Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#471 - symbool van geluk

 

Bij iedere stap die ik zet in dit immense openluchtmuseum, dat duizenden jaren is bevroren in de tijd, brengt onze gids de geschiedenis meer en meer tot leven. Ik slenter achter haar aan over de basaltblokken en geniet van haar stem, die met een knisperend Italiaans accent anekdotes en wetenswaardigheden met ons deelt over deze oude stad. Er steekt een windje op vanaf de iets verderop gelegen kustlijn, die de ergste hitte van mijn lijft blaast. 

Al meer dan 400 jaar is men bezig om deze unieke tijdcapsule bloot te leggen. Omringd door pijnbomen en met de slapende reus als verdacht stille getuige achter ons, vertelt Annabelle prachtige verhalen, met een enthousiasme dat ervoor zorgt dat ik uren naar haar zou kunnen luisteren.

Ze loodst ons door het amfitheater, langs de diepe karrensporen van de Scappa Pompeii, de weg die de stad doormidden deelt, richting het forum; het politieke, religieuze en commerciële centrum van de stad. 

Annabelle wijst ons onder andere op symbolen die je op veel muren en fonteinen aantreft. De gewone Romein kon natuurlijk niet lezen of schrijven en op deze inventieve manier kon men toch aangeven waar men woonde of waar een bepaalde winkel was.

Wat pas opvalt, als je erop gewezen wordt, zijn de kleine en iets minder kleine fallus-symbolen aan de muren en op de grond. Onze gids vertelt lachend over deze oude manier van reclame maken. De penis-plaatjes verwezen de mannelijke bezoekers en inwoners van de stad namelijk richting de lupanare, het bordeel. Maar dat niet alleen, het zou ook en vooral een symbool van geluk zijn geweest, want ook op de zogenaamde huisbordjes vind je menig fallus. 

Ik kan het niet nalaten op te merken dat mannen dus blijkbaar ook 2000 jaar geleden al hun pik achterna liepen. 

 

Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Fijne beeldende beschrijvingen die prettig voelen als haar stem en het windje en een grappig einde. Paar kleine details: een windje steekt op vanaf zee, niet vanaf de kustlijn (die is heel smal), denk ik. "Wat pas opvalt" kan zonder komma, denk ik ook. Dan loopt t makkelijker door. Graag gelezen, SchrijfDeb

Lid sinds

5 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk verhaal, ik houd erg van geschiedenis, dus lees er graag over! Alleen klein detail: het fallussymbool stond vooral kracht en mannelijkheid en beschermde het tegen het boze oog en tegen kwade en bovennatuurlijke krachten. Het klopt hoor wat je schrijft over de lupanare, maar mogelijk hebben de overige symbolen een andere betekenis. Los van dat leest je verhaal lekker weg!  

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi SchrijfDeb, een vlot geschreven verhaal. Graag gelezen. 

Er steekt een windje op vanaf de iets verderop gelegen kustlijn, die de ergste hitte van mijn lijft blaast.  ---> Raymond gaf al een reactie op de kustlijn. Persoonlijk vind ik de zin beter lezen als je volgorde iets verandert. Lijft = lijf
Vanaf zee steekt een windje op die de ergste hitte van mijn lijf blaast.

Wat pas opvalt, als je erop gewezen wordt, ---> de komma achter opvalt mag weg

fallus-symbolen, penis-plaatjes---> zonder koppelstreepje fallussymbool, penisplaatjes 

400, 2000 ---> in een verhaal vind ik het mooier als je ronde getallen voluit schrijft: vierhonderd, tweeduizend. Daarover zullen meningen verschillen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Onderhoudend geschreven, want je neemt ons mee naar iets dat we zelf graag zouden meemaken. Het detail van de fallussymbolen geeft het verhaal een grappige wending zo ook je laatste opmerking die jou als verteller typeert.