Lid sinds

4 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Administratie
  • Stagiair
  • Redacteur
  • Uitgever

Wekelijkse schrijfopdracht #460 - Een hachelijke situatie

 Iedere week kun je aan de slag met een nieuwe inspirerende schrijfopdracht. De opdrachten worden om en om uitgeschreven door schrijfcoaches Frank Noë, Yvette Hazebroek, Lizette van Geene, Johanna Müller, Nadine van de Sande, Rachel Kabelaar, Odile Schmidt, Marc Kerkhofs en Mili van Veegh, Anna Strijbos en Martijn Breeman. Iedereen kan meedoen!

Lees hieronder de 460e opdracht, ga naar het forum van Schrijven Online en plaats je verhaal om gratis feedback te ontvangen.

Opdracht #460 - Een hachelijke situatie

Door Johanna Müller

Het nieuws over de onderzeeër Titan was te vergelijken met een spannend kort verhaal. Een situatieschets die tot de verbeelding sprak, de verschillende personages, … De media zorgde voor nog meer spanning door de aflopende zuurstofmeter te delen, de race tegen de tijd… Het gebonk dat men uit de diepe oceaan opving… Zal de reddingsactie lukken of niet?

Misschien beeldde jij je net als ik in 'Wat zouden die mensen nu denken, of tegen elkaar zeggen', ingeblikt in een te kleine ruimte. 'Blijven ze rustig of is er een conflict?’

De opdracht van deze week is: schrijf een spannend, hachelijk verhaal. Laat de betrokkenen (zij die het meemaken of naasten) ook spreken.  Een verhaal met emoties dus waarvoor je max. 500 woorden mag gebruiken.

Publiceren en feedback

Je kunt jouw verhaal publiceren op een speciaal onderdeel van het forum. Daar kunnen de schrijfcoaches en andere deelnemers feedback geven op het verhaal. Dat gaat zo:

  • Klik op deze link en voer jouw verhaal in (vergeet niet het nummer en de titel van de opdracht te vermelden in de onderwerpregel). Klik vervolgens op 'Bewaren'. Jouw verhaal is nu hier te vinden. 
  • Wacht op feedback of geef alvast feedback op andere verhalen.
  • Feedback geven op verhalen van voorgaande opdrachten mag natuurlijk ook! Andere verhalen zijn hier te vinden. 

Let op: je moet een profiel op Schrijven Online hebben om verhalen op het forum te kunnen plaatsen. Klik hier om een nieuw profiel aan te maken.

Over de schrijfcoach

Johanna Müller (1963) woont en werkt in Vlaanderen en schrijft meestal onder dit pseudoniem. Ze schreef al veel boeken over vrijwilligerswerk, vanuit haar professionele activiteit. Johanna houdt van literatuur en creatief schrijven. Er zit een manuscript in de pijplijn, dat er hopelijk dit jaar uit komt…
Mijn korte verhalen vind je op www.johannamuller.be

Banner Schrijven Magazine

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als iemand zich belachelijk wil maken is het deze Martinus meer dan gelukt. Blijf maar op je eigen terrein, man. Dat er mensen bestaan die naar jouw podcast (willen) luisteren is hun keuze, absoluut niet de mijne. Daarnaast is het duidelijk aangegeven dat publiciteit voeren hier niet aan de orde is, dus bannen die kerel!

Lid sinds

10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nou moe, waar heb ik dat aan verdiend? Wat een negativiteit. Je zou denken dat op een plaats waar men zijn best doet een schrijver te emuleren men enige hosanna kan verwachten als een schrijver zich manifesteert. Waar zijn de madeliefjes en de asters? 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Martijn, het is handiger als je je verhaal op deze site plaatst volgens de links die hierboven genoemd worden. Dan kunnen we er op deze site op reageren.
We maken hier namelijk geen reclame voor onze eigen sites. Die mag je uiteraard wel in je bio vermelden.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik was nog niet uitgepraat en kreeg al reactie. Typisch voor dit soort, die sorry bij mij enkel 'negativiteit' oproept. Wil je asters of madeliefjes? Ik gooi ze graag naar je hoofd, de bloempotten incluis. 

