Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#473 YMMV (Your mileage may vary)

Het zal wel aan mijn leeftijd liggen dat het niet zo lijkt, maar naar mijn gevoel doe ik toch mijn best om bij te blijven met wat er reilt en zeilt op onze aardbol.
Toen de mobiele telefoon zijn intrede deed, heb ik een tijdlang aan mijn medewerkers op kantoor verboden om die dingen tijdens de werkuren te gebruiken. Dat zou ik nu niet meer moeten proberen. Net als de bedrijfswagen, maken ook de laptop en het min of meer gesofisticeerde mobieltje tegenwoordig integraal deel uit van een verloningspakket.

Waar de jeugd de centjes haalt om hun dure iPhone te bekostigen blijft mij een raadsel. Ik zal het  eens aan mijn  kleinkinderen vragen want met de euro’s die zij van mij bij hun verjaardagen en op feestdagen cadeau krijgen zullen zij niet ver komen.

Hun smartphoneverslaving is inmiddels een feit. Mijn opmerking hierover wordt steeds weggelachen met “Opa, dit is 2023!” Sturen ze mij een berichtje, dan ga ik op zoek naar uitdrukkingen uit de jongerentaal om hen van antwoord te dienen. ROTFL is mijn favoriet,  Rolling on the floor laughing.

Toch vind ik de evolutie eerder zorgwekkend. IMHO, in my humble opinion, is de verslaving aan het mobieltje iets dat dringend moet aangepakt worden. Positief is dat het ding wordt verboden in klaslokalen.  Waar het voor mij ook best verboden wordt is in het parlement. Hoe onbeschoft komt het over dat de ‘verkozenen des volks’ berichtjes versturen terwijl iemand aan het woord is, zelfs al is wat er gezegd wordt niet zo interessant.  

Ach, het zal dus wel aan mijn leeftijd liggen, maar als ik eerlijk wil zijn moet ik bekennen dat ik in de beginjaren van mijn loopbaan ook al aardig bezig was met het gebruiken van leuke afkortingen. Dit had toen alles te maken met het feit dat er zoiets bestond als een telex waarbij boodschappen over de hele wereld konden verstuurd worden. Omdat zulke berichten echter peperduur waren, gebruikte men allerlei afkortingen. ASAP is er één van en bestaat dus al heel lang. Eentje waar ik mijn kleinkinderen en vele andere mobielverslaafden mee stil krijg is BIFNW.  Ik gebruik het veel aan het einde van een bericht en men kan er donder op zeggen dat ik de vraag krijg wat het betekent. Zoals  de letter ‘u’ in het Engels klinkt als ‘you’, klinkt de ‘i’ als ‘ai’.
Dus: Bye for now!

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een typisch Gi verhaal. Leest lekker weg! 

 Ik zal het  eens aan mijn  kleinkinderen vragen want met de euro’s die zij van mij bij hun verjaardagen en op feestdagen cadeau krijgen zullen zij niet ver komen.

Best wel sarcastisch. Natuurlijk dealen ze!

 

GG

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ben het eens met Tony dat het vlot leest, toch had ik het liever in verhaalvorm gelezen dan als column. 

met “Opa, dit is 2023!” Sturen ze mij ---> sturen mag met kleine letter

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Column?? Sturen ... is een nieuwe zin na het uitroepteken. De zin die volgt zou trouwens niet kloppen als de s met een kleine letter wordt geschreven. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, je hebt helemaal gelijk. Ik las de zin verkeerd. 
En ja, voor mij leest dit meer als een column. Het gaat meer over wetenswaardigheden en jouw ideeën daarbij, dan dat het een verhaal is. Op zich prima, maar persoonlijk lees ik liever een verhaal.

IPhone ---> iPhone

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ah, in België is het dus niet anders. In Nederland zit de premier tijdens debatten ook voornamelijk met zijn telefoontje te spelen.

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Gi,

Bedankt voor je verhaal! Ik vind het een uitstekend geschreven verhaal. Je houdt het tot aan het laatste moment spannend. Waar ik wel op zou letten is het volgende: de toon van het verhaal vind ik prima, maar let op dat het niet té belerend wordt. Je karakter kan op die manier ‘plat’ worden en de toon (ik weet het allemaal beter), kan gaan overheersen. Dat vinden de meeste lezers vervelend. 

Voor de rest heb ik niets aan te merken op je verhaal. Het bevat humor, heeft een goede stijl én structuur, bevat interessante meningen en is vlot geschreven. Chapeau!

 

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dankjewel Anna voor de fijne feedback. Blij met de pluim op mijn 'chapeau'.  In je commentaar gebruik je vier keer het woord 'verhaal'. Fief zag er nochtans een 'column' in. Tony vond het ook een verhaal en nog wel typisch in mijn stijl. Dank je Tony.  Zoveel lezers, zoveel meningen. Musonius ook bedankt om te reageren. 

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Gi, 

Ik snap wel dat Fief het als een column ziet: de verteltrant, een mening van de vertaler et cetera. Toch leest het voor mij meer als een fictieve vertelling!