Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#463 Handhaving

 

De wind waait door mijn haren en ik steek mijn neus in de lucht. Een kleurenpalet van geuren zweeft naar me toe. Dit is waarom ik er zo van houd om buiten te zijn. Eén geur in het bijzonder valt me op en doet me het water in de mond lopen. Ik ga mijn neus achterna, loop twee meter naar links en kom dan met een harde schok tot stilstand. Au, dat is niet fijn. Verlangend kijk ik voor me uit, ik wil naar de geur toe, maar de druk op mijn hals maakt dat ik me omdraai en weer langs haar ga lopen.
Hé, wat ligt daar? Ik zet een paar stappen en voel dan weer een ruk aan mijn nek wanneer ik het einde van het touw bereik. Verdrietig ga ik weer naast haar staan en ik kijk naar haar op. Waarom doet ze dit? Ze weet toch dat ik terug zou komen en altijd luister als ze me roept, wat voor verleidingen ik ook tegenkom? Zo hoef ik niet te wandelen. Er is niks aan.
Ze zucht.  “Vooruit dan maar.”  Ze buigt zich voorover om de lijn los te maken. De wind voelt nog vrolijker, de geuren zijn levendiger. Ik spring opgetogen door het gras langs de stoep. Aan de andere kant van de stoep komt een auto voorbij, ik hoor de auto stoppen en het geluid van een raam dat naar beneden gedraaid wordt.
“Handhaving. U moet uw hond hier aanlijnen, mevrouw. Dat zijn de regels.”

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Dreaming, leuk verhaal vanuit het perspectief van de hond. 

doet met het water in de mond lopen. ---> me ipv met

Verlangend kijk ik voor me uit, ik wil naar de geur toe. Maar de druk op mijn hals maakt dat ik me omdraai en weer langs haar ga lopen. ---> maar is hier een voegwoord en hoort dan achter een komma. Als je twee aparte zinnen wil houden, kun je de tweede zin ook zonder "maar" schrijven.

Ze zucht.  “Vooruit dan maar.”  Ze buigt zich voorover en maakt het touw los. ---> Mooier vind ik:
“Vooruit dan maar,” zucht ze en buigt zich voorover om het touw los te maken.

U moet uw hond hier aanlijnen mevrouw. ---> mevrouw is een aanspreking en daar hoort een komma voor.

 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Dreaming, welkom terug, leuk dat je weer meedoet. Ook ik vind dit een mooi verhaal, vanuit een trouwe viervoeter beschreven. Jammer dat zijn vrijheid zo abrupt moet eindigen.
Klein zeurtje vwb de woordkeus: bij 'einde van het touw' zou ik zelf in deze context voor 'riem' of 'lijn' kiezen, maar dat is een persoonlijke opvatting; het is jouw verhaal.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Vlot geschreven vanuit het perspectief van een hond. De taal is wel erg intelligent en bedachtzaam voor een hond. Misschien is het leuk om het te herschrijven in een meer hondse stijl?