Lid sinds

10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Vandaag gaan we leuk meedoen met een schrijfopdracht. De website heet ‘schrijvenonline.org’ en we zitten klaarblijkelijk al aan opdracht 460. Ik lees voor:

Iedere week kun je aan de slag met een nieuwe inspirerende schrijfopdracht. De opdrachten worden om en om uitgeschreven door schrijfcoaches Frank Noë, Yvette Hazebroek, Lizette van Geene, Johanna Müller, Nadine van de Sande, Rachel Kabelaar, Odile Schmidt, Marc Kerkhofs en Mili van Veegh, Anna Strijbos en Martijn Breeman. Iedereen kan meedoen!

Dat IEDEREEN MEE KAN DOEN na een opsomming van 100 schrijfsportleraren is geen bemoedigend perspectief. Je worstelt je eerst die lange lijst met kriebelfitnessfiguren door, om dan als een mokerslag in je gezicht te krijgen dat niet alleen jij mee mag doen, nee, jij bent niets bijzonders, jij bent alleen maar een beetje divers.

Goed. Waarom meedoen met deze ‘schrijfopdracht’? Wat een afgrijselijk woord trouwens, ‘schrijfopdracht’. Schrijfopdracht. Schrijfopdracht.

We lezen verder:

‘Lees hieronder de 460e opdracht, ga naar het forum van Schrijven Online en plaats je verhaal om gratis feedback te ontvangen.’

Gratis anglicisme. Wat schort er eigenlijk aan het woord terugkoppeling? Maar goed, ik lees verder. Een hachelijke situatie:

Opdracht #460 – Een hachelijke situatie

Door Johanna Müller

Het nieuws over de onderzeeër Titan was te vergelijken met een spannend kort verhaal. Een situatieschets die tot de verbeelding sprak, de verschillende personages, … De media zorgde voor nog meer spanning door de aflopende zuurstofmeter te delen, de race tegen de tijd… Het gebonk dat men uit de diepe oceaan opving… Zal de reddingsactie lukken of niet?

Misschien beeldde jij je net als ik in ‘Wat zouden die mensen nu denken, of tegen elkaar zeggen’, ingeblikt in een te kleine ruimte. ‘Blijven ze rustig of is er een conflict?’

De opdracht van deze week is: schrijf een spannend, hachelijk verhaal. Laat de betrokkenen (zij die het meemaken of naasten) ook spreken.  Een verhaal met emoties dus waarvoor je max. 500 woorden mag gebruiken.

Goed, we mogen dus de betrokkenen ook laten spreken, een aanwijzing dat er nog meer spreekkoren in het verhaal spelen.

We krijgen 500 woorden van Frau Müller. Daar gaan we:

Zeg Frits, hoe voelt het om onderdeel te zijn van een spannend verhaal dat net lijkt op een nieuwsbericht?

Eerlijk gezegd, Karel, het voelt eigenlijk precies als het oplezen van zo’n nieuwbericht: ik voel de adrenaline door mijn aderen stromen.

Zeg Frits, had je dit al op je bucketlist van je schrijfsportleraar?

Hou je klep, Karel, ik word emotioneel. In dit koekblik zitten is een soort emotionele fitness wat me alweer doet denken aan zo’n spannend verhaal dat lijkt op een spannend nieuwsbericht.

Nou zeg, je lijkt net op die kale dwerg die gister steeds in het nieuws was, die
gremlin die Poetin van de troon ging stoten, man, je ogen puilen op precies dezelfde wijze uit hun kassen.

*SPLATSCHHHH*

Is dit verhaal hachelijk? Daar blijf ik dan als schrijver meestal op haken. Ik dien een ‘hachelijk verhaal’ te schrijven, wat zou Frau Müller daarmee bedoelen? Een van de definities van hachelijk is ‘gevaarlijk en met een groot risico’. Ik dien dus een gevaarlijk verhaal te schrijven waarmee ik enorm veel risico neem.

Dat verhaal dient dus zo saai mogelijk te zijn. Een groter risico kan een schrijver immers niet nemen. Dat stripboekachtige SPLATSCCHH einde voldeed dus uitstekend, hoewel een Disney achtige redding door de schrijfsportleraar met zijn lekkere schrijfsportspieren je bucketkotsemmer helemaal zou kunnen doen overlopen.

