Lid sinds

7 maanden 3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

#471 Irritaties

De zon schijnt door de glazen raampartij van onze serre in mijn nek. Ik voel het branden terwijl ik keihard mijn best doe om de juiste woorden op mijn lege document te krijgen. Het kost me dit keer veel moeite, mede door mijn slechte zicht door een oogontsteking en korte spanningsboog. Om mij heen zijn veel afleidingen. De tuinmannen die met hun schep het zwarte zand uit hun aanhanger scheppen, het schrapende, scherpe geluid dat hieruit voortkomt, maakt me lichtelijk geïrriteerd. Maar dat is niet het enigste: de buurkinderen die elke seconden benutten om ruzie te maken met elkaar en onze hond die last heeft van elke vlieg, die buiten voorbij komt vliegen. Irritatie punten overal.

Sluit jezelf af, herhaal ik als een mantra. En even lijkt het erop dat het werkt. Ik weet mezelf te herpakken en voor ik het doorheb staan de eerste 150 woorden op papier. Het klinkt weinig, maar voor de situatie waarin ik me nu bevind, met al deze irritatiepunten om mij heen, zijn deze woorden goud waard.

Je zou zeggen dat ik nu klaar ben, maar niets is minder waar. Mijn hoofd draait overuren: een mantra, wie heeft het ooit verzonnen en waarom? Ach.. ja wat doet het er ook toe, wie het verzonnen heeft en waarom. Normaal zou een mantra opzeggen voor mij onbeduidend zijn, maar nu levert het me toch een aardig stukje tekst op voor de schrijfopdracht van schrijvenonline.

Ik blijf de mantra herhalen, net zolang tot ik voor mijn gevoel voldoende woorden op papier heb getypt om mijn verhaal duidelijk te maken. En nu door met een nieuwe tekst, want in mijn omgeving lijkt de rust weer wedergekeerd.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sabrina, dit is ook een manier om aan een woordenaantal te komen, maar de bedoeling van de weekopdracht bestaat erin een maximum (geen minimum) aantal woorden te gebruiken. 
Daarnaast enkele zeurtjes: 
Op internet lees ik het volgende: 
De zon is in het Nederlands nog steeds een zij, maar taalgebruikers lappen het woordgeslacht steeds vaker aan hun laars. In Nederland is dat niet langer een trend maar een feit: Nederlanders zijn nagenoeg volledig vergeten dat er mannelijke en vrouwelijke woorden bestaan, waarnaar je met 'hij' of 'zij' verwijst.
Het wordt er natuurlijk niet makkelijker op wanneer de Fransen het over 'le' soleil hebben, maar ooit verscheen in een Vlaamse krant de bede: maak van de zon a.u.b. geen hij!
Het teveel aan witregels kan vermeden worden door Enter/Shift te gebruiken bij een terugloop. 
In de zin "...de situatie waarin ik me nu bevindt..." is "ik" het onderwerp, dus "bevind" schrijf je zonder "t". 

Lid sinds

7 maanden 3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je Gi voor de uitgebreide feedback. Ik ben nog steeds opzoek naar een goede cursus om mijn Nederlandse taal beter eigen te maken. Mocht je suggesties hiervoor hebben verneem ik ze graag.

Dat de zon een zij is, heb ik nooit geweten. Dank je wel. 

Ik neem graag deel aan de schrijfopdrachten, omdat je op deze manier feedback ontvangt en hier haal ik mijn leerpunten uit.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Sabrina, het is inderdaad een manier om aan de opdracht te voldoen, maar de opdracht gaat over iets onbeduidends en dat mis ik hier in het verhaal. 

Maar dat is niet het enigste  ---> enigste moet enige zijn.

Irritatie punten ---> irritatiepunten

en onze hond die last heeft van elke vlieg, die buiten voorbij komt vliegen. ---> de komma achter vlieg mag weg.

Ach.. ja wat doet het er ook toe, wie het verzonnen heeft en waarom. ---> De puntjes achter Ach mogen weg. Ik zou daarvoor in de plaats de komma neerzetten die nu achter toe staan.
Ach ja, wat doet het er ook toe wie het verzonnen heeft en waarom.

 

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De schrijfopdracht is bedoeld om je aan het schrijven te krijgen. Het is fijn als er een verhaal uit voortvloeit maar zo kan het ook. Probeer een keer een verhaal met begin, midden, einde te schrijven over een irritatie. Er zit wel een verandering in jouw verhaal: eerst geïrriteerd door de omgeving en tenslotte verdwijnt de irritatie, maar het zou beter zijn als jouw personage iets had gedaan om de irritatie te overwinnen.