Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#466 Ajuus

Hoe ben ik hier ooit verzeild geraakt? Waarschijnlijk heeft een studiegenoot mij over de drempel getrokken. Sindsdien is door slijtage die drempel nodig aan vernieuwing toe. Iemand die de zaak niet kent zal dit een van de stomste, slechtst gelegen, ongezelligste en misschien wel goorste kroeg uit de stad vinden.

Wat vergissen ze zich! Uitbater Albert - Bèr of Berre voor de stamgasten - is een meester in het entertainen van zijn cliënteel. Hij lijkt op de Franse komiek Fernandel en is zo grappig dat klanten zich verdringen voor een plekje aan de toog. Hij weet welk vlees hij in de kuip heeft en hoever hij bij zijn tooghangers kan gaan. Zijn trouwste klanten kent hij door en door. Hij weet wie hij zonder problemen kan overhalen om af en toe een rondje te betalen aan hen die krap bij kas zitten.

Onlangs zei ik: “Bèr, dit zijn mijn laatste twintig cent. Mag ik daarvoor een biertje?”
Bèr speelde het spel mee, nam flegmatiek het geldstuk van de toog en tapte een minuscuul glaasje bier. De rest van de avond en een deel van de nacht, bleef mijn glas niet leeg.  

Veel plezier beleven hij en zijn gasten aan de achthoekige Pietjesbak die op de hoek van de toog staat. Het is een oud Vlaams dobbelspel voor twee tot acht spelers. Wie verliest moet de andere spelers trakteren. Niet altijd even eerlijk, maar Bèr weet precies hoe hij het spel kan sturen om zijn favoriet te laten winnen.

Er staat nog een authentieke jukebox in het café die nog werkt met oude Belgische vijffrankstukken. Voor een halve euro geeft Bèr je er twee, maar regelmatig krijg je er vier en vraagt hij zijn lievelingsplaatje te kiezen: Hey Jude van de Beatles, dat duurt lekker lang, heb je waar voor je geld!

Of er ooit een band werd gesmeed met de man laat ik in het midden, maar dat hij in de tijdspanne van een cafébezoek mijn gevoel van eenzaamheid kon verdrijven staat als een paal boven water. Ik zeg vaarwel aan mijn studententijd en neem afscheid van een bijzonder iemand.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, ik heb genoten van je verhaal. Zeker omdat ik zelf een boek aan het schrijven ben over de horecagelegenheden van weleer in mijn dorp. Voor mijn gevoel hoort je eerste alinea als laatste te staan. Het zou voor mij een betere afsluiter van het verhaal zijn.
Graag gelezen.

Sindsdien is door slijtage die drempel nodig aan vernieuwing toe. --> briljant

Uitbater Albert, Bèr of Berre voor de stamgasten, is een meester in het entertainen van zijn cliënteel.  ---> ik zou in plaats van komma's gedachtestreepjes gebruiken voor de leesbaarheid in deze zin.
Uitbater Albert -  Bèr of Berre voor de stamgasten -  is een meester in het entertainen van zijn cliënteel. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, done! Ik voegde pas aan het eind de eerste zin toe, maar je hebt gelijk dat hij achteraan beter staat. Bedankt voor de tip en benieuwd naar dat boek, graag een seintje als het er is. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, beter zo. Nu leest het afgerond.
Als het boek (dat ik samen met een dorpsgenoot schrijf) uitkomt, laat ik het je weten.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, je schrijft heel smakelijk over je held, de kroegbaas. Zoals het op me overkomt, wil ik daar graag een pintje gaan drinken! En met een rol voor The Beatles raak je bij mij een gevoelige snaar ... ;-) Ik heb genoten!  

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, als dit niet de 'Rialto' was in Gent. Ik heb er nog ooit met de legendarische actrice Jenny Tanghe aan den tuug  gehangen toen ze de Limburgse uitdrukking As ich zoooon gezich had lijk als gij, liet ich er mich een kont van maken in het Gents vertaalde door: Da azuu ne kop op en virken stond, 'k en at vanzeleve gien uuflakke mier.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Machtig verslag over je caféliefde. Nooit meer teruggekeerd?

GG!

- in het begin staat er slechts => slechtst

Oh Fief: laat weten van dat boek!
Schmet: zou best wel eens kunnen!

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Tony met het arendsoog, ik durf er niet aan denken hoe lang het al geleden is, dus de Schmet zal ook niet meer van de jongsten zijn. 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, met een klap was ik weer terug in de tijd dat ik dagelijks in mijn stamkroeg zat. Ook een met een kastelein met gevoel voor humor. Fijne herinneringen heb ik daaraan.

Dank,
Taco

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Gi, 

Bedankt voor het inzenden van je verhaal. Ik vind het een vermakelijk verhaal met een prettige verteltoon. Het is erg origineel en ik heb er niet veel op aan te merken. Misschien zou je een spannend element toe kunnen voegen, zodat het verhaal iets actueler wordt en je als lezer begrijpt waarom je dit verhaal leest (wat het doel is). 

Het enige wat mij opvalt is het woord ‘maar’ in de zin: ‘Niet altijd even eerlijk, maar Bèr weet precies hoe hij het spel kan sturen om zijn favoriet te laten winnen’, duidt op een tegenstelling. Dus dat het niet altijd even eerlijk is, maar Bèr wél andere mensen laat winnen. Dat lijkt me ook niet eerlijk. Dit is slechts een kleinigheid die me niet lijkt te kloppen. 

Goed gedaan!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Mercedes: dankjewel voor jouw fijne feedback

@ Raymond: bedankt voor jouw reactie en welkom op dit forum.