Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#465 Jeetje

 

Onlangs maakte ik kennis met een nieuwe vorm van wandelen: geocaching. Met behulp van coördinaten – die je met opdrachten en puzzels verzamelt – loop je langs mooie plekken die de maker van de betreffende wandeling je graag wil laten zien. Mijn eerste wandeling stond in het teken van het verhaal van een man die uit woede zijn fiets had gesloopt en de onderdelen her en der had verstopt. De zoektocht naar alle onderdelen bracht me op plekken die ik anders gewoon voorbijgelopen zou zijn.

Vandaag loop ik een route waarbij namen met de letter J een hoofdrol spelen. Ik print de beschrijving die ik op de site Geocaching.com vind en gewapend met pen, papier en een GPS-apparaat ga ik op pad. Het eerst deel is een prachtige wandeling door natuurgebied Het Bossche Broek naar het centrum van de Brabantse hoofdstad.

Een nieuwe locatie vind ik in een kokertje bij het beeld van Jheronimus Bosch, zorgvuldig uit het zicht verborgen voor de nietsvermoedende winkelaars.
Daar aangekomen, moet ik voor het volgende punt op mijn route bij banketbakker Jan de Groot de cijfers van het totaalbedrag van drie Bossche bollen bij elkaar optellen. Na er zelf een verorberd te hebben, vervolg ik mijn weg en passeer achtereenvolgens shoarmazaak Jafet, kledingboetiek José en de rijwielzaak van ene Joris Spaak; ik vermoed een economisch belang bij deze wandeling. Gelukkig valt er ook veel cultureels te bewonderen.

Na het zoveelste standbeeld van een persoon met een J in zijn naam, eindig ik opgelucht op de laatste coördinaten: 51º41’16.7”N 5º18’27.4”E
Ik kijk naar de man met gespreide armen aan het kruis.
‘Jezus,’ mompel ik blijkbaar harder dan ik dacht, ‘deze ontbrak nog.’
Ik voel een hand op mijn schouder en een man in habijt gniffelt: ‘Nou, mijn kind, het ziet ernaar uit dat je Hem gevonden hebt.’

 

 

 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, Met een glimlach gelezen. Vooral deze zin: ‘Jezus,’ mompel ik blijkbaar harder dan ik dacht, ‘deze ontbrak nog.’ 

GG
Taco

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk bedacht, Fief, je neemt de lezer mee op wandeltocht en je proeft haast de Bosche sjekladebol. Grappig dat ook jij Jezus in je verhaal bracht. Dat vond Taco ook, maar in mijn verhaal maakte hij blijkbaar niet de link met de letter 'J'. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je, Taco. ik zag de zucht die de ik-persoon slaakte ook wel zo voor me. 

Gi, hier is Jezus niet direct bedoelt als het noemen van een naam, maar meer als uitdrukking. In mijn verhaal draait alles omdat de letter J het thema van de wandeling is. In jouw verhaal draait het niet specifiek om de letter J, maar begint de naam van Jezus toevallig met een J. Dat maakt jouw verhaal niet minder leuk, sterker nog, ik vind het goed bedacht. Alleen is de link met de letter J er niet direct in terug te zien.

Hoi Dreaming, fijn dat het je kon smaken.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, wat een onderhoudend verhaal. De eerste alinea vind ik sowieso al leerzaam, bij de Bossche bollen laat je me watertanden en het einde is verrassend. Mooie invulling van de opdracht! 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, het ligt inderdaad mijlenver van jouw manier van schrijven. Dat je het goed geschreven vindt, is al een compliment. Dus dank daarvoor. Hopelijk volgende week een opdracht die inspireert tot een boeiender verhaal.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Waar is het conflict Fief? Ik heb wel genoten van het verhaal en gaandeweg heb ik er ook nog wat van opgestoken. Lijkt me leuk om een wandeling te maken met een letter als thema. Dit is een origineel verhaal dat zoals Ton zegt onderhoudend is. En dat zonder conflict.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Odile, bedankt voor je reactie. Tja, een conflict. Het moest draaien om de letter J en daar heb ik me aan gehouden. Als conflict zou ik wellicht op kunnen voeren dat de wandeling een commercieel karakter had en dat de hoeveelheid heiligen met een J de hp op een gegeven moment wel de keel uit kwam. 
Ik ben blij met je reactie dat je het een origineel en onderhoudend verhaal vond.