Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#470 Goede tijden, slechte tijden

Tijdens bijeenkomsten van familie of vrienden gaat het al snel over allerlei belevenissen op de schoolbanken.

“Weet je nog”, vraagt mijn zus, “ in november kraakte het van het vriezen en in december lagen de wegen spekglad na de eerste sneeuwvlagen. De Sint die toen aan huis kwam, droeg stevige stapschoenen, geen met goud bestikte muiltjes die paste bij zijn schitterende outfit.”
“Schitterend, inderdaad, wij hadden de heilige man nagekeken. Kijk, riep jij, hij schijnt in het licht van de straatlantaarns.”
“Later bleek het maar een schijnheilige, toen we te weten kwamen dat het de schoolmeester was.”

Adolf, onze leraar Nederlands, was een rare snuiter. Wanneer iemand in de klas niet oplette, schreef hij een cijfer op het bord en bedekte het met zijn hand. Wist je niet welk getal het was, moest je als straf het overeenkomstig aantal keren alle vervoegingen van een werkwoord overpennen. Klasgenoten toonden het cijfer met hun vingers achter de rug maar dat was meestal opzettelijk het verkeerde. Heerlijk, toen wij op het einde van het schooljaar een bericht stuurde aan Adolf. Grijnzend schreven we hoezeer wij hem zouden missen en hoe goed wij hadden opgelet tijdens zijn lessen:

Zo goed hebben wij ons ‘gevoegd’ tijdens uw taalles:
De verleden tijd van ‘komkommersla’ is  ‘kwamkwammersloeg’.
Vervoeging van ‘het onderspit delven’ in de eerst persoon meervoud:
Wij delven het onderspit.
Wij dolven het onderspit.
Wij hebben Dolf ondergespoten.  

Laten vernamen wij dat hij bij het lezen van onze boodschap bulderde van het lachen en vertelde: “Zo spitsvondig mijn leerlingen, dat ze dolf met een hoofdletter schreven.”

Mijn klasvriend had een nieuwe speelkameraad die naar onze school ging komen.
“Hoe heet hij?” vroeg ik.
“Jean-François Kervijn de Merendree.”
“Wow, is hij dan van adel?”
“Denk ik wel, zijn familie bezit een heus kasteel in het dorpje Merendree in Oost-Vlaanderen.”
Vóór de komst van jonkheer Jean-François gaf onze schoolmeester wat duiding bij het gebeuren.
“Bij familienamen wordt naast ‘de’ of ‘van’ ook ‘in’ gebruikt. De beroemde Oostenrijkse keizerin Elisabeth, beter bekend als Sisi droeg de titel ‘Hertogin in Beieren’  om onderscheid te maken met de Van Beierens, die de toenmalige heersers van het koninkrijk waren. De veel voorkomende tussenvoegsels ‘de’ of ‘van’, met of zonder hoofdletter, hebben niets te maken met het behoren tot de adelstand. Ze betekenen evenmin dat je uit een begoede familie stamt.”
Achteraan in de klas zuchtte Fransje Derijcke teleurgesteld: “Dus, toch niet.”

“Waren jullie vroeger ook zo onhandelbaar op school?”
“Mogelijk, maar bij ons lag het eerder aan de sadistische neigingen van de leerkrachten.”
“Vertel.”
“Is het normaal dat een dactyloleraar je vingers bewerkt met een ijzeren regel en dat er wel eens een veger voor het krijtbord tegen je hoofd knalt?”
“Hoe reageerden de ouders?”
“Wie het er over had, kreeg thuis nog een extra pak rammel.”
“Wat dreef die beulen tot zulke wandaden?”
“Dat zullen wij wellicht nooit weten maar nu ze overleden zijn, is het leuk aan hen terug te denken, kermend en brandend in de hel. “

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Stoort het dat ik een leraar wiskunde had met een ijzeren regel en waar het verhaal ging dat hij menig kind beroofde van zijn wijsvinger, of pinkje?

 

“Dat zullen wij wellicht nooit weten maar nu ze overleden zijn, is het leuk aan hen terug te denken, kermend en brandend in de hel. 

Tja, toch proberen vergeven?

GG!

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony, kon die wiskundefreak het niet hebben dat jullie nog met de vingers telden? Vergeven is ook een oplossing, ken jij een gif dat snel werkt? 

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk, goed geschreven, maar erg fragmentarisch. Eigenlijk zijn het vier mini-anecdotes. In zo'n kort bestek zou je ook een van de vier kunnen kiezen en daarop inzoomen.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dag Gi

Je slaagt er altijd in om aan je verhaal een interessante info toe te voegen en dat vind ik erg fijn. Je verhaal dat uit een aantal anekdotes bestaat (daar heb ik geen problemen mee: de opdracht was herinneringen aan je eigen schooltijd en herinneringen komen meestal in flarden) is goed gevonden, vooral de woordenspelerij met de vervoegingen. Hahaha, waar haal je het?

Met de dialoog had ik wat meer gedaan, nu lijkt het op vraag en antwoord zonder meer, terwijl een dialoog toch ook altijd in een context plaats vindt. Dit is een klein deurtje van mijn kant.

Erg graag gelezen.

Johanna

   

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Johanna, bedankt voor het deurtje en het lezen, maar ik volg je niet helemaal wat betreft de dialoog. 
Ginger, bedankt om te reageren.