Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#463 Stadswandeling

 

Het is laat, donker en ik ben moe. Een dag wandelen door Barcelona doet me naar mijn bed verlangen. Voor de tweede keer vandaag doorkruis ik El Raval, volgens mijn reisgids een leuke en interessante buurt, met een donkere kant.

Vanmorgen was het een wijk met levendige straten vol boetiekjes, designwinkels, bars en restaurants. Open deuren lokten me met geuren van koffie, kruiden en etenswaar.

Nu, in het donker, liggen nauwe, stille straatjes als fjorden tussen hoge gevels. Restaurants en etalages van boetiekjes verbergen zich achter stalen rolluiken vol graffiti. Waar ik eerder etensgeuren opsnoof, ruik ik nu de lucht van verschaalde urine. Bij een enkele bar die nog open is, hangen vage figuren rond. Geen muziek en toeristen in vele talen, alleen mijn voetstappen.

Ik sla een hoek om naar een nog nauwer straatje, doodstil, spaarzaam verlicht door een enkele lamp tegen de gevel en zo smal dat een vuilniscontainer een sta-in-de-weg wordt. Mijn voetstappen echoën tegen grauwe gevels. Als ik stilsta, klinkt de echo even door. Mijn hart slaat een slag over. Ik kijk achterom de straat in. Leeg, afgezien van een gedaante in een hoody, zijn gezicht schuil in een capuchon. Hij staat alsof hij bijdraagt aan het geurenpalet in de straat. Ik loop door, versnel mijn pas. De hoody volgt. Ik zoek tevergeefs de gevels af naar beveiligingscamera’s.

Na een volgende hoek zie ik in de verte het licht van een brede straat. Dat moet La Rambla zijn. Daar kan ik opgaan in de avonddrukte. 

De hoody klinkt dichterbij.

Vlak bij de Rambla haalt hij me in. Ik voel het zweet onder mijn rugzak. Hij loopt rakelings langs me heen - ik ruik zijn aftershave-, slaat de hoek om en verdwijnt. Mijn longen laten de ingehouden adem los.

Op mijn hotelkamer doe ik mijn rugzak af. Opengesneden. De portemonnee uit het voorvakje is weg. Vakwerk, niets van gemerkt.

De schade valt mee. Het was een lege lokportemonnee.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Jac, wat een goed verhaal. Die laatste zin kwam voor mij echt als een verrassing,  knap gedaan. Mooi hoe je het bruisende leven van overdag afzet tegen de duisternis van de avond/nacht. Je zet me tot de laatste zin op het verkeerde been. Met bewondering gelezen. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

JacV, keigoed verhaal. Je vraagt je als lezer af waar de hp naar op zoek was in die buurt? Een avontuurtje? En dan die lokportemonnee...

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi JacV, mooi verhaal. Ik zat er helemaal in. Je beschrijving van de wandeling is levendig, realistisch en nergens saai. Ook de opbouw vindt ik lekker lopen. Wat voor mij dan een dissonant is, is de clou. Een lokportemonnee. Doet mij denken aan opzet om bijv zakkenrollers te vangen. Maar in dit geval zit die in een gesloten vak in de rugtas, hoe is het dan een lokkertje?

Grtz,
Taco

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi JacV, je verhaal heeft me vanaf het begin geboeid, dat heb je knap gedaan. Het beeld van 'stille straatjes als fjorden' vind ik fantastisch. Het einde was verrassend!
Ik ben het met Taco eens dat de 'lokportemonnee' een verkeerde suggestie wekt, alsof het de bedoeling is onverlaten te verleiden tot diefstal (zoals de politie weleens lokfietsen inzet), nog los van het feit dat de portemonnee in het vakje van buitenaf niet zichtbaar is. Wellicht is het op te lossen door alleen 'portemonnee' te gebruiken.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Spannend verhaal dat steeds spannender wordt en zich daarna ontlaadt na de climax. Ik vind de lokportemonnee een vondst en vind hem een inzicht toevoegen aan het verhaal. Het is beslist slim een lege portemonnee bij je te hebben voor het geval dat. Het typeert ook jouw personage.