Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

#471 Le Detail c'est Moi

 

Zij bestond uit maar zes letters en verborg zich normaal gesproken op onopvallende plaatsen in een tekst. Het liefst stond ze tussen komma's, in een bijzinnetje of bij sommige auteurs (als het niet anders kon) tussen haakjes. Aan haakjes had ze overigens zelf een hekel. Haakjes weken af van de gewone tekst en eisten de aandacht op, precies wat ze niet wilde als onbeduidend Detail. Maar als die ervoor zorgden dat over haar in ieder geval geen lange zinnen in bloemrijk Nederlands geschreven werden, dan kon zij de haakjes nog accepteren.

Ze kende natuurlijk de trainingen wel die juist de nadruk op haar legden.

'Details, daar gaat het om', zei dan de zelfbenoemde schrijfcoach. Terwijl zij alleen maar verder wilde wegduiken tussen volzinnen, dialogen of introductieparagrafen waar ze zich veilig en verborgen wist.

Ze verdacht één schrijfcoach ervan dat die het speciaal op haar had gemunt. Al vaker wijdde de coach haar opdrachten aan het onbeduidend Detail. Want zie eens: twee weken geleden had zij het onbeduidend Detail al uitgekozen en nu weer! In het corpus van tekstonderdelen werd Detail daarom nu gemeden. Landschap en Dialoog keken een andere kant uit als ze langs kwam. Drama en Komedie, die het toch altijd al met elkaar eens waren, hadden hun gezamenlijke wekelijkse lunch afgezegd. En het was maar de vraag hoe Bijbelpassage zou reageren.

Dus nam Detail een besluit. Kort na de bekendmaking kroop ze in het hoofd van de schrijver met een middelmatig postuur en talent en besloot een statement te maken. Ze besloot één keer van zich te laten horen en de aandacht op te eisen, geheel tegen haar natuur, maar met de goede bedoeling een ogenschijnlijk onbeduidend detail te zijn dat uiteindelijk het plot maakt.

Dus zie hier: Dit Is Een Groots Onbeduidend Detail.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Raymond, wat een grandioos gekozen titel en originele tekst. De kritische noot voor de coach is voor haar mogelijk slechts een detail. Graag gelezen. 

Lid sinds

5 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heel mooi geschreven en erg origineel bedacht. 

Het liefst stond ze tussen komma's, in een bijzinnetje of bij sommige auteurs (als het niet anders kon) tussen haakjes. Aan haakjes had ze overigens zelf een hekel. Haakjes weken af van de gewone tekst en eisten de aandacht op, precies wat ze niet wilde als onbeduidend Detail.

Hier moest ik om lachen. Mijn complimenten! 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Raymond, goed verzonnen verhaal. Mijn eerste reactie bij het lezen van de opdracht was ook: moeten we weer een "doe maar wat"-verhaal schrijven. 
Met plezier gelezen.

6 letters  --> zes leest mooier in een verhaal.

dialogen of introductieparagrafen, waar ze zich veilig en verborgen wist. --> de komma mag hier weg.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Graag gelezen, maar totaal niet de opdracht. De opdracht is voor mij slechts een aanleiding tot schrijven. Kun je deze tekst ook herschrijven met een andere toon? Vraag ik me af.

Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik geloof niet dat ik precies snap wat je schrijft, Odile. Hoezo totaal niet de opdracht? Je benoemt ook zelf dat een opdracht slechts een aanleiding is tot schrijven? En wat bedoel je met herschrijven met een andere toon?