Lid sinds

8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#471 Wat is waarde?

Soms vraag ik me wel eens af hoe het is om Willy te zijn. Prins Pils! Ik zou dan rood haar hebben, grote paleizen, veel geld. Mensen zouden me vereren, maar ook verachten en sommigen zouden me zelfs willen verbannen naar de kern van de aarde.

Wat als we allemaal koning zouden zijn? De waarde van een vakantievilla in Griekenland is hoog, maar als we die met z’n allen moeten delen, komt er een griepepidemie en wordt er nog gevochten om een boot. Misschien zijn we eigenlijk al net zo veel waard als iedere koning, keizer en admiraal. Als je niet meteen doorspoelt, vind je het antwoord.

Maar er zijn mensen van nog grotere waarde. Denk even aan een Mark Zuckerberg. Een vermogen van 100 miljard? 110? Als je dat geld opneemt in dollar biljetten kun je alle mensen op aarde minstens een paar keer fatsoenlijk hun reet laten afvegen.

Om niet te zwijgen over het perspectief dat NASA en Elon Musk ons schenken, het volgende: reis eens mee in een raket door het universum. Waar is de aarde? Waar zijn wij? Zie je ons al?

Bang om arm te zijn, verlangen naar rijkdom. Beide partijen krijgen hun verdiende loon. En toch, als het erop aankomt, draaien al die rijke en arme stinkerds om de zon, niet andersom, op een klein balletje dat door de oneindigheid van de ruimte zweeft. Onderweg naar morgen, volgend jaar… vermogenden mogen ver komen, maar 80 jaar later is hun eigendom, samen met hun besef, vervlogen.

Nee, het lijkt me maar niets eigenlijk. Gun mij maar een huis, wat te vreten, plezier en een mooi doel voor ogen. Mij zouden ze mogen onttronen, dan ben ik gewoon weer Koning, maar dan van m’n achternaam. Koning is beter dan prins en pils drink ik toch al.

Lid sinds

9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Mike. Ik houd van dit soort denkingen, dat ten eerste. En je keuze voor waarde of rijkdom nodigt daartoe ook uit. Je hebt het geluk dat je toevallig een achternaam hebt die maakt dat je het cirkeltje van gedachten (als het dat al is) rond kunt maken. Het risico van zo'n stapeling van gedachten is dat je me als lezer kwijtraakt. Dat ik het niet bijhoud, niet meer snap. Helaas gebeurt dat bij mij. Ik haak af. Teveel springende neuronen in jouw bovenkamer voor mij, die ik niet kan volgen. Als ego-dump is het leuk, desalniettemin.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Mike, ik vind het een leuke overpeinzing, maar net als Raymond is het een enorme stapeling van gedachten. Desalniettemin goed gevonden.

Maar er zijn mensen van nog grotere waarde. Denk even aan een Mark Zuckerberg.  ---> Als iemand van grote waarde is, denk ik niet aan zijn banksaldo maar wat hij voor de samenleving betekent.

Om niet te zwijgen over het perspectief dat NASA en Elon Musk ons schenken, het volgende: ... --> Ik zou de dubbele punt achter "schenken" zetten. Die dubbele punt betekent namelijk al "het volgende".

maar 80 jaar later ---> in een verhaal is het mooier om een getal voluit te schrijven, dus tachtig ipv 80.

Misschien zijn we eigenlijk al net zo veel waard als iedere koning, keizer en admiraal. Als je niet meteen doorspoelt, vind je het antwoord. ---> leuk gevonden.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dit is eerder een column dan een verhaal dat vaak in een scène geschreven wordt met begin, midden en einde. Toch is het interessant, ook al geven de forumleden aan dat het aan de lange kant is. Het zou kunnen als monoloog maar een monoloog zou dan meer uitgesproken een eigen stem kunnen hebben, wat aanwijzingen wat de monolooghouder aan het doen is (bijvoorbeeld zich aan het scheren).

Lid sinds

8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor jullie reacties. 

Het was meer om aan het denken te zetten over het begrip 'waarde'. Ik geloof zelf ook niet dat Mark Zuckerberg waardevoller is dan mijn moeder, om maar een voorbeeld te noemen. Waarde is niet objectief en wordt bepaald door het individu en de invloeden waar het onderhevig aan is. Dat was de achterliggende gedachte althans.

Dank voor je stijltips, Fief.

Vond het wel leuk eens op deze manier te schrijven (columnachtig), maar volgende keer wordt het gewoon weer een verhaal.