Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#471 Slipgevaar

In hartje Antwerpen bezoek ik met mijn tienerdochter haar hoogbejaarde overgrootmoeder. Hoe ze het aan boord had gelegd wist niemand, maar ze was er in geslaagd om in nachtgewaad het rusthuis te ontvluchten. Bij de tramhalte merkte een attente heer haar op en bracht haar terug naar de instelling. Aan haar achterkleinkind toont ze de XL reserve onderbroek in haar handtas en zegt:  ‘Moet je altijd bijhebben, meisje, als je op stap gaat.’

Mams, een andere oma en haar man zaliger waren verwoede zeilers. Ooit voeren wij mee op hun zelfgebouwde zeilboot op de Westerschelde.  Maanden later kreeg ik van Mams een pakje toegestuurd. Het bevatte de gewassen en gestreken onderbroek die ik op de ‘Blub’, hun zeilschip, was vergeten.

In de humor heeft het onbenullige kledingstuk het zelfs geschopt tot een eigen genre: de onderbroekenlol. Het is een verzameling van grappen die zo flauw zijn dat men niet anders kan om ermee te gniffelen. Een van die grappen was populair op school waar de paters nog soutanes droegen. Een pater had een uitzonderlijke dubbele kin. Wij beweerden dat  hij zijn soutane oprolde en onder de kin hield bij het rechtstaand plassen en aanverwante bezigheden.

We laten in het midden of het een legende is of de naakte waarheid dat een echte Schot niets onder zijn kilt draagt. Gelukkig voor de zwaargeschapen Schot is de minirokmode nooit tot hun traditionele klederdracht doorgedrongen.

Ooit was er de pantalette  met lange pijpen en kantjes maar met een open kruis voor het plassen. Deze ‘snelzeikers’ waren zeer geliefd door arbeidsters die lange tijd op het veld werkten. Sindsdien zijn de onderbroeken almaar lichter, korter en pietepeuterig klein geworden.
 

Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Schmetterling. Jij en Mike hebben deze week gekozen voor een soortgelijke opzet: een aaneenschakeling van gedachten of anekdotes rond een detail. Mooi detail ten eerste, de onderbroek. Heel leuk om daarop door te fantaseren of herinneren. Je titel snap ik daarin half, want het gevaar zie ik niet zo. Als je slip erin zou willen houden, zou "Slipcase" dan misschien iets kunnen zijn, door de veelheid aan gebeurtenissen. Persoonlijk zou ik ook liever zien dat de variatie aan herinneringen een gezamenlijke afronding krijgt, zoals Mike bijvoorbeeld (met heel veel omwegen) doet.

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De titel verwijst naar het verkeersteken en heeft net zoveel (of weinig) met het verhaal te maken als het verkeersteken dat waarschuwt voor overstekend wild en door sommigen geïnterpreteerd wordt als: 'niet te hert rijden'. Beiden behoren tot de onderbroeklol. 

Lid sinds

1 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Twee generaties. Als het de overgrootmoeder is kan ik me voorstellen dat ze hoogbejaard is. Het nut van een reserve onderbroek in je handtas zie ik zo snel niet maar kan aan mij liggen. 

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

SIF, het zijn drie (naargelang hoe je telt zelfs vier) generaties en er zijn best overgrootmoeders die nog goed te been zijn in hun 'oude dag'. Inmiddels is die uit dit verhaaltje al lang overleden en ik kan haar niet meer vragen welk nut de onderbroek in haar handtas had, maar ik kan er mij wel iets bij voorstellen.  

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tja, Sabrina, andere tijden andere zeden. In die tijd waren er trouwens nog geen 'slipjes' maar heuse onderbroeken zoals die waar Toon Hermans naar verwees in een van zijn beroemde conferences.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling, er schuilt geen kwaad in het bij je dragen van een extra onderbroek. Je zult zien dat je hem juist nodig hebt als je hem niet bij je draagt. 
Ik zou het mooier hebben gevonden als je de anekdote van de extra slip verder uitgeschreven had in plaats van op het eind er een wikipediaverhaal van te maken. 

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Graag gelezen dit verhaal over onderbroeken. Zowel de details over jouw grootmoeder als de werkmanonderbroek. Zo zie ik dat een onderbroek een eigen leven leiden kan als onderwerp. Ik neem vaak één onderbroek mee als ik logeer want dat reist makkelijker dan een hele outfit meezeulen. Ach ja, ik vind dat juist het spreken over onderbroeken bijdraagt aan het leven.

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Haha, goed om weten Odile dat je het niet vreemd vindt om een onderbroek mee te zeulen als je op stap gaat. Zeer prettige feedback. Merci.