Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#464 Concentratie

HERSCHRIJF

Al sinds mijn middagboterham staart een lege pagina mij aan vanaf het beeldscherm, de cursor een rusteloos uitroepteken dat mijn ledigheid bespot.
Ik zucht; waarover zal ik deze week schrijven?
In Mijn favorieten klik ik op Forest Birdsong Nature Sounds.
Heerlijk rustgevend, dat vogelgezang als achtergrond. Even nergens aan denken, meestal komt de inspiratie dan vanzelf.
Mijn oogleden worden zwaarder, ik moet oppassen dat ik niet wegdommel. Wacht, ik neem koffie, dat houdt me wakker.

Beneden maak ik een sterk bakkie dat ik meeneem naar boven, samen met een handvol koekjes. Het eerste heb ik halverwege de trap al op. De beker zet ik precies in de kring op mijn bureau van de gisteren gemorste koffie.
Lusteloos kijk ik naar het scherm, ondertussen een koekje fijnkauwend. Laat ik maar beginnen met het hekje en het nummer van de opdracht in te toetsen, dat is dan alvast iets.
Dat gedaan hebbend, beloon ik mezelf met nog een koekje dat ik wegspoel met een slok koffie. De gecombineerde smaak van cappuccino en bitterkoekjes bevalt me. Note to myself: Esina vragen bij haar volgende bakexperiment deze twee ingrediënten te verwerken in een cake.  

Mijn blik dwaalt af naar buiten. Daar gaat dat mens van twee straten verder met haar labrador die ze niet onder controle heeft. Hij sleurt haar alle kanten uit, zijn neus achterna. Mijn ogen volgen ze tot de hoek, daar verdwijnen ze uit beeld.

Ja, die opdracht dus. Iets met waarnemen was het toch? Beetje vaag.
Hé, de ping van mijn mail. Wat zou dat zijn? Ik open het bericht. Een enquête over verzekeringen. Lekker boeiend, laat maar zitten.
Het laatste koekje. Om er extra van te genieten, knabbel ik er kleine hapjes af. Één stukje bewaar ik tot na de laatste slok koffie.
Nagenietend ga ik naar beneden.
‘Lieverd, als je weer een cake gaat bakken, heb ik nog wel een suggestie …’


EERSTE VERSIE

Al sinds mijn middagboterham staart een lege pagina mij aan vanaf het beeldscherm, de cursor een rusteloos uitroepteken dat mijn ledigheid bespot.
Ik zucht; waarover zal ik deze week schrijven?
In Mijn favorieten klik ik op Forest Birdsong Nature Sounds.
Heerlijk rustgevend, dat vogelgezang als achtergrond, even nergens aan denken. Meestal komt de inspiratie dan vanzelf.
Mijn oogleden worden zwaarder, ik moet oppassen dat ik niet wegdommel. Wacht, ik neem koffie, dat houdt me wakker.
Beneden maak ik een sterk bakkie dat ik meeneem naar boven, samen met een handvol koekjes. Het eerste heb ik halverwege de trap al op. De beker zet ik precies in de kring op mijn bureau van de gisteren gemorste koffie.
Lusteloos kijk ik naar het scherm, ondertussen een koekje fijnkauwend. Laat ik maar beginnen met het hekje en het nummer van de opdracht in te toetsen, dat is dan alvast iets.
Dat gedaan hebbend, beloon ik mezelf met nog een koekje dat ik wegspoel met een slok koffie. De gecombineerde smaak van cappuccino en bitterkoekjes bevalt me. Note to myself: Esina vragen bij haar volgende bakexperiment deze twee ingrediënten te verwerken in een cake.

Mijn blik dwaalt af naar buiten. Daar gaat dat mens van twee straten verder met die labrador, die ze niet onder controle heeft. Hij sleurt haar alle kanten uit, zijn neus achterna. Mijn ogen volgen ze tot de hoek, daar verdwijnen ze uit beeld.
Ja, die opdracht dus. Iets met waarnemen was het toch? Beetje vaag.
Hé, de ping van mijn mail. Wat zou dat zijn? Ik open het bericht. Een enquête over verzekeringen. Lekker boeiend, laat maar zitten.
Het laatste koekje. Om er extra van te genieten, knabbel ik er kleine hapjes af. Een stukje bewaar ik tot na de laatste slok koffie.
Nagenietend ga ik naar beneden.
‘Lieverd, als je weer een cake gaat bakken, heb ik nog wel een suggestie …’

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Ton, je vond inspiratie uit het geen inspiratie hebben. Leuke invulling. Graag gelezen.

