Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#465 Villa Trissino

‘Ik blijf het niet met je eens, Niccolo. Toscaans verschilt te veel van onze streektaal. Die klanken herkennen ze hier niet. Echt, deze vijf letters zijn de juiste aanvulling.’
‘Oh, die duivelse Venetiaanse arrogantie. Het staat me zo tegen, Gian. Waarom die wijzigingen? Die letter J bijvoorbeeld, die gebruikt straks toch niemand.’

De overige aanwezigen in de villa verschoven ongemakkelijk op hun stoelen. Daar gingen ze weer. Machiavelli en Trissino waren het al lang oneens. Eigenlijk al sinds Trissino een vertaling van Dante’s ‘de vulgari eloguentia’ had uitgebracht. Dante, die twee eeuwen voor hen al onderzoek naar streektalen had gedaan, met als doel de dominantie van het Latijn te bestrijden. Een taal die uit slechts 21 letters bestond. In aller ogen was het veel te beperkt om de huidige gesproken talen goed te beschrijven; maar welke letters moesten er toegevoegd worden? Eindeloos leken deze keuzediscussies te duren.

Gelukkig was Pietro Bembo er niet bij vandaag. Hij was verhinderd door een diplomatieke reis. Bembo was weer groot voorstander van de Toscaanse streektaal als basis. Was het immers niet de taal van literaire meesters als Petrarca en Boccaccio?
Nee, het zag er niet naar uit dat ze er snel uit zouden komen. En op deze manier kwam er geen Italiaans.
Het was een al even groot vraagstuk als diplomatie, waarover Niccolo recent had geschreven, maar nog niet durfde te delen. Verbanningen, ze hadden er allen mee te maken gehad. Een heerser had altijd lange tenen.
‘Niccolo, dank voor de discussie, maar laten we deze een andere keer voortzetten. Kom! Vul nogmaals jullie glazen. De nieuwe aanbouw van de villa is bijna klaar. Robuust, zeer functioneel en van grote schoonheid, al zeg ik het zelf. De grote Vitruvius had het zelf kunnen bedenken. Ik geef graag een rondleiding voor het diner wordt geserveerd.’

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Twelf, je bent al zo lang lid op SOL, maar nooit eerder een verhaal geplaatst. Althans bij jouw bio kan ik geen eerdere verhalen vinden. Welkom op dit forum met dit verhaal.
Ik heb ervan genoten. Hoewel het verhaal afgerond leest, lijkt het onderdeel van een groter geheel. Neemt niet weg dat het fijn geschreven is.

'Ik blijf het niet met je eens, Nicolo.  --> Moet het niet zijn: Ik ben het niet met je eens?

Echt, deze vijf letters zijn de goede aanvulling. --> ik struikelde over deze zin. "de" voor "goede" leest op een of andere manier nier fijn. Ik zou eerder denken aan: een goede aanvulling of de juiste aanvulling.

Het was een al even groot vraagstuk als diplomatie, waarover Nicolo recent had beschreven, ---> "waarover had beschreven" klopt niet. Je hebt ergens over geschreven of iets beschreven.

ze hadden er allen me te maken gehad ---> er mist een e achter me

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

 

Hallo Fief. Ik ben inderdaad al jaren snurkend forumlid.
Zelf schrijf ik vooral op 120w.nl, waar ze weekwoorden gebruiken (H2OWritez heet ik daar).

Dit keer was ik te geïntrigeerd door het weekthema 'De Letter J' (Dank en hoi, Odile!).
Wat was er zo speciaal aan de letter? Naar wat chatGTP/googlen begreep ik dat de letter J in de Renaissance toegevoegd is aan vele alfabetten.

Ik houd ervan om historische gebeurtenissen te gebruiken in mijn verhalen.
Soms een beetje verborgen, soms weer wat minder. Dit keer wat ‘obvious’ gedaan.

Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Gian_Giorgio_Trissino

De ‘blijf’ moet inderdaad blijven. Het drukt de herhaling van de discussie uit. De overige vaudten zal ik corrigeren, waarvoor mijn dank.

Groet, Wouter

 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Twelf, welkom hier. Je verhaal heb ik twee keer gelezen, maar ik kom er niet lekker in. Ik heb ook de indruk dat het onderdeel is van een groter geheel, waar we midden in vallen. Daarnaast krijg ik als lezer veel namen en feiten in een relatief kort stukje voorgeschoteld, wat voor mij niet vlot leest. Wellicht wil je je te veel aan historische waarheden houden (getuige ook je verwijzing naar wikipedia).
Desondanks vind ik de personages wel goed getypeerd.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Twelf, ook ik heb moeite met het verhaal. Voor mij leest het alsof je een verhaal van veel meer dan 300 woorden heb willen vertellen. Het is te gecomprimeerd voor mij. De invalshoek vind ik wel mooi gevonden.

Grtz,
Taco

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Coach? Oei, wat is het gezellig op dit forum.

Hoi Odile, lang geleden. City2City 2014 en de schrijfdagen in Diemen voor corona?
Leuk idee de letter J. Moest er om glimlachen. Vond het intrigerend.

Groet,

Wouter (H2O)

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je Wouter! Leuk om je weer tegen te komen. De opdracht is zomaar een ingeving, een opdracht die ik zelf leuk zou vinden. Ik vind dit een heerlijk verhaal vanwege het historische en juist de verdieping. Niet iedereen vindt verdieping in dezelfde mate fijn. Dit is dus een verhaal voor de liefhebbers die graag hun historische kennis bijspijkeren of genieten van wat ze weten tot leven te zien komen. Bij ieder verhaal zijn er in principe liefhebbers en mensen die liever iets anders lezen en dat komt door de verschillen tussen mensen. De zone van naaste ontwikkeling is voor eenieder verschillend. (zone van naaste ontwikkeling: daar waar je het meeste leert) Dat gezegd hebbend, het leest als een fragment uit een historisch roman met een lange spanningsboog waar ik meer van zou willen weten. Een regel is om bij een kort verhaal weinig personages op te voeren voor de leesbaarheid, maar iedere regel kun je om een goede reden loslaten. In dit verhaal is het beslissen over het alfabet centraal en het zou niet kloppen als er slechts drie mensen daarover beslissen. Dat zou de complexiteit van het beslissen over een alfabet geen recht aandoen.