Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#464 Lelijk eendje

 

‘Een klein ogenblik nog, ik laat uw auto zo meteen naar buiten rijden.’
De man is weg voor ik kan reageren en ik neem plaats in de ruimte voor de balie, vanaf die plek heb ik zicht op de werkplaats. Een monteur in een besmeurde overall bekijkt de onderkant van een auto die op de hefbrug staat. Op de achtergrond schalt Frans Bauer.
Het geluid van gereedschap en de geur van olie en benzine nemen me mee terug in de tijd.

Opa Smeer – zoals ik mijn opa altijd noemde – was automonteur en knapte in zijn vrije tijd oude auto’s op die hij ergens voor een prikkie op de kop had getikt. Gefascineerd keek ik toe hoe hij zijn nieuwste aanwinst minutieus uit elkaar haalde, onderdelen verving, schoonmaakte of restaureerde en vervolgens met dezelfde precisie alles weer terugplaatste. Zijn handen veegde hij steevast af aan zijn overall. De geur van olie zat zo diep in de vezels dat oma deze er met wassen nauwelijks uitkreeg. Als ik zijn overall aan de haak zag hangen, kon ik het niet laten om mijn neus even diep in de stof te begraven.

Opa vond het prachtig dat zijn kleindochter zijn liefde voor auto’s deelde. Voor het behalen van mijn rijbewijs kreeg ik van hem daarom mijn allereerste auto, een rode Deux Chevaux in erbarmelijke staat. Menig uur hebben we hier aan besteed om het barrel weer in zijn volle glorie te herstellen. Het werd opa’s laatste project.

‘Mevrouw?’
Ik schrik op uit mijn gedachten.
‘Uw auto staat voor.’
Ik bedank de man en terwijl ik naar mijn wagen loop, bedenk ik dat het erg lang geleden is dat ik mijn handen vies heb gemaakt. Misschien moet ik mijn auto de volgende keer zelf maar eens nakijken. Ach nee, zonder opa is daar niets aan.

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leest wederom erg lekker en gezellig, alles klopt. En misschien moet je dat ook gewoon niet doen (die handen vies maken) ZGG

Enkele detail tips: als je in de intro spreekt over Nederlandstalige muziek, zou ik die benoemen (een specifiek liedje uit je jeugd?) als je dan op het einde uit je mijmering opschrikt zou je diezelfde muziek (of net wat anders) kunnen horen? enfin ik denk dat je daar wat mee kan.

Ergens zou het nog mooier zijn als je iets prijsgeeft van de relatie tussen oma en opa, nu zeg je wat dat oma zijn shirt niet proper krijgt, maar wat vond zij ervan en wat vind hp daarvan? ook hier mogelijkheid tot brugje met einde.

Terug, ik nam de vrijheid omdat het al heel erg goed is.

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuke invulling, een waarneming in herinnering. 
In de eerste zin ontbreekt nog een letter: ogenbik = ogenblik.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Dreaming, bedankt voor je scherpe blik. Ik heb het aangepast.

Hoi Tony, ik zie wat je bedoelt, maar de Nederlandstalige muziek hoort meer bij de beschrijving van de sfeer van de werkplaats dan dat het bij de mijmering hoort. 
De relatie tussen opa en oma is naar mijn idee niet relevant in dit korte stuk. Ik wilde hier alleen beschrijven dat de lucht niet uit de overall ging waardoor de hp die lucht steeds kon opsnuiven. 
Maar ik ben blij met je ZGG. 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, je hebt gelijk en jij kiest de intensiteit, ik wilde gewoon stellen dat er meer haken te breien waren in je goed opgezet verhaal ;) maar dat hoeft uiteraard niet, overdaad schaadt (naar het schijnt)

 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, de herinnering heb je levensecht neergezet. Ik ruik als het ware ook de geur van de garage. Weer een picobello stukje, dus!
Twee kleine zeurtjes:
- In de 2e alinea zou ik 'of restaureerde' weglaten uit de zin die gaat over wat hij allemaal met de onderdelen doet. Het restaureren heeft betrekking op de hele auto, de onderdelen werden vervangen of schoongemaakt en teruggeplaatst.
- Deux Cheveaux moet met hoofdletters omdat het de aanduiding is van een merk, bedrijf of of type.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Ton, de hoofdletters zijn geplaatst. Ik denk dat onderdelen ook te restaureren zijn. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een dashboard dat beschadigd is of stoelbekleding die gescheurd is. Maar ik neem je opmerking in overweging. Het voelt wel alsof je gelijk hebt.

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hallo Fief, mooi beschreven herinnering. Ik ben het eens met Tony dat een specifiek liedje benoemen nog beter de sfeer zou weergeven. Nederlandstalige muziek kan immers van alles zijn, van een schlager tot rock.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Emily, dank je wel voor je reactie. Ik heb de opmerking van jou en Tony  over de muziek ter harte genomen. Beter zo?

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Fief,

Ik vind het een mooi verhaal: de hoofdpersoon die bij het overlijden van haar grootvader gestopt is om haar handen vuil te maken en bij de herinnering eraan besluit om er terug mee te starten. Hoe herinneringen je weer het juiste pad op sturen. Ik heb ervan genoten.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, herkenbaar verhaal. Zelf heb ik vroeger ook veel aan mijn auto gesleuteld en door jouw verhaal kwamen die fijne herinneringen weer terug. Vooral die geur van motorolie. Dank.

GG,
TAco

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goedenavond Fief

Aparte invulloing van de opdracht en dat kan ik zeker smaken. Je zet een fijn, warm verhaal neer, dat prettig leest.

Ik zie en ruik het met je.

Goed geschreven.

Johanna

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Prachtig verhaal, Fief. Mooi slot ook, al zou ik het nog mooier vinden als aan het eind opa nog genoemd wordt; opa die van een wolk aanwijzingen geeft, zijn overal zoeken, of: 'maar zonder opa is er geen bal meer aan' of iets in die geest.
Met plezier gelezen (ondanks die Frans Bauer).

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief,

Het leest als een trein terwijl het over auto's gaat. Ik zit samen met jou voor de balie. Is dat overal dan zo?

Net als het verhaal van SchrijfDeb heb je een trigger naar een vroegere tijd. Hoe ouder je wordt hoe meer van deze dingen je tegenkomt.

En echt, ik denk dat die oliegeur niet meer uit je neus en hoofd te krijgen is.

Mooi verhaal en knap einde 'zonder opa is daar niets aan'.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je wel, Wilfried, voor je lovende woorden. De laatste zijn heb ik aangepast n.a.v. de opmerking van Musonius. Zo is hij inderdaad beter.