Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#464 Aan 850 per uur

Midden het dennenaroma van het eeuwig groen rondom ons, zit ik met mijn Nederlandse vriendin op een terrasje in Zolder. Ver weg loeien de motoren op het  racecircuit.

Wij observeren enkele Nederlanders, die discussiëren over de gemiddelde snelheid per uur waarmee gereden wordt op de legendarische omloop van Spa-Francorchamps. Hier wordt ook het bronwater gebotteld dat zo bekend werd dat men op restaurant in Nederland spa blauw of spa rood hoort te bestellen. “Ook al krijgt je een Frans Evian of Perrier watertje opgediend”, lach ik smalend.

Vanuit een boomtop klinkt het aanhoudende gezang van een vink.

Aan een ander tafeltje zitten Walen en Vlamingen samen. Er wordt Nederlands en Frans door elkaar gesproken. Ook zij hebben het over een uurrecord. De Walen zijn verbolgen omdat ze met hun pinsons, Frans voor vinken, niet mogen deelnemen aan de vinkenslag in Vlaanderen. Dat komt omdat het pinsonliedje niet identiek is aan dat van zijn Nederlandse soortgenoot.

Geïntrigeerd vraagt mijn tafelgenote: “Waar gaat dit over?”

“Langs beide kanten van wat in België geldt als de taalgrens bestaan wedstrijden, waarbij de vogel wint die de meeste riedels per uur zingt. Waalse vogels mogen niet deelnemen in Vlaanderen want hun vinkenslag (het einde van hun zangwijsje) klinkt anders. De Franstalige vinkenslag klinkt als widjo, terwijl  men in de Nederlandse versie ouit hoort. Daarom noemen  Vlamingen de vink een suskewiet.”

“Het is duidelijk dat we in Vlaanderen zijn”, antwoordt ze. Vanuit de hoge boom verderop hoor je helder en klaar het suskewiet.  

Terwijl de Nederlanders het hebben over hun Formule 1 kampioen Max Verstappen op het nakende Grand Prix, horen we aan de andere tafel dat zeshonderd een normaal aantal is, maar dat hún winnaar de vink is die maar liefst achthonderdvijftig keer zijn wijsje zong in één uur.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nice GI. hoewel ik bij je aanvangstzin: 'Op een terrasje in Zolder genieten mijn Nederlandse vriendin en ik van een...' niet het vervolg van het verhaal wil horen. ;)

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, mooi verhaal. Met plezier gelezen. 

Dat komt omdat het pinsonliedje verschillend klinkt als dat van zijn Nederlandse soortgenoot.  --> naar mijn idee moet het zijn: ... anders klinkt dan dat van zijn ... 
Ik twijfel of ook kan:  ... verschilt met dat van ...
Het is in ieder geval hetzelfde als of anders dan

horen we aan de andere tafel dat zeshonderd een normaal aantal is, maar dat hún winnaar de vink is die maar liefst 850 keer zijn wijsje zong in één uur. ---> als je consequent wil zijn, moet je 850 ook voluit schrijven. 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, mooi verhaal en nog leerzaam ook. In jouw stijl, met veel wetenswaardigheden. Ik las het graag.
De 1e zin van de 2e alinea vind ik persoonlijk wel erg lang en ik vraag me af wat de samenhang is tussen de snelheid op het circuit en de bekendheid van bronwater.
Even verderop vraag ik me af of er ook niet-Franstalige Walen bestaan; volgens mij kun je ervan uitgaan dat de gemiddelde lezer weet dat Walen Franstalig zijn, dat behoeft geen verdere toelichting.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony, Fief en Ton, bedankt voor de aandachtige lectuur. Ik heb hier en daar wat geschaafd aan de tekst. Ton, er is totaal geen verband, maar wie Francorchamps (racecircuit) zegt, zegt Spa (bronwater). Dat moest de hp even kwijt aan zijn Hollands vriendinnetje. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, ik twijfel over het woordje "dat" in de zin: "... die discussiëren over de gemiddelde snelheid per uur dat er gereden wordt ...".
volgens mij moet het zijn "die snelheid", maar als je vertelt hoe hard er gereden wordt, zeg je:  de gemiddelde snelheid waarmee er gereden wordt. 
 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hallo Gi, leuke anekdote waarbij de HP een link vindt tussen twee totaal verschillende gesprekken. Ik heb weer wat bijgeleerd over vinken.

 

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Gi

 

Je maakte een verhaal op basis van de opdracht, en dat is meer dan goed. Erg interessant ook, weer wat bijgeleerd over de vink.

Wat ik wat jammer vind is dat je heet door naar mijn smaak te vluchtig beschrijft, je wijkt wat uit naar de tafels en gesprekken rondom jullie, maar je gaat niet in op het decor zelf. Ik lees een terras, motoren op de achtergrond, maar waarom beschreef je niet eerst dat circuit en/of de omgeving?

Je tekst leest zeker vlot.

Johanna

   

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, zoals altijd weer wat geleerd van je verhaal en grappig om te weten dat er voor vinken ook een taalgrens is.

GG,
Taco