zijn, volgens mij. Ook hier ontbreekt een komma.

face-id  ---> Face ID, maar persoonlijk vind ik gezichtsherkenning fijner lezen. 

ziet ze vlakbij Roos  ---> vlak bij

Zo waar ben jij altijd zo druk mee trut mompelt ze.   ---> mompelen is een vorm van spreken, dus hoort de tekst tussen ah-tekens te staan. Verder hoor en na een aanspreking een komma te staan.
"Zo waar ben jij altijd zo druk mee, trut," mompelt ze. 

“Hoe kan iemand zo ongelukkig vallen”.  ---> de punt hoort vóór het aanhalingsteken te staan.