Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#462 Met de vlam in de pijp

Net voor de kerstvakantie organiseert onze studentenvereniging een ‘verlengd weekend’ in de Ardennen.

Het openbaar vervoer van mijn geboortedorp naar de studentenstad is  

bedroevend, dus lift ik veel. Je doet er mensenkennis mee op, het is goedkoop en meestal snel. Zoals die keer dat een dame met een Engelse luxewagen mij vliegensvlug thuis bracht. Zij hield zich nochtans aan de snelheidsbeperking van 70km per uur, tot ik mij realiseerde dat haar Jaguar miles en geen kilometers aanduidde.

Sommige oudere studenten bezitten reeds een wagen of lenen die van hun ouders. Pech, als eerstejaars moeten we zelf uitmaken hoe ter plaatse te geraken. Wij beslissen ons in groepjes van twee op te splitsen om liftend de enkele honderden kilometers af te leggen.

Een bevriende studente gaat samen met mij op pad. Het is half december en het is bitter koud. Het liften vlot niet.
“Wil je je wat opwarmen?”
Verbijsterd vraag ik wat mijn vriendin daarmee bedoelt en dan tovert ze een flask met jenever uit haar rugzakje. Na een eerste verwarmende slok, stopt een reusachtige vrachtwagen voor ons.

Ik til mijn medestudente in het gevaarte en kruip haar achterna. De trucker kijkt ons geamuseerd  aan en vraagt zich af waar wij in dit hondenweer naartoe willen. Neen, we zijn géén liefdeskoppel op de vlucht, maar wij gaan ons bij onze vrienden in hartje Wallonië vervoegen voor een weekendje 'gezonde lucht inslaan'.

We merken de binnenpretjes van de man wanneer hij al snel de alcoholwalm in zijn cabine gewaar wordt. Wij verzekeren hem dat wij elk maar één slokje genomen hebben en stellen honderduit vragen over het truckersbestaan.

Al snel blijkt hoe zwaar deze job is en houden de adem in als een verkeerslicht net op oranje springt wanneer we een kruispunt oprijden. De chauffeur legt uit dat bruusk remmen met zulk een gevaarte geen optie is en dat veilig rijden met dergelijke mastodonten door velen fout begrepen wordt.

De hele reisweg lang praten we over de risico’s en gevaren van het beroep. Ja, er gebeuren soms vreselijke ongelukken,  maar dan is er de wereldwijde solidariteit en kameraadschap tussen collega’s, de lichtsignalen die lichtpuntjes zijn in hun harde bestaan.

Na een gulle handshake  worden wij op onze bestemming afgezet. We vinden dat  alle hardwerkende  truckers verdienen om eens in het zonnetje gezet te worden. Jaren na datum wordt de dag van ons avontuur officieel uitgeroepen tot 'Dag van de vrachtwagenchauffeur'.

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, ik vind het een prachtig verhaal. Mooi hoe de studenten van de nood een deugd maken, maar ook hoe ze belangstelling tonen voor het leven van de vrachtwagenchauffeur en daar ook een vervolg aan geven. Vlot en letterlijk met vaart geschreven. Zeer graag gelezen. Je legt de lat hoog voor de andere forumleden. Hopelijk gaan er deze week iets meer inzendingen komen. Jouw verhaal is in ieder geval een stimulans.

Een bevriende studente gaat samen met mij op stap.  ---> Bij "op stap gaan" denk ik in eerste instantie aan een avondje/dagje uit, terwijl je hier bedoelt dat de studente met de ik-figuur mee op reis gaat. Zou het dan niet moeten zijn: Een bevriende studente gaat samen met mij op pad? 

... maar gaan onze vrienden in hartje Wallonië vervoegen voor een weekendje 'gezonde lucht inslaan'.  ---> dit leest voor mij heel raar, maar als ik het opzoek, zie ik dat het in Vlaanderen wel gebruikt wordt maar ook dat het niet gewoon is. Ik ken "vervoegen" alleen in de betekenis van een werkwoord veranderen. Naar mijn idee moet het dan zijn: 
... maar we gaan ons bij onze vrienden in hartje Wallonië vervoegen voor een weekendje 'gezonde lucht inslaan'.
https://www.vlaanderen.be/team-taaladvies/taaladviezen/vervoegen-zich-vervoegen-bij-zich-voegen-bij

'Dag van de vrachtwagenchauffeur.' ---> moet de punt hier ook niet na het ah-teken staan? Je hebt bij andere quotes wel gedaan.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, 

Je hebt een heel mooi verhaal geschreven! Het hele stuk leest vlot, Het mooiste eraan vind ik dat je in het begin duidelijk laat merken dat je hoofdpersonage niet verwend is, waar dat het wel had kunnen zijn, of waar de luxe voor de meeste leeftijdsgenoten in ieder geval niet ver te zoeken is. Dat maakt luxe iets wat niet ondenkbaar is voor je personage. Misschien niet meteen toegankelijk, maar zeker niet iets wat buiten zijn bereik ligt. 
En desondanks heeft je personage niets met uiterlijk vertoon. 
Dat zou op zichzelf niet veel meer zijn dan een trope met de strekking van: rijkeluiszoon heeft niets met luxe. Maar in jouw verhaal dient het ook echt een hoger doel, omdat je personage later 'de dag van de vrachtwagenchaffeur' beleeft, en degene die niet meteen in luxewagens rondrijdt, ook met respect behandelt. 
Dat maakt dat het spreekwoordelijke cirkeltje rond is én het maakt de feelgoodtoon van je verhaal nog sterker en overtuigender. 

Goed gedaan! 

Groet,

Nadine

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank jullie, Fief en Nadine. Fief, akkoord met al jouw adviezen. Nadine, je hebt nog dieper gegraven in de betekenis van de tekst dan ikzelf bedacht had.