Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#460 Basilicum?

Brussel wordt soms de hoofdstad van Europa genoemd. De stad herbergt tevens het militaire bondgenootschap Navo. Ruslands gek nummer twee dreigde er onlangs mee dat een raketaanval op de splinternieuwe hoofdzetel tot de mogelijkheden behoorde. Buiten de Europese wijk, de Navosite en het vijfenzestigjarige Atomium, wordt een gebouw meestal vergeten, ook al prijkt het aan de horizon hoog boven de stad: de basiliek van Koekelberg. Zij moest de vergelijking doorstaan met de Basilique du Sacré Coeur in Parijs, maar een Montmartre werd het nooit. In de buurt ligt de verpauperde stadswijk Molenbeek, door Donald Trump als ‘hellhole’ beroemd geworden. Donald vroeg zich ook af wat dat gebouw op de heuvel met basilicum te maken had.

Onder de vloer van de imposante kerk bevinden zich zowaar vier evenementzalen met de klinkende namen Nobis, Rome, Mimosa en Vita. Deze laatste is ingericht als theaterzaal met honderdnegenenzeventig zitplaatsen. Vandaag wordt hij verhuurd aan de VFF, de Vereniging van de Fantastische Film. De leden krijgen in avant-première de rampenfilm ‘BXL no longer’ te zien in gezelschap van de regisseur. Het plot: een machtige onbekende groep wil de Europese inmenging  op wereldvlak teniet  doen en  Brussel verwoesten. Tijdens een luchtaanval worden de  steunpilaren onder het Atomium weggeschoten. De negen bollen rollen naar het centrum…

Net wanneer in de film een van de bollen de basilie nadert, hoort men een oorverdovend lawaai en trilt de zaal hevig. Even denkt men dat het een grap is van de regisseur, maar hij veert recht en rent naar de uitgang. Iedereen wil nu weg. De elektriciteit valt uit. In het donker grijpen mensen elkaar vast. Er ontstaat paniek. Iemand roept om kalm te blijven en hulp af te wachten. Er lichten gsm’s op,  maar hier diep onder de grond is er geen bereik en kan men niet bellen.
“Wat gebeurt er?” vraagt de totaal ontdane regisseur aan de securityman die met het intern communicatiesysteem contact probeert te maken.
“Ik krijg geen gehoor. Ik tracht boven te geraken. Probeer de mensen te kalmeren. Vraag hen terug neer te zitten want ook de noodverlichting werkt niet meer.”
In het gedrang hebben  mensen zich bezeerd. De regisseur slaagt erin hen gerust te stellen. Ze volgen zijn raad op en keren op de tast terug naar de stoelen. Niemand praat meer. Iemand huilt zachtjes. Iedereen wacht bang af. Heel in de verte hoort men sirenes loeien.

De man van de beveiliging kan zijn ogen niet geloven. Wat een ravage! Aan de achterzijde van de Basiliek, voor de ingang van de ondergrondse zalen, is een rode helikopter neergestort en heeft een elektriciteitskast verpulverd. Gelukkig is geen brand uitgebroken. De man krijgt een naar gevoel. Hij herkent deze helikopter. Het is bekend dat de koning, die een ervaren piloot is, regelmatig toertjes maakt met dit toestel in de omgeving. De brandweercommandant verzekert hem dat de piloot, een ordonnansofficier van de koning, het overleefd heeft.

Samen met enkele hulpverleners haast de securityman zich terug naar de Vitazaal. Het is er akelig stil …

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind dit een heel mooi verhaal. Het is prachtig opgebouwd zodat ik als lezer denk dat het een soort science fiction is en dat er echt een bol van het Atomium aan komt rollen, en dan blijken we toch in de gewone werkelijkheid te zijn en blijkt het 'maar' een helikopter te zijn. Dat maakt die helikopter heel echt. Ook leuk dat we wel te horen krijgen dat de piloot het heeft overleefd, maar dat we naar het lot van de koning moeten gissen. 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi bedacht. In het begin heb ik de neiging af te haken omdat het veel informatie is en weinig emotie, alsof je een informatief boek leest. Het einde wordt wel spannend. Van mij had je meer woorden mogen besteden aan wat er in de zaal gebeurd i.p.v. de beschrijving vooraf. Hoewel ik snap dat die informatie ook wel weer nodig is om het verhaal goed te kunnen plaatsen. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Alette: je bent helemaal mee in het verhaal. Dank voor de reactie
@Dreaming: de introductie was eerst nog langer en ik heb enkel overgehouden wat belangrijk was voor het vervolg van het verhaal.  De uitspraak van Medvedev dat hij een raket op het Navohoofdkwartier zou droppen is al een verwijzing naar wat later in de rampenfilm gebeurt. Dankjewel om te reageren. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, het verhaal is goed bedacht, maar de eerste alinea had voor mij niet gehoeven. Ik vraag me aan het eind wel af wat er met het publiek is gebeurd. Verder graag gelezen. 

Wat bedoel je met de titel te zeggen?

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, bedankt om te reageren. Ik hoor wel eens meer dat mijn introducties er niet toe doen, maar naar mijn gevoel doen ze wat een goed verhaal nodig heeft: de plot inleiden. Eerst had ik bovenaan de titel van de film die vertoond wordt geplaatst. Later heb ik hem door iets absurds vervangen en met die basiliek was dat het eerste woord dat mij te binnen schoot. The hellhole had ook nog gekund, maar ik hoor Trump zo vragen waarom ze dat gebouw basilicum hebben genoemd. Ik heb de tekst  aangepast. 

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Gi

Wat een fijn verhaal! Ik vind je intro leerrijk en het stoort niet dat je een ommetje maakt om de situatieschets te maken. Dat maakt wat er achteraf gebeurt nog iets meer onheilspellend.

Vlot geschreven! Je geeft de sfeer in de zaal mooi weer, de onrust, het niet weten wat er gebeurt. Ik ben niet zeker of mensen in paniekmodus gehoorzaam zouden zijn en de rust weerkeert maar in feite is dat niet essentieel.

Goede wending, graag gelezen!

Johanna

 

 

   

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi,

Leuk verhaal, vooral de plot twist van de suggestie dat er een bol van het Atomium is gevallen naar de de helicopter.

Graag gelezen,
Taco

Lid sinds

9 maanden 4 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, ik werd tijdens de eerste alinea ongeduldig en ging snel door naar de tweede alinea waar ik erachter kwam waar ik ben en waar het om gaat. Echter, ik heb het verhaal een tweede keer gelezen en vind de eerste alinea wel informatief. Ook de mogelijkheid op een 'aanval' voelt reëel, juist door de eerste alinea. Ik denk voor ongeduldige lezers dat een titel met meer duidelijkheid op waar het heen gaat kan helpen. Maar ja, jij bent de schrijver. Dikke helikopter voor de ongeduldige lezers mag natuurlijk ook.    

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je Teresa voor de reactie. Als je nog verhalen van mij (terug) leest, zal je merken dat ik dikwijls randinformatie geef bij zaken waar weinigen van op de hoogte zijn.