Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#465 Schors

HERSCHRIJF

Na veel gedram van Josien ruim ik vandaag mijn studeerkamer op.
Onder uit de boekenkast pak ik een schoenendoos met oude spulletjes.
Ansichtkaarten, toegangsbewijzen, een wegenkaart van Europa met gemarkeerde routes en een scheidsrechtersfluitje.
Dit en meer gaat door mijn handen, het roept herinneringen op.
Zo vind ik een stukje boomschors, uitgesneden in de vorm van de hoofdletter J.
Ik staar uit het raam.

Uren brachten we samen door, mijn eerste vriendinnetje en ik. We gingen naar het strand, maakten fietstochten en lange wandelingen. We namen boterhammen, limonade en appels mee.
We praatten honderduit, tussen het zoenen door stonden onze monden niet stil. Waar we het ook over hadden, nooit hadden we discussies of enig meningsverschil van betekenis.
Op een van die tochten was zij ingedommeld onder een boom. Met mijn zakmes kerfde ik de letters J en T in de boombast, met een hartje ertussen. Ook sneed ik de J uit en gaf haar die toen ik haar wakker kuste.
Dat leidde tot een stevige uitbarsting; wist ik nou nog niet dat Yolanda niet met een J was? Zo boos had ik haar nog nooit meegemaakt en het kwam ook niet meer goed.
Om de een of andere reden heb ik die uitgesneden J in mijn jaszak gestopt.
Nu ligt hij geknakt in mijn hand.

Na afloop breng ik de nodige rommel naar de afvalcontainer in de bijkeuken.
Beneden hangt Josien apathisch voor de buis, de afstandsbediening in haar hand geklemd.

Ik glimlach tegen haar. ‘Kijk, dit kan allemaal weg. Ik heb mijn studeerkamer opgeruimd.’
Zwijgend gooit ze haar hoofd opzij; kennelijk belemmer ik haar vrije zicht op As the world turns.


Terug op mijn kamer start ik mijn computer op. Ik streel over de boomschors naast mijn toetsenbord en open Facebook. Achter Vrienden zoeken toets ik haar naam in, nu met een Y.

                                                  = = = = = = = = 

EERSTE VERSIE

Nadat Josien er al jaren op aandrong, ruim ik vandaag mijn studeerkamer op.
Onder uit de boekenkast pak ik een schoenendoos met oude spulletjes.
Ansichtkaarten, toegangsbewijzen, een wegenkaart van Europa waarop routes met rood potlood zijn aangegeven, een beduimeld spel kaarten, voetbalplaatjes en een scheidsrechtersfluitje.

Dit alles en meer gaat door mijn handen, ze brengen vergeten herinneringen tot leven.
Zo vind ik ook een stukje boomschors, uitgesneden in de vorm van de hoofdletter J.
Ik staar uit het raam.   

Uren brachten we samen door, mijn eerste vriendinnetje en ik. We gingen naar het strand, maakten fietstochten en lange wandelingen met haar hond. We namen boterhammen, limonade en appels mee.
We praatten voluit, tussen het zoenen door stonden onze monden niet stil. Ik herinner me niet waarover we spraken, maar ik weet wel dat we nooit discussies hadden of enig meningsverschil van betekenis.

Op een van die tochten was zij ingedommeld onder een boom. Met mijn zakmes kerfde ik de letters J en T in de bast van de boom, met een hartje ertussen. Ook sneed ik de J uit en gaf haar die toen ik haar wakker kuste.
Dat leidde tot een stevige uitbarsting; wist ik nou nog niet dat Yolanda niet met een J was? Zo boos had ik haar nog nooit meegemaakt en het kwam ook niet meer goed; ze maakte het uit.

Om de een of andere reden heb ik die uitgesneden J in mijn jaszak gestopt.
Nu heb ik hem in mijn handen, geknakt.

Met de nodige rommel van mijn studeerkamer ga ik naar beneden, naar de afvalcontainer in de bijkeuken.
In de woonkamer zit Josien zoals gewoonlijk naar de tv te staren met de afstandsbediening in haar hand.

Ik glimlach tegen haar. ‘Kijk, dit kan allemaal weg. Ik heb eindelijk mijn studeerkamer opgeruimd.’
Ze antwoordt niet, buigt met een boze blik haar hoofd opzij omdat ik kennelijk haar vrije zicht op As the world turns belemmer.

Weer terug op mijn kamer start ik mijn computer op. Ik streel over de boomschors naast mijn toetsenbord en open Facebook. Achter Vrienden zoeken toets ik haar naam in, nu met een Y.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Ton, ik vind het een mooi verhaal met een duidelijke hoofdrol voor de letter J. Ik vond het wel grappig dat de J eigenlijk een Y moest zijn. Mooie herinnering aan een vroegere liefde. Je had natuurlijk ook Josien blij kunnen maken met de boomschors. Is de boom niet voor niets gemutileerd. In ieder geval graag gelezen.

