Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#460 Een tochtje op zee (herzien)

Er is wat golfslag, maar de vrienden hebben alle drie eerder op zee gekajakt. Dus ze weten wat ze moeten doen: in de golf leunen. De kajaks steken wit af tegen het donkergroene water. Zo ver als ze kunnen kijken zien ze witte schuimkoppen onder een lichtblauwe hemel. Zo, met zijn blauwe shirt en zijn oranje zwemvest, zijn zonnehoed met brede rand, voelt Ronald zich koning van de zee. Edwin en Sofyan volgen in zijn kielzog. Langzaam wordt de kust een gele streep. 

Ineens hoort Ronald zijn naam schreeuwen. Hij kijkt achterom. O nee! De kajak van Edwin is verdwenen onder het wateroppervlak. Het bootje kan niet zinken, hij drijft op de luchtkamers in de voor- en achterpunt, maar de kuip is volgestroomd. Edwin zit nog in de kajak, het water komt tot zijn borst. 

“Help! Ik weet niet wat ik moet doen."

Ronald vaart naar zijn onfortuinlijke vriend. Altijd wat, die Edwin. Sofyan volgt hem. Maar het is moeilijk om stil te blijven liggen. Sofyan zijn kajak krijgt telkens een optater van links en na drie keer slaat hij om. Ronald is nu nog de enige met een drijvende kajak. 

“Bel het noodnummer,” zegt Sofyan.

Met de concentratie van een scherpschutter haalt Ronald zijn telefoon uit de waterdichte ton op de voorplecht. Zijn kajak wiebelt gevaarlijk, maar hij slaagt erin om het ding overeind te houden. Hij belt, hij krijgt onmiddellijk iemand aan de lijn. 
“We hebben hulp nodig!” zegt hij. Een kort gesprek volgt. Hij hangt op. 
“We moeten bij elkaar blijven,” zegt Ronald. “Niet naar de kust zwemmen, dat halen we niet volgens hem. Er komt een reddingsboot aan.”
Er slaat een grote golf over zijn kajak.
“Godverdorie,” schreeuwt Ronald, “ik was nog zo van plan niet nat te worden vandaag.” Maar de koning van de zee weigert op te geven. Hij maakt zijn kajak vast aan die van Edwin en roept dat Sofyan dat ook moet doen.
“Ik krijg het wel koud,” zegt Edwin.
“Ach joh,” zegt Ronald, “ze komen ons zo oppikken.”
“Ja, jij hebt makkelijk praten. Jij zit nog in je kajak.”
Een paar minuten is er niets te horen behalve het klotsen van het water. 
“Nou, ze mogen wel een beetje vaart maken,” zegt Ronald ineens.
“Ronald! We staan niet bij een bushalte,” zegt Sofyan. “We moeten geduld hebben.”
“Ik zou wel een biertje lusten,” zegt Ronald. “Zeg, zitten hier haaien?” 
 Edwin klampt zich nog steviger vast aan zijn kajak.
“Gaat het wel, Edwin?” zegt Sofyan.
“Ja, wat wou je doen,” schreeuwt Ronald.
De golven tillen hen willoos op en laten hen weer zakken. Edwin heeft zijn ogen gesloten.
“Edwin, Edje jongetje,” zegt Ronald, “gaan we nog een keer naar de Amsterdamse wallen?”
“Nee, ik vind dit leuk. Ik wil dit nog een keer doen!” schreeuwt Edwin ineens.
“Gelukkig, je bent nog wakker!”
Sofyan hangt met zijn gezicht afgewend op zijn kajak. Iedere minuut duurt een uur.“Even volhouden nog, jongens,” schreeuwt Ronald ineens. "Daar komt de reddingsboot!"

De mannen werden zo snel mogelijk naar de wal gebracht waar ze bij konden komen in goudkleurige warmtedekens. Ronald bleef maar zeggen: "Dit overkomt mij normaal nooit!"

 

 





 

 


 

 

 

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Alette, een spannend avontuur. Mooi hoe de vrienden er de moed inhouden. Graag gelezen.

Er is wat golfslag, maar de vrienden hebben alle drie eerder op zee gekajakt. Dus ze weten wat ze moeten doen: in de golf leunen. --> naar mijn idee is dit één zin: Er  is wat golfslag, maar de vrienden hebben alle drie eerder op zee gekajakt dus ze weten wat ze moeten doen: in de golf leunen. 

Sofyan zijn kajak --> lekkerder leest het: Sofyans kajak

Hij belt, hij krijgt onmiddellijk iemand aan de lijn. --> vlotter leest het: Hij belt en krijgt onmiddellijk iemand aan de lijn. 

We hebben hier een hachelijke situatie,” zegt hij. --> zou hij doodgemoederd zo'n volzin zeggen als het om een noodsituatie gaat? Ik zou eerder denken dat dat hij iets zal roepen als: "Help, we zitten in nood!"

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dag Alette

Ik vind het een fijn verhaal. Je bouwt de spanning goed op. Wat is een beetje mis is het gevoel. Je geeft een conversatie weer, waarbij de drie personen wel praten maar je geeft die dimensie van de hachelijke situatie wat te weinig mee. Dat geeft wat de indruk dat ze waar ook zo met elkaar zouden kunnen converseren, terwijl er eentje heeft die echte angst heeft, een andere die relativeert...

Misschien eens proberen om de info die je nu al geeft in de dialoog wat meer uit te werken?

Johanna

   

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb op basis van de reacties geprobeerd de verhoudingen in de vriendengroep iets beter aan te zetten, waarbij het ineens logischer leek om het perspectief bij Ronald te leggen. Ook heb ik een epiloog toegevoegd.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Alette, een goede herschrijf. We zijn inmiddels met de nieuwe opdracht bexig, dusvik weet niet of je nog veel reacties zult krijgen. Het is handiger om eventuele aanpassingen te doen voor een nieuwe opdracht geplaatst wordt. Op oudere inzendingen of revisies wordt meestal niet of nauwelijks gereageerd als we met een nieuwe opdracht bezig zijn. Je kunt de aanwijzingen bij dit verhaal gebruiken voor toekomstige verhalen.

Voor dit verhaal: Ik mis nog iets meer emotie in je verhaal. Dat zou je bijvoorbeeld op kunnen lossen door achter een gesproken zin te omschrijven hoe het gezegd wordt. Dat het gezegd wordt is namelijk wel duidelijk. Dus: bibbert Jan, moppert Jan, grinnikt Jan, zucht Jan, enz. Zoek eens op het fenomeen "show, don't tell" 

“Edwin, Edje jongetje, --> jongetje valt voor mij uit de toon. Ik zou "jongen" zeggen, het zijn tenslotte al volwassen kerels.