Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#466 Herinnering voor later

Het grijpt me naar de keel hoe Edith Piaf na de dood van haar geliefde de moed vond om het lied Mon Dieu te zingen. Is het omdat jij heenging dat ik opnieuw naar haar luister?

Hoe onstuimig was onze eerste ontmoeting. We dompelden ons onder in liefkozingen. Ademloos, peilloos verkenden we elkaars grenzen.

We namen de tijd om elkaar te aanbidden … Le temps de s'adorer …, om voor elkaar de liefste woorden te vinden ...de se le dir'..., de tijd om herinneringen op te bouwen ... le temps de s'fabriquer des souvenirs...

Later bleven nog enkel flarden over van onze gesprekken, tot ook die voorgoed verdwenen. Voortaan leken de herinneringen haast verzonnen .

Nu is alles verdord, ik blijf verkommerd achter, door jouw verdwijning werd mijn verlangen versmacht en begon ik te vergeten. Toch gaat het nimmer voorbij, immer blijft de spijt. Wie deed wat fout?

Weer ga ik op zoek, weer vind ik niets. Alles lijkt opgebrand. En toch is er dat souvenir, die keer  dat je me zei hoe graag je mij had, hoe graag je bij me was. Hoe ongelooflijk klonk het toen je herhaalde dat het waar en gemeend was, maar dat je niet van mij hield. Ik was de wanhoop nabij. Bestaan woorden als onliefde of wanliefde?  Kan men aan iemand kapotgaan?

Net voor haar dood bejubelde Edith nog de liefde in haar lied A quoi ça sert l’amour?:  waartoe dient de liefde? Amper achtenveertig, was zij nog slechts een schaduw van zichzelf, uitgemergeld, bezweken onder alcohol, drugs en liefdesverdriet.  

LDVD, liefdesverdriet, hoe dikwijls heb ik er in mijn prille jeugd grappen over gemaakt? Ik zet de muziek af. Arrêtez la musique!

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja, Schmetterling, heel mooi gedaan. Graag gelezen.

omdat jij heen ging ---> heenging

Ademloos, bodemloos   ---> bodemloos valt voor mij uit de toon. Ik zou eerder kiezen voor tijdloos, grenzeloos of zoiets. Grenzeloos kan niet want je gebruikt al grenzen in de zin, zie ik. Woordeloos misschien?

 

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank Fief, er stond eerst heenging, maar dan twijfelde ik. Het ww is heengaan, dus de twijfel was ongegrond. Ik heb bodemloos door peilloos vervangen. 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling, hoe mooi verwoord je hier een diep gevoeld verdriet! Prachtig vind ik de zin Bestaan woorden als onliefde of wanliefde?, die beeldt de vertwijfeling zo goed uit.
Voor mij is het echter niet zonder meer duidelijk wat hier aan de hand is: is de geliefde van jouw HP gestorven (1e alinea ' ... heenging ...'), is hier sprake van een vermissing (5e alinea '... verdwijning ...') of is de relatie verbroken (5e alinea 'Wie deed wat fout?')

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling, als het inderdaad om een verbroken relatie gaat, heb ik nog een suggestie. Je zou kunnen overwegen om in de 1e alinea heenging te vervangen door mij verliet, en in de 5e alinea verdwijning door vertrek, of iets dergelijks. Daarmee voorkom je naar mijn mening de onduidelijkheid die mij in eerste instantie opviel.

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Schmetterling, 

Dank voor je verhaal. Het idee om Edith Piaf in je verhaal te verwerken vind ik goed en origineel. Het getuigt van grote creativiteit om stukken van de liedteksten in je verhaal te verwerken. Wat ik minder goed vind aan de tekst is de nietszeggendheid van sommige alinea's. Ik denk dat je het abstracte van de liedteksten beter kunt aanvullen door concreter te zijn in bijvoorbeeld de tweede, vierde en vijfde alinea. Het vergt iets meer denkwerk, maar ik denk dat er in een paar zinnen een concreter beeld te geven is van die bewuste relatie. 

Al met al: goed uitgangspunt, maar ik vind het af en toe te vaag doordat het niet concreet (en vooral persoonlijk) is gemaakt.

Ik hoop dat je iets aan mijn commentaar hebt!

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Anna, dank voor je reactie. Omdat je het telkens weer vraagt: ik heb niets aan jouw commentaar. Als je een tekst niet begrijpt kan je er beter geen commentaar bij geven. Dat geldt ook voor andere commentaren bij jouw opdrachten. 

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Ondanks dat ik het een verhaal vind met heel wat abstracties die het onpersoonlijk maken en niet levendig, snap ik je bedoeling. Het grijpt mij simpelweg niet aan.