Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#465 - De merkwaardige J's van Johan

'De merkwaardige J's van Johan,' begon kroegbaas Jos, zijn stem overstelpte het geroezemoes van het café. 'Kent ge dat verhaal?' De vissers rond de bar schudden hun hoofden.

'Ziet ge Johan daar?' Hij wees naar een hoek in het café waar een kleine kale man in Versace nipte van een glas champagne. 'Op een dag trok hij een haring uit de golven, zo glanzend als een spiegel in de ochtendzon. En daar, op zijn schubben, stond een 'J' getatoeëerd, alsof Poseidon zelf de vis had gekerfd.'

'Hoe kan dat nu?' mompelde Jerre, zijn bier in verbazing morsend.

‘Er is meer,' grinnikte Jos. ‘Elke vis die hij sindsdien ving, droeg die verdomde 'J'. Niemand anders ving zo'n vis, alleen Johan.'

'Bizarre zaak,' knikte Jerre en krabde aan zijn snorbaard.

'Johan zocht het op, snuisterde in het verleden. Kwam een oud verhaal tegen over zijn grootvader, Jakob, die een zeemeermin het hof maakte, maar haar afwees. Ze vervloekte hem, zei dat al zijn nakomelingen haar merk zouden volgen.'

'Gekke ouwe vrouwenpraat,' riep Jerre, met een lach die tegen het houten plafond kaatste.

'Vrouwenpraat?' Johan, die stil had geluisterd, was naar de toog geslopen. 'Ik zocht die zeemeermin op, vroeg haar om de vloek te verbreken. Weet ge wat ze zei? Ze zei dat die vissen een geschenk zijn. De beste in de zee, alleen voor mij.'

'En gij gelooft dat?' vroeg Jerre, terwijl hij naar Jos knipoogde.

'Geloof ik dat?' Johan grijnsde en zette zijn lege champagneglas op de toog. 'Ik ben de rijkste visser in dit gat. Wat denkt ge zelf?'

Een boezemige, fel opgemaakte blondine flaneerde uit de toiletten en plensde een smakkerd op Johans’ kaalhoofd. 

'Vertrekken we naar Brussel, schatje?' vroeg ze als een zeemeermin. 

Terwijl Piet en Jos gaapten naar de vrouwverschijning die Jerre’s dochter Jacqueline was geworden, besefte Jerre dat de moedervlek op Jacquelines linkerbil geen vishaak was. 

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Prachtig, Tony, ook al zit er een visgeurtje aan dit verhaal en weet ik niet hoe het klinkt als iemand iets vraagt als een zeemeermin. But who cares?

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, Een fijn origineel verhaal. Alleen deze zin begrijp ik niet: "zei dat al zijn nakomelingen haar merk zouden dragen". Alle vissen die hij vangt zijn gemerkt, maar dat zijn toch zijn nakomelingen niet. Eerder die van haar, vooral ook omdat ze verderop als cadeau van haar worden aangemerkt.

GG,
Taco

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, goed verhaal, knap verzonnen en prachtig beschreven. Je benoemt de letter J zonder het expliciet te zeggen. Het is wel lastig om te lezen hoe de onderlinge connecties zijn.

Door de hoeveelheid namen, duizelt mij de onderlinge samenhang en vroeg ik mij hetzelfde af als Taco. Als ik het goed begrijp is Jerre een nakomeling van Jakob, zijn dochter dan dus ook. Dan moet Jerre ook een "vishaak" op zijn bil hebben, toch?
Ik mis nog een vrouwennaam met een J voor de dochter.

De beste in de zee,  ---> volgens mij moet het besten zijn, omdat vissen meervoud is.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt Gi, tja zeemeerminnen doen, dat doen te weinig jonge vrouwen heden ten dage ;)

@Taco: je hebt gelijk, net als Fief, ik schreef te snel waardoor foutief:

ik verving de zin door : 

'Johan zocht het op, snuisterde in het verleden. Kwam een oud verhaal tegen over zijn grootvader, Jakob, die een zeemeermin het hof maakte, maar haar afwees. Ze vervloekte hem, zei dat al zijn nakomelingen haar merk zouden volgen.'

is zoiets logischer?

@fief: de onderlinge connecties doen er niet echt toe, ik ben ah twijfelen om de namen te schrappen. Ik deed eigenlijk het omgekeerde, ik gaf de dochter ook een naam.

 

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony, de vrouwennaam is een goede toevoeging, alleen denk ik dat "Jacquelines linkerbips" ook prima "haar linkerbips" zou kunnen zijn. Hoewel: je hebt volgens mij maar één bips, wel twee billen. Linkerbil zou beter zijn.

De onderlinge connecties doen er wel toe, want als Johan een kleinzoon is van Jakob, heeft hij ook het merk op zijn bil. Jacqueline draagt het merk en is de dochter van Jerre. Is Jerre dan ook een nazaat van Jakob of is de moeder van Jacqueline een nazaat van Jakob en daarmee dus ook familie van Johan.
Kortom, je verhaal is complexer dan in eerste instantie lijkt.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, een goed gecomponeerd verhaal. Net als de stamgasten hing ik aan je lippen, althans die van de kroegbaas. Wel onderschrijf ik de opmerking over de vele namen, waarbij ik het een aardig detail vind dat er een Piet zit tussen de vele J-namen. Het einde (de beschrijving van de blondine en de subtiele vishaak aka J) vind ik top!

PS beste in 'de beste in de zee' is zonder n; de n komt er alleen bij als het persoonsverwijzingen betreft, hier wordt verwezen naar vissen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bij een heerlijk licht absurd verhaal past wel het schenden van de regel om hooguit drie personages op te voeren. Ik zou er niet voor kiezen om minder personages op te voeren in dit geval. De verwarring is een deel van het leesgenot.