Lid sinds

8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

471 - Vulpen

 

‘Wat heb je nu weer besteld?’ zucht Frans terwijl hij het pakketje aan Joosje overhandigt. De grijns op het gezicht van Joosje was veelbetekenend en ze scheurde het pakketje open. ‘Kijk maar, dit is dus de nieuwste versie van mijn favoriete vulpen!’
‘Heb je niet al ongeveer 50 van die dingen?’
‘Het zijn er vier.’
‘Laat me raden, hiermee schrijf je je thesis af?’
‘Zoiets’ mompelde Joosje terwijl ze naar de studeerkamer liep.

Onderweg naar boven bedacht ze dat geen kwaad kon om alvast een was aan te zetten. Gedachteloos gooide ze de was in de machine, beetje wasmiddel erbij en over een uurtje kon alles er weer uit gehaald worden.

‘Frans? Fraahaaaans?’ riep Joosje naar beneden. ‘Wil jij alvast de droogmolen in de tuin zetten, ik kom eraan met een was.’
‘Komt voor elkaar.’

Joosje gooide alle natte was in een mand en liep de trap af richting de tuin. Tijdens het ophangen kwam ze de verpakking van haar nieuwe vulpen tegen. ‘Oh nee…’ fluisterde ze. Bij het volgende overhemd bleek ze gelijk te hebben. De vulpen was niet in haar pennenbakje beland maar in de wasmachine. Bij alle overhemden en blouses. Wat stom!

‘Frans? Ik heb iets stoms gedaan.’ zei ze terwijl ze het bevlekte overhemd voor zich hield.
‘Hoe kan ik nog fatsoenlijk over straat met dit overhemd?’
‘Ik denk zoals je altijd doet, maar dan met een vlek in je overhemd’ antwoordt Joosje ad rem. Even hangt de spanning in de lucht. Gelukkig wordt deze als snel onderbroken door de schaterlach van Frans. ‘Je bent me er toch een Joos.'

 

Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Maaike, ik mis enige spanning in je verhaal en de uitwerking van aanwijzingen. De spanning zit 'm vooral in de clou. De gedachteloze was wordt te nadrukkelijk beschreven, dus daar zie ik de clou al aankomen. Als Frans vraagt of ze met de pen haar thesis afschrijft, zou ik verwachten dat ik er iets van teruglees. Suggestie: laat 'm iets nietszeggend geïrriteerds snauwen, dat mag verdwijnen in het verhaal. Ik lees verder iets te veel eenvoudige wendingen en nadrukkelijke benoemde situaties (ad rem, spanning in de lucht, onderbroken) voor een boeiend, natuurlijk verlopend verhaal. Ik zou de laatste drie zinnen (Even en verder) schrappen.

Lid sinds

5 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maaike, ik ben het eens met Raymond niet te veel voorkauwen, dat haalt de spanning eruit, maar als je al wel heel duidelijk richting een plot schrijft kan een plottwist leuk zijn. Zo zet je de lezer op het verkeerde been. De opzet is wel leuk, dus geef het nog een kans! 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maaike, het idee is leuk, maar zoals de vorige lezers ook aangeven, mist het spanning en is het te voorspelbaar. Wat is het onbeduidende in je verhaal?

50 van die dingen ---> in een verhaal is het mooier als je ronde getallen voluit schrijft, dus vijftig.

Ik heb iets stoms gedaan.’ zei ze  ---> de punt moet een komma zijn

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk verhaalidee waar best wat van te maken is met de aanwijzingen van de andere forumleden. Probeer het te herschrijven. Wat ik al goed vind is dat je denkt in een scène. Ik zie het wel goed voor me.