Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#459 Oma weet raad

Achter de rode deur met de zwartmetalen tralies voor het raampje, hoor ik popmuziek vandaan komen. Een geur van wiet bedwelmd me, het lijkt alsof het huis de rook niet meer vast kan houden en door de ramen heen transpireert. Ik knijp mijn hand samen, de gebalde vuist trilt een beetje. 

Als ik aanklop hoor ik: 'Momentje, hoor!' 

Er klinkt wat gestommel vanachter de deur, The beat wordt uitgezet en oma haalt het slot van de deur. Ze draagt vandaag een jurk met madeliefjes. De laatste tijd vergeleek ik haar ook vaak met een madeliefje: haar piekerige, witte haren en haar zongebruinde, vrolijke gezicht. 

'Kom binnen, mijn kind.'

Ze loopt voor me uit en slaat linksaf naar de keuken. Ze opent de koelkast en zet een grote kan limonade op het aanrecht. Mijn kaken zijn gespannen. Bijt ik te hard op mijn eigen tanden?

Oma haalt een beetje zilverfolie van een schaaltje af en loopt naar me toe.

'Het zijn je favorietjes,' zegt ze. 

Prompt zet ze de schaal op de salontafel en gaat in de fauteuil schuin tegenover me zitten. Tot mijn grote ongenoegen kan ik mijn blik niet van de muur afhouden. Onophoudelijk blijf ik kijken naar de schilderijen, tekeningen en foto's, - de hele muur hangt er vol mee. Met mijn ogen nog steeds op de muur gericht, reik ik naar de tafel om een koekje en een glas limonade te pakken. 

'Vertel 'ns, m'n kind,' zegt oma terwijl ze haar rug recht en haar handen bij elkaar op haar bovenbenen legt. Ze is net een nieuwsgierig schoolmeisje.

'Nou oma, hoort u eens: ik heb een meisje op school ontmoet. En zij wil heel graag zoenen. En ook nog eens meer, weet u wel.' 

Het is even stil. Oma kijkt me onderzoekend aan met haar hoofd een beetje scheef gehouden. Dan barst ze in lachen uit. 

'Dat komt toch helemaal goed mijn lieveling,' roept ze. 

'Is dit dan hoe het hoort?'

Ik wijs naar de muur. De muur die volhangt met naakte mensen, seksend, pijpend, likkend, zoenend. Ik zie dildo's, vagina's, penissen, borsten en gek genoeg ook een trouwfoto van oma. Ik zie zelfs een kontgaatje. 

'Ach jongen toch, dat zijn maar slechte voorbeelden. Ik zal je eens vertellen over mijn eerste vriendje.'

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Juliette, 

Het verhaal is erg leuk in zijn opzet, zoals je speelt met de extreme contrasten van een 'koekjesoma' die meteen ook alles lijkt te doen wat God verboden heeft, of wat een lieve oma nooit zou doen. Ze is nog steeds hartelijk, maar tegelijkertijd ergens ook heel erg 'lomp':  wiet, seks, grote bewegingen...

Dat contrast is net iets te groot, hoe mooi het ook is. Het zit 'm vooral in de uitwerking. Je hebt duidelijk gekozen voor een absurde toon, maar die komt nog niet helemaal tot zijn recht. Je gaat nu van het ene uiterste naar het andere. Dat roept bij de lezer verbazing op, maar je personage laat het maar gebeuren, wordt daar als het ware in meegesleurd. Als je in je uitwerking net iets meer meeneemt dat je personage ook verbaasd is, of zaken moet laten bezinken, dan wordt dat contrast iets minder. Zodanig dat de absurditeit goed tot zijn recht komt. 

Een heel leuk verhaal, waar je nog een beetje aan kan schaven. Toch: goed gedaan!

Groet, 

Nadine