Lid sinds

6 maanden 4 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

#473 - Smartphoneverslaving #nolife

 

Zonder gevoelens en in een verdoofde waas scroll ik door de feeds.
Een foto van Sander met zijn nieuwe puppy: hartje.
Gwen haar opa is overleden: “veel sterkte” gevolgd door een druk op de emoticon met het hartje.
Zo gaat het eindeloos verder, switchend van de feed van de ene app naar de andere zoek ik als een junkie naar de laatste nieuwe hypes en kicks.
Zelf heb ik ondertussen 21 000 tik-tok volgers. Ik kan dansen en ik zie er goed uit, genoeg om een ganse generatie in de ban te houden met het imiteren van korte dansjes van grotere influencers.

“Bliep”, het geluid van een melding op mijn smartphone. Ik klik en word onmiddellijk doorgestuurd naar een trending kanaal. Het korte filmpje heeft op een halfuur tijd al meer dan een kwart miljoen views en honderden comments waarvan 95 procent bestaat uit slechts één emoticon en één woord: een gebroken hartje gevolgd door “Noooo!”
Geschokt kijk ik naar het beeld. Het is ongelooflijk hoe ver mensen gaan om sympathie bij andere mensen op te wekken, alsof ze de ultieme high willen scoren. Is ze op zoek naar aandacht of is het een hulpkreet, wie kan waarheid nog van fictie onderscheiden.
Als ik de views per minuut zie oplopen besluit ik om er mee van te profiteren, ik ben er zeker van dat als ik dezelfde hashtag gebruik ik mijn eigen kanaal een serieuze boost kan geven en genoeg medelijden kan opwekken bij mijn volgers zodat ze mij niet loslaten.

Ik kijk rond in de kamer die mijn moeder een zwijnenstal noemt en tussen de vuile sokken van vorige week en een topje dat ik slechts één keer heb gedragen vind ik wat ik zoek.
De pijn van de kleine snee brengt mij even terug bij zinnen en voor een vluchtig moment vraag ik me af waar ik eigenlijk mee bezig ben. Dit wordt een blijvend litteken en ik zal verplicht zijn van constant lange mouwen te dragen als ik niet wil dat iemand vragen gaat stellen.
Maar als ik tien minuten nadat ik het filmpje online heb gezet zie dat ik al 200 nieuwe volgers heb en al een tiental comments met hetzelfde gebroken hartje, pompt dit genoeg adrenaline door mijn lijf om er terug tegen te kunnen en al snel zit ik opnieuw in dezelfde verdoofde roes.
Trending vandaag: #nolife.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi RoDa81, welkom op het forum. Ik vind het een goede invulling van de opdracht. De tekst zelf verdient wel wat aandacht, maar verder graag gelezen.
Het is voor mij enigszins een raadsel wat er op het filmpje te zien is en waarom het zo schokkend is. In de laatste alinea noem je wel "de pijn van de kleine snee", maar ik kan alleen maar raden wat je gedaan hebt. Misschien kun je het iets meer of anders uitschrijven.

Gwen haar opa is overleden ---> mooier vind ik: Gwens opa, maar dat is wellicht een kwestie van smaak.

21 000 tik-tok volgers. ---> Een duizendtal noteer je altijd met een punt:  21.000
tik-tok volgers = TikTok-volgers 

Is ze op zoek naar aandacht of is het een hulpkreet, wie kan waarheid nog van fictie onderscheiden.  --> dit is een vragende zin, dus een vraagteken op het eind.

Als ik de views per minuut zie oplopen besluit ik ---> tussen zie en oplopen hoort nog een komma

Als ik de views per minuut zie oplopen besluit ik om er mee van te profiteren, ik ben er zeker van dat als ik dezelfde hashtag gebruik ik mijn eigen kanaal een serieuze boost kan geven en genoeg medelijden kan opwekken bij mijn volgers zodat ze mij niet loslaten.  ---> dit is een lastige zin om te lezen. Misschien:
Ik zie de views per minuut oplopen en ik besluit om ervan mee te profiteren. Als ik dezelfde hashtag gebruik, kan ik mijn eigen kanaal zonder twijfel een serieuze boost geven en genoeg medelijden opwekken bij mijn volgers zodat ze mij niet loslaten.

slechts één keer heb gedragen vind ik wat ik zoek. ---> tussen gedragen en vind hoort nog een komma.

en voor een vluchtig moment vraag ik me af ---> "voor" mag weg. 

Maar als ik tien minuten nadat ik het filmpje online heb gezet zie dat ik al 200 nieuwe volgers heb en al een tiental comments met hetzelfde gebroken hartje, pompt dit genoeg adrenaline door mijn lijf om er terug tegen te kunnen en al snel zit ik opnieuw in dezelfde verdoofde roes.
200 --> getallen schrijf je in een verhaal doorgaans voluit. Buitenlandse woorden schrijf je cursief.
verdoofde roes --->  is de roes verdoofd of is hij verdovend. Naar mijn idee moet het verdovende roes zijn.
De zin is erg lang en lastig te lezen. Ik zou hier ook twee zinnen van maken. Bijvoorbeeld:
Tien minuten nadat ik het filmpje online heb gezet, zie ik dat ik al tweehonderd nieuwe volgers heb en al een tiental comments met hetzelfde gebroken hartje. Dit pompt genoeg adrenaline door mijn lijf om er weer tegen te kunnen en al snel zit ik opnieuw in dezelfde verdovende roes.

laatste zeurtje: in de titelbalk zou ik alleen je eigen titel plaatsen en "smartphoneverslaving" weghalen. De titel van de opdracht hoef je niet te noemen.

Lid sinds

6 maanden 4 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Fief,

eerst en vooral bedankt voor de feedback. Ik besef dat ik nog veel meer op mijn taalgebruik moet letten, maar dit is mijn eerste verhaaltje dus er is nog veel ruimte voor progressie.

Ik dacht dat het duidelijk was door de hint van de kleine snee dat er op het filmpje een vorm van zelfverminking te zien was, maar dat komt waarschijnlijk omdat het voor mezelf logisch leek. Ik zal daar in de toekomst meer rekening mee houden dat niet alles vanzelfsprekend is.

Maar dit zijn zeker allemaal opmerkingen/tips waar ik mee aan de slag kan bij een volgende poging.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Een passend smartphoneverhaal, waar ook de aandachtsverslaving naar voren komt.

De korte zinnen met handelingen vind ik sterk, die laten me zien wat er in de hoofdpersoon omgaat, zonder dat expliciet te benoemen. Je start het verhaal met: 'Zonder gevoelens en in een verdoofde waas ...' dat zou je wat mij betreft weg mogen laten. Het vervolg van je verhaal maakt dat al duidelijk en je geeft daarmee wat meer ruimte aan mijn fantasie.

De verminking haalde ik er wel uit. Pas gaandeweg het verhaal kreeg ik in de gaten dat we met een (puber)meisje te maken hebben. Het zou aan mij kunnen liggen dat ik dat wat laat zag, maar mij zouden iets meer hints naar wie de hoofdpersoon is me wel helpen.

Graag gelezen.

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag RoDa,

Bedankt voor je verhaal. Ik vind het goed geschreven. Wat mij betreft mag je het perspectief veranderen. ‘Zonder gevoelens en in een verdoofde waas scroll ik door de feeds’, vind ik een rare zin voor een verhaal dat in de eerste persoon is geschreven. Als je in een waas zit, merk je dat niet op. Een andere optie is om dat soort opmerkingen te schrappen.

Ook kan ik niet zo goed uit het verhaal halen wat er precies op het filmpje te zien is. Zelf interpreteer ik het als zelfbeschadiging, maar desalniettemin was het voor mij toch niet helemaal zeker. Dit is een beetje vaag en de kans is groter dat door dit soort dingen de lezer afhaakt.