De laatste zin zou voor mij niet hoeven. Je hebt dit eigenlijk al gezegd bij "Note to myself: Esina vragen ... "Je zou het naar mijn idee ook kunnen laten bij:
Nagenietend ga ik naar beneden.
'Oh, lieverd, ...' (de rest kun je weglaten, want lezer weet wat je tegen Esina gaat zeggen)

Heerlijk rustgevend, dat vogelgezang als achtergrond, even nergens aan denken. Meestal komt de inspiratie dan vanzelf. ---> voor mijn gevoel staat de punt hier verkeerd.
Heerlijk rustgevend, dat vogelgezang als achtergrond. Even nergens aan denken, meestal komt de inspiratie dan vanzelf.

Daar gaat dat mens van twee straten verder met die labrador, die ze niet onder controle heeft.  --> de komma mag weg. 
twee keer die achter elkaar kun je voorkomen door:
Daar gaat dat mens van twee straten verder met haar labrador die ze niet onder controle heeft. 

Een stukje bewaar ik tot na de laatste slok koffie. ---> hier mis ik de nadruk op het eerste woord. 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ton, mag ik zeggen dat ik dit maar zozo vind? Niet omdat ik contraire wil doen, maar gewoon omdat ik weet dat je goed schrijft. Dit thema, of beter, non-thema is al zoveel beter gebracht, dat je dit bij deze niet versterkt. Edoch (goeie poging! en ook dat is wat waard)

@Fief:

(de rest kun je weglaten, want lezer weet wat je tegen Esina gaat zeggen)

Pas op: lezer zegt vettige shit tegen Esina: - lees Esina kan er niet goed tegen - (auteur weet dat Esina er niet goed tegen kan, vandaar... :) Esina heeft denk ik net naast het potje gepist

 

 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, dankjewel voor je - zoals altijd waardevolle - suggesties. Op één na (de laatste zin handhaaf ik liever) heb ik ze verwerkt in de herschrijf. Tegelijkertijd heb ik een eerder advies van jou aan een ander forumlid ook hier toegepast; met enkele witregels wordt het - ondanks een aantal nieuwe regels, die er al in stonden - toch wat overzichtelijker.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, ja van mij mag jij alles zeggen. Zeker als jij de bittere pil verpakt in een compliment ... 😋
Een betere poging dan deze was mij deze keer niet gegeven wegens gebrek aan inspiratie en afleiding door koffie met bitterkoekjes, dat langslopende mens met labrador en een luidruchtige mailbox. Meer smoezen kon ik ook niet kwijt binnen het gegeven kader van 300 woorden. En dat is maar goed ook, want ook voor meer smoezen ontbrak mij de inspiratie ...
En je uitglijder over waar Esina zoal urineert ... ik aanvaard je excuses en zal mijn muze niets verklappen.

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hallo Ton, leuk herkenbare scene. Doet me denken aan mijn schooltijd als je dringend moest beginnen studeren voor een vak dat je totaal niet interesseerde.

 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, fijn dat je die link kunt waarderen, ik gebruik hem veelvuldig bij het schrijven als achtergrond. Ik ben wel benieuwd of het verhaal zelf nog enige andere reactie bij je losmaakt. 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ton, om geen inspiratie te hebben, slaag je er wel in om weer te geven wat je voelt en beleeft. Ik kan me er helemaal in vinden. Wat mij betreft is de opdracht geslaagd. Ik zie het beeld van de afgeleide schrijver zo voor me.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ton, je vroeg me om een reactie bij het verhaal zelf. Raar, waar waar, het is net of ik mezelf bezig zie in jouw beschrijving: het witte scherm, naar beneden voor een koffie en een koekje of wafeltje en dan terug naar boven achter het scherm en turen door het raam naar dames en heren met honden of bestelwagens van de Nederlandse, Belgische of Duitse post die pakjes leveren bij de buren. Kijk, jouw verhaal geeft mij warempel inspiratie. 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, dankjewel voor je reactie. Volgens mij hebben wij SOL-schrijvers bij tijd en wijle allemaal last van hetzelfde concentratieprobleem als het met de inspiratie niet zo wil vlotten en is iedere vorm van afleiding, hoe onbenullig ook, welkom.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Taco, dankjewel. Fijn dat je het ook herkent. Ik wens je (en andere SOL'ers) voor de nieuwe opdracht veel inspiratie en focus toe.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Ton

Dank voor je verhaal. Je doet alsof je geen inspiratie hebben maar dat neemt niet weg dat je er een fijne uitwet in vindt: de beschrijvingen kloppen, het leest lekker vlot en is herkenbaar.

Vond het erg leuk om te lezen.

 

Johanna