Lid sinds

11 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#473 De slang danst en kronkelt als een python

De slang danst en kronkelt als een python

Hij is weer niet te houden, ik kan hem nauwelijks bijbenen. Toch moeten de hoeken en gaatjes ook stof- en vuilvrij zijn. Met veel moeite kan ik de mond van de stang in de hoeken en over plinten duwen. Ik voel zijn weerstand, hij wil naar mijn broekzak. Toch heb ik mijn smartphone nu eens niet in mijn zak gestoken maar bovenop het buffet gelegd.

Ik kocht de Miele onlangs in een kringloopwinkel.

'Hij doet het prima,' zei de verkoper , 'zo goed als nieuw.'

De eerste keer dat ik hem gebruikte was ik dan ook tevreden. Hij klonk als een zonnetje en stofzuigerde prima. De keer daarna kronkelde de slang zich uit zichzelf als een heuse boa constrictor om mijn middel en probeerde met alle geweld mijn iPhone uit mijn broekzak te zuigen. Ik struikelde over de zuigerstangen die dwars voor me gingen liggen. Snel trok ik de stekker eruit.

'Ik zal het nog een keer met je proberen,' zei ik, 'als je dan niet gewoon doet waarvoor ik je heb gekocht, doe ik je weg. Ik geef je niet aan de kringloop maar smijt je op de schroothoop waar je kunt verroesten'. Hij voelde kennelijk dat het mij menens was en gedroeg zich de week erop netjes.

Deze keer gaat hij er in volle vaart vandoor zodra de stekker in het stopcontact zit. Met de slang om hoog steigert hij brommend regelrecht naar het buffet en zuigt de iPhone op. 'Kom hier, kom hier,' schreeuw iken ren naar hem toe. Te laat, de iPhone zit vast in de stang. Dit kan helemaal niet, denk ik. Mijn mond valt open als ik zie hoe stofzuiger als een tapijtslang de iPhone met kracht naar binnen zuigt. Mijn mond hangt nog steeds open als ik plotseling mijn beltoon door de stofzuigerbrom heen hoor en er een zware stem komt uit het binnenste van het zuigapparaat. 'Nu is hij van mij en waag het niet de stekker eruit te trekken, dan zwaait er wat'. De slang zwaait vervaarlijk mijn kant op. Ik steek onwillekeurig mijn hand uit naar het stopcontact. 'Waag het niet,' hoor ik. Plotseling klinkt het fluitconcert van Vivaldi door de huiskamer, de slang danst en kronkelt als een python die door een slangenbezweerder tot dansen wordt genood.

Ik had de smartphone net opgeladen dus ik kan mijn lol op de komende uren.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Juliamarie, het is een leuk verhaal en het is vlot geschreven, in die zin graag gelezen, maar ik haal er de opdracht niet uit. De fantasie op het eind werkt voor mij niet. 

stofzuigerde prima. ---> volgens mij zeg je normaal dat een stofzuiger zuigt.

waar je kunt verroesten'.  --> de punt hoort vóór het ah-teken.
dan zwaait er wat'.  ---> idem

schreeuw iken ren ---> spatie tussen ik en en.

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Juliamarie,

Bedankt voor je verhaal. Je neemt me mee in een fantasiewereld en dat lukt je goed mijns inziens. Alleen: ik haal de opdracht niet uit het verhaal, dus dat is niet geslaagd. Wat ik ook mis is een duidelijke verhaallijn: ik zou de structuur anders indelen bij dit verhaal. Wat mij betreft zou je de eerste alinea kunnen schrappen of een deel ervan kunnen opschuiven pas ná dat de stofzuiger is gekocht. Nu worden we onderbroken door de aankoop van de stofzuiger, en dat haalt mij uit het verhaal.

Het laatste gedeelte gaat van hot naar her. Ik kan er minder goed in meegaan dan in de vorige alinea’s. Daar zou je iets langer de tijd voor moeten nemen, óf een aantal elementen uit moeten schrappen.

Ik hoop dat je hier iets mee kan!