Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#461 Rotvogel op de dam (van top naar dal)

Een meeuw kijkt neerwaarts van de top
Hij krijst, draait hevig met zijn kop 
Kijk, schreeuwt het joch, is dat een kip?
Zijn hoody heeft een rode kap
Als bij een stier een rooie lap
Zo werkt het op de meeuw die rap
De dam induikt en met een hap
Het kinderijsje hip en hop
Soldaat maakt en dan met zijn kop
houwt en hakt op de rode kap
Hou op jij stoute witte kip
Jij pikte mij, recht in mijn lip
De vogel zegt: ik ben geen kip
Dus daarom krijg je op je kop
En toen het echt niet verder kon
Verscheen er plots een woeste non
Zij sloeg de meeuw zo hard ze kon
Haar arm vloog daarbij uit de kom
Een tweede meeuw vindt het maar dom
Bekijkt de scène op de dam
Denkt vlieg nooit domweg in het dal

P.S. Een 21ste regel was nodig om in het dal te raken ;-)

 

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling, de hekel aan de meeuw komt er duidelijk uit. Persoonlijk vind ik de hethalingen in het rijm niet zo  geslaagd. Volgens mij is het niet de bedoeling om dezelfde rijmwoorden te gebruiken, maar het is aan de coach om daar iets van te vinden. 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ben een zanger aan de top
Beslist geen dichter in de dop
Men is op mijn gezangen dol
De zalen zitten altijd vol
Tot ik in ongenade val
En tuimel in een donker dal

Schmetterling,

Je hebt niet veel verzen nodig om van top naar dal te gaan, maar ik kan mij voorstellen dat als je een verhaal wil vertellen, je graag meer verzen wil schrijven. Het maximum aantal verzen was overigens puur voor deze opdracht, want  voor een proteus is geen maximum aantal voorgeschreven. In de plezierdichterskring maakten we er wel een kunst van de stappen zo klein mogelijk te maken, maar de voorbeelden van Drs. P en Paul Lemmens in Nieuwe vergezichten zijn ook aan de lange kant (al kiezen zij wel voor vijfletterwoorden).
Metrisch zit het redelijk in elkaar, er zit een logisch verhaal in, maar de rijmen laten te wensen over. Gebruik gepaard rijm* en zoek daarom eerst goede rijmparen  bij elkaar voor je begint. Weesrijm (vs 3, 20, 21) is uit den boze en rijk rijm dien je te vermijden. Zelfs als je dit toepast om verder te geraken (bv doet – moet – moed – goed) zou de bedenker van deze vervorm dit verfoeilijk vinden en zich ertegen verzetten (zie: Nieuwe vergezichten, p. 48).
Ik kan deze inzending dus helaas niet goed reken. Ik weet het: ik ben streng.

De dichtcoach

* Terzijde: In de plezierdichterskring zijn er wel geslaagde pogingen gedaan gekruist rijm toe te passen. Jawel, dit is mogelijk met bastaardrijm. In het Nederlands zal dit overigens makkelijker gaan dan in het Vlaams.

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Akkoord met de feedback, van gekruiste en bastaardrijmen heb ik geen pap gegeten, dus mijn inzending 'sucks', maar er rest toch het meeslepende verhaal van de meeuw.