Je zit ruimschoots boven de 300 woorden en ik denk dat je met wat strakker schrijven een hoop woorden kunt schrappen.

het boomschors  ---> volgens mij moet het de boomschors zijn, of: het stukje boomschors.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, dankjewel voor je commentaar.
Josien wilde ik niet al te blij maken; je kunt wellicht uit de tekst opmaken dat HP niet echt supergelukkig is met haar. Het is niet voor niets dat hij geen afstand kan doen van de J en dat hij zijn eerste liefje opzoekt op FB.
Boomschors heb ik nu van 'de' voorzien, dankjewel voor je tip.
De lengte; ik heb er stevig mee zitten worstelen, heb al e.e.a. geschrapt uit een vorige versie en nog zit ik ruim boven de 300 W. Ik wil er nog even over nadenken, het moet niet te compact en te staccato worden vanwege het aantal woorden, anders wordt het in mijn beleving zo'n mager verhaal.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk verhaal, vooral dat het de verkeerde letter was vond ik erg leuk en verrassend om te lezen. Ik dacht even dat de J naar Josien ging, maar de vroegere liefde is sterker... 

Ik denk dat in het stuk met herinneringen over de tijd met Yolanda wat ingekort zou kunnen worden. 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Ton, je eerste liefde is een sterke magneet. Ik snap wel dat je wil onderzoeken of ze nog steeds zo leuk is, of in ieder geval leuker dan thuis.

Maar ja, wanneer ze nog steeds zulke lange tenen heeft, dan weet ik het niet hoor.

Ik vind de twist goed gevonden.

GG,
Taco

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb vooral gelachen om :

We praatten voluit, tussen het zoenen door stonden onze monden niet stil

Zalig zo kussen met stille monden ;)

En om de J een prominentere rol in te vullen zou ik overwegen om het om te draaien, dat je een Y in boomschors vindt, en op het einde ze met een J opzoekt ;)

GG!

 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, belofte maakt schuld; ik heb de worsteling met het aantal woorden n.a.v. je opmerking weer opgepakt en kom nu (bijna) aan het vereiste aantal woorden. Dankjewel dat je mij hiertoe prikkelde, je hebt weer eens gelijk ... 😉 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Dreaming, dankjewel voor je compliment. Bij de herschrijf heb ik ook iets van de herinneringen aan de eerste liefde weggelaten, maar niet te veel.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ton, ik ben niet uit op het krijgen van gelijk. Ik geef slechts mijn mening. Ik vind je herschrijf een verbetering. Goed gedaan, maar ik daag je uit om precies op de 300 te eindigen. 😊

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Taco, dankjewel voor je reactie. Tja, aan de eerste liefde zal denk ik iedereen wel een herinnering hebben. In dit geval denk ik dat het voor HP misschien een kwestie is van kiezen tussen twee kwaden, of tenminste dat hij weer even kan dromen ... 

 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief,

ik ben niet uit op het krijgen van gelijk. Ik geef slechts mijn mening.

Dat weet ik, en jouw mening vind ik van belang en immer serieus en goed onderbouwd. Nogmaals dank, dus.
Enne ... die uitdaging, daar bedank ik ook voor. 😉  

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk verhaal, met een goede twist. Ik denk dat het woordenaantal halen een goede uitdaging is, het heeft je tekst nu al veel sterker gemaakt. Ik vind het ook vaak lastig om dingen te schrappen, maar omdat het door een woordenaantal soms moet, word je wel steeds kritischer. 

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De herschrijf is veel sterker dan het oorspronkelijke verhaal. Het loont vaak om een deel te schrappen. Je houdt dan een kernachtiger verhaal over met de essentie en vooral uitleg mag eruit zoals de eerste zinnen in jouw oorspronkelijke verhaal. Beter is om dat gaandeweg duidelijk te laten worden, dan zet je de lezer aan het werk. De letter J werkt hier heel goed in het plot. Het maakt het verhaal memorabel.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schrijfdeb, dankjewel voor je fijne reactie. Die twist kwam na lang broeden en peinzen, ik ben blij dat hij jou ook bevalt. Tja, en dan dat woordenaantal, ik weet het. Maar toch ... 
Iedere keer weer blijk ik toch onvoldoende bedreven in het kill your darlings

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Odile, dankjewel voor je feedback; die vind ik ook memorabel. Ik moet er vaker aan denken om wat ruimer te schrappen, het kost moeite om het geschrevene op te geven.