Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#471 De houtmeter

"Van het een komt het ander. Omdat er in de weekopdracht bij wijze van voorbeeld een lucifer wordt vermeld, moet ik denken aan volgend liedje. Wij zongen het als wij met de jeugdbeweging  op trektocht gingen door de bossen:
Avec du bois d’sapin
on fait des allumettes (2x)
Des allumettes allumettes carrées
des allumettes allumettes,
Des allumettes allumettes carrées
des allumettes soufrées

Wat opzoekingswerk leert je dat het in Bretagne gezongen werd bij het uitvoeren van een volksdans."

“Goed om weten, maar al eens stilgestaan bij de vraag hoeveel lucifers er uit een dennenboom kunnen gehaald worden?”
“Jouw vraag is niet eens zo dom want weet jij wat een Xylometer is?”

“Nooit van gehoord.”
“Het mag dan al een onbekend en onbenullig ding zijn, maar het is niets minder dan een houtmeter. Zelf vind ik dat een houtinhoudsmeter een betere omschrijving is. Het zijn een aantal platte latten met afstandsmaten waarmee je bijvoorbeeld kan meten hoeveel planken er uit een boom kunnen worden gezaagd.”

"Luister, ik heb het opgezocht. De Winkler Prins gaf in 1870 al een beschrijving van ‘houtmeter’,  maar Van Dale, waarvan de eerste uitgave al drie jaar eerder werd aangevat, geeft pas achttien jaar later een definitie van de ‘xylometer’. Pittig detail is dat Johan Hendrik van Dale overleed nadat hij voor zijn woordenboek de letter X had afgewerkt, inclusief het woord ‘xylometer’.  Zijn assistent moest dus de letters Y en Z nog afhandelen alvorens de eerste druk kon worden voltooid."
"Ik lees hier dat Jacob Winkler Prins overleed tijdens een reis op zee. Denk je dat ze een houtmeter nodig hadden om de inhoud van zijn lijkkist te bepalen?"

Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Gi. Van het een komt het ander inderdaad. Dat is ook een beetje het gevoel dat ik overhield van je tekst. Leuke gedachtesprongen en bizarre weetjes die ik grappig vind, maar de dialoog in het midden verrast me teveel om er verder goed in meegenomen te worden.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Raymond, bedankt om te reageren. Eerder kreeg ik op dit forum de opmerking om meer dialogen in mijn teksten te verwerken waardoor zij wat levendiger zouden worden. Dit stukje was daarop een antwoord. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind de alinea met de dialoog fijn lezen, maar het voegt verder niets toe. Ze maken van een informatieve tekst geen verhaal. Misschien had je juist met de dialoog meer moeten doen. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, het is in de dialoog dat de houtmeter ter sprake komt en is dat nu net niet de titel van het verhaal waarin hij (de houtmeter) de onbeduidende hoofdrol speelt? 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb mijn reactie niet goed verwoord zie ik. De dialoog vind ik fijn lezen. Die zou je meer uit mogen schrijven. Dan krijg je een verhaal. De rest is voor mij slechts informatieve tekst, vulling. Interessant, maar geen verhaal. Je schreef bij iemand dat dat ook een manier is om aan het woordenaantal te komen. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heb de volledige tekst nu verwerkt tot één dialoog en wacht af wat de coach ervan vindt. 

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ben wel te porren voor zo'n verhaal waarin weetjes uitgesponnen worden en waarbij het lijkt alsof ik in het hoofd zit van iemand met autisme die veel weet over xylometers. Het typeert de personages en ik vind het interessant om te volgen.