Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#464# Als een paal boven water

 

Als een paal boven water

 

Hij stond daar, statig en kaarsrecht, langs de kant van de grijs geplaveide weg. Hij overschouwde zijn directe omgeving alsof het zijn eigendom was. Zijn voeten stonden in het groen. De berm was begroeid met een rijk palet diverse kleuren afkomstig van even verschillende soorten lage struiken.

Alsof iedere kleur zijn eigen geur vrijgaf was de lucht rondom rijkelijk bezwangerd met deze samenstelling waarin elk aroma zijn plaats in nam.

Aan de overkant van de weg, de kant waar hij naar keek, stonden vrijwel identieke arbeiderswoningen, aaneengeregen als een rozenkrans. Ze onderscheidden zich door een diversiteit aan pastel ramen en deuren. Ook had ieder huisje, naast zijn kruisje, een klein voortuintje van enkele vierkante meter. De hofjes onthulden de karakters van de bewoners. Het breedste scala was vertegenwoordigd. Van nette over verzorgde percelen over net goed genoeg en functioneel tot de in hoge graad verwilderde exemplaren. Hij keek er over uit. Zag ze elke dag en wist wat er achter die tuintje en bont geverfde ramen en deuren leefde. Een voorbijrijdende vrachtwagen met een dubieuze lading reed door het beeld en liet een kwalijk geurtje achter dat even besluiteloos bleef hangen om vervolgens snel de vrachtwagen verder te volgen.

Het was rustig vandaag, haast een stilleven. Niet veel verkeer en de overstraatse bewoners leken solidair te zijn. Het begon zwaar te bewolken. Dikke inktzwarte wolken kwamen dreigend laag te hangen. Hij kon ze met z’n hoofd haast raken. Het was bijna avond en door het dicht wolkendek werd het vroeger donker in de wijk.

De lantaarnpaal keek nog even links en rechts langs de straat en ontstak zijn heldergeel licht.

 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Wilfried, het is inderdaad een schilderij. Beeldend beschreven waardoor ik het goed voor me zag. Ik mis een verhaal.

Grtz,
Taco

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor je reactie Taco. Het verhaal is eigenlijk dat er niets gebeurt en er dus ook niets te vertellen valt. Maar je hebt gelijk, geen verhaal. En ik ben het ondertussen gaan nakijken, in de opdracht stond een beschrijving geven als een schilderij en niet saai zijn. Dus dacht ik daaraan te voldoen.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dag Wilfried

Inderdaad, je hebt de opdracht mooi vervuld. Je tekst leest erg vlot en die lantaarnpaal is een goede observator want die beschrijft zijn omgeving op een beeldige manier. De vervuilende vrachtwagen vind ik nog plezant gevonden ook.

Helemaal een fijne tekst, zonder een grein saaiheid.

Knap gedaan.

 

Johanna

   

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi verhaal, Wilfried. Als je het in de tegenwoordige tijd schrijft, komt het naar mijn idee nog beter tot zijn recht. 
In ieder geval met plezier gelezen.

 

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, bedankt voor de tip. Ga ik proberen en kijken wat het geeft maar ik heb nu al een voorgevoel dat je gelijk hebt.