Ik lees een random stukje van de verguisde Antwerpse schrijver Roger van de Velde, zojuist mooi uitgegeven door Uitgeverij Vrijdag, om deze schrijfopdracht zo irrelevant mogelijk te beëindigen:

Wellicht zou dit gezapige leven in pais en vrede tot het einde van onze dagen geduurd hebben en dan ware dit boek nooit geschreven, indien die vervloekte fabriek zich niet als een splijtzam in ons bescheiden geluk had gekankerd.

Scheiding van Goederen, Uitgeverij Vrijdag. Bij elke boekhandel te verkrijgen.

 

Lid sinds

10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zozo, je was nog niet uitgepraat, aha. Duidelijk. Ik zou ook heel agressief worden als ik nog niet uitgepraat was en iemand al wel zat te reageren op mijn postjes. 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Martijn, gezellig dat je meedoet met een metaverhaal. Het is een beetje shock art-achtig (excuse my French), en dat werkt kennelijk nog altijd. Alleen al dat je het niet plaatst waar het hoort: meesterlijk recalcitrant. Leuk ook dat deze site eens op artistieke wijze de satirische maat wordt genomen door een beroepspoëet met een eigen Wikipedia. Is het de droomwens over de geboren kunstenaar die deze pretpagina onder hoogspanning zet? Als pro zul je natuurlijk eigenzinnig zijn. Er is helaas te weinig plaats en te veel kinnesinne op de Olympos, en hier klooien we maar wat aan, om een misplaatste halfgod te parafraseren. En nu ben ik benieuwd naar de vertelsels over de knutselonderzeeër. Veel inspiratie iedereen! Wat schreef Peter Buwalda laatst trouwens voor moois in de Volkskrant? 'Misschien  ontbreekt er een e in ons leven. Misschien is schrijven daarom zo moeilijk.' Je verwijzing naar de oorlog vind ik wel een beetje Godwin.

Lid sinds

10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 Dag Kruidnagel,

Je bedoelt die verwijzing naar de huidige oorlog tegen Poetin, het zou een 'Godwin' zijn om daarnaar te verwijzen? 
Wat een eigenaardige insteek, waar heb je die vandaan? Waarom zou je niet naar een oorlog mogen verwijzen die gaande is - je beweert hier gortdroog dat ik mensen voor 'nazi' uit zou maken omdat ik het over een bepaalde dwerg had die in het nieuws was in relatie tot uitpuilende oogkassen? Heb je enig idee hoe krankzinnig die claim is? 

Ik weet verder niet waar de agressie die hier naar boven kwam zijn oorsprong heeft - mijn programma heeft agressie tegen dichters en schrijvers als een van de thema's, dus een bloempot naar je hoofd krijgen noopt tot verdere bespreking. Ik heb in mijn stuk nergens een ad hominem of een scheldwoord gebruikt, het gaat allemaal enkel en alleen over taal. Als dat dan agressie opwekt is dat toch een interessant verschijnsel. En nee, ik heb ook niet op goedkope wijze op zogeheten amateurs willen inhakken - dan zou ik het wel over de drie spelfouten hebben gehad die in de schrijfopdracht staan. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bravo, Kruidnagel, hemel die gast nog wat op, hij is duidelijk al een vriendje. Willen jullie aub via de knop 'contact' die daarvoor voorzien werd in het profiel met elkaar corresponderen?
Martinus, je zal wel talent hebben, maar botvier het op je eigen stek of houd je aan de regels van dit forum. Amen.  

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

dan zou ik het wel over de drie spelfouten hebben gehad die in de schrijfopdracht staan. 

Beste Martinus, misschien moet je eerst je eigen tekst even nakijken op spelfouten en Anglicisme is jou ook niet vreemd. Bucketlist, random: wat schort er aan wensenlijst en willekeurig?

nieuwbericht --> nieuwsbericht

splijtzam --> splijtzwam

Disney achtige --> Disney-achtige

Bucketkotsemmer -->  Waarom twee keer emmer in één woord?

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Haha, Gi, het is nu eenmaal wat het is; hij blaast vrij hoog van de toren, dat hoort bij zijn vