Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#463 Lik op stuk (herschrijf)

herschrijf

In de gang hoor ik de stem van Klaas. Ik belde zojuist met een van de begeleiders van zijn woongroep om te vragen waarom Klaas er nog niet was en deze bevestigde wat ik al vermoedde: de taxi was te laat, een van de grootste ergernissen bij onze patiënten. Evengoed stelt het me gerust dat dit de reden is, het had ook een andere oorzaak kunnen zijn. Dialysepatiënten zijn mensen van de dag.

Een half uur later dan zijn geplande afspraak, komt de Klaas de kamer binnen achter een rolstoel van het ziekenhuis met daarop zijn tas met spullen voor de nacht. Zonder mij een blik waardig te gunnen, loopt hij mopperend naar zijn bed.
‘Hey, Klaas, fijn dat je er bent,’ begroet ik hem, zijn ogen spuwen vuur.
‘Laat dat fijne er maar af. Wat zijn het toch klojo’s! Ik dialyseer hier al meer dan tien jaar en nog steeds weten ze niet hoe laat ze me op moeten halen. Ongelooflijk! Nu heb ik de helft van de wedstrijd gemist. Verdomme!’
Ik laat hem even betijen en ga verder met het aansluiten van een andere patiënt.

Nukkig installeert hij zich in bed en trekt de iPad op de beweegbare arm naar zich toe. Deze zijn onlangs vervangen en zijn humeur wordt er niet beter op als hij het apparaat niet meteen aan de praat krijgt. Driftig tikt hij op het scherm.

Even later heeft hij de zender gevonden, maar weer een doelpunt gemist. Zijn overbuurman gooit onbedoeld olie op het vuur door enthousiast te vertellen wat een mooie goal dit was en Klaas uit een aantal buitenproportionele krachttermen.
Vóór ik de kans krijg hem op zijn gedrag aan te spreken, krijg ik hulp uit onverwachte hoek. Vanuit de iPad klinkt de stem van Siri: ‘Dat is niet erg aardig.’

-----------------------------------

eerste versie

Terwijl ik controleer of alles klaarligt, hoor ik het geluid van de automatische deur van de wachtkamer. De patiënten voor deze nacht druppelen binnen en lopen naar hun bed. Degene die normaal als eerste binnenkomt, is er nog niet.
‘Zit Klaas nog in de wachtkamer?’ vraag ik aan een van de patiënten.
‘Nee, ik vroeg me ook al af waar hij was.’
Ik maak me nog niet meteen ongerust. De taxi is meestal de oorzaak dat patiënten te laat zijn, maar in een enkel geval kan er ook een andere oorzaak zijn. Ik besluit nog een half uur te wachten.

Net voor ik Klaas wil gaan bellen, hoor ik zijn vertrouwde stem in de gang. Mopperend komt hij de kamer binnen en loopt naar zijn bed.
‘Hey, Klaas, fijn dat je er weer bent,’ begroet ik hem.
‘Nou, laat dat fijne er maar af. Wat zijn het toch klojo’s bij die taxi! Ik dialyseer hier al meer dan tien jaar en nog steeds weten ze niet hoe laat ze me op moeten halen. Ongelooflijk! Nu heb ik de helft van de wedstrijd gemist. Verdomme!’

Klaas is zwakbegaafd. Meestal is hij het zonnetje in huis, maar als iets niet gaat zoals hij wil, kan hij ook een draak zijn.
Nukkig installeert hij zich en trekt de iPad op de beweegbare arm boven zijn bed naar zich toe. Deze zijn onlangs vervangen en zijn humeur wordt er niet beter op als hij de sportzender niet meteen kan vinden.

Zijn overbuurman gooit ongewild olie op het vuur door naar de stand van de wedstrijd te vragen en Klaas reageert met buitenproportionele krachttermen. Vóór ik de kans krijg hem op zijn gedrag aan te spreken, krijg ik hulp uit onverwachte hoek. Vanuit de iPad klinkt de stem van Siri: ‘Dat is niet erg aardig.’

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, leuk inkijkje in de dialyseafdeling. Het verhaal kabbelt een beetje, maar voor mij op een prettige manier. Het leest als een soort documentaire, als je snapt wat ik bedoel. En dan hoe je de situatie oplost door Siri in te zetten: goed gevonden. Het haalt direct de angel uit de situatie en veel sneller dan wanneer de hp dat gedaan zou hebben.

GG
Taco

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Taco, dank je wel voor je reactie. Het is waar gebeurd. Ik heb zelfs nog getest met dezelfde bewoordingen en ook ik kreeg deze reactie van Siri.
Ik kan me vinden in je opmerking dat het kabbelt. Weinig moorddadige inspiratie deze week :)
 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuke 'inkijk' in je dagelijkse (nachtelijke) activiteiten. Als titel had je ook 'Klaas en Siri' kunnen kiezen. :-)

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, mooi verhaal uit het leven gegrepen! Zo levensecht geschreven, ik zie het zo voor me gebeuren. De titel vind ik goed gekozen, lekker droog.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, leuk kabbelend geschreven!

Mag ik kritisch aanmerken dat je het kan merken dat het echt gebeurd is? Vaak verraadt een 'brave' stijl dat. Daarmee bedoel ik dat je dingen vertelt die eigenlijk logisch zijn en op zich niet veel bijbrengen. Je maakt de verschillende personages vrij 'platjes', wat mag natuurlijk, maar de lezer niet echt achterlaat met een boeiend verhaal. Ook hp heeft geen conflict, behalve dat de eerste nu een half uurtje later binnenkomt, en wil wat gevloek berispen... :)

Ik verklaar me nader:

- de buurman vraagt 'onbedoeld' naar de score

- de redenatie waarom klaas te laat is

- nadien volgt dan de mededeling dat hij zwakbegaafd is (maar dat zou niet moeten, had je beter getoond)

- de intro van de taxis als meeste reden, en dan blijkt dat het inderdaad de taxi is...

...

enfin, ik ben uiterst streng voor je Fief, omdat je altijd goed schrijft, dus dat moet niet meer gezegd :)

dit enkel ter eventuele hulp...

T

(ik typte het, dus post het, maar had beter gewoon ...)

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, ik zie wat je bedoelt. Je kritiek is terecht en ik ga kijken of ik er iets beters van kan maken.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De tweede versie vind ik beter dan de eerste. Het is door het benoemen van de woongroep duidelijk dat er iets met Klaas is zonder dat je het letterlijk hoeft te benoemen. Dat Siri ineens reageert is een erg leuke twist. Grappig dat dat ook echt zo gebeurde.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Naarmate de ergernis groeit bij Klaas stijgt ook de spanning: hoe gaat dit rechtkomen? Bij het einde vraag ik me af wat Klaas zei waar Siri op reageerde. Goed verhaal, misschien leuk als column bij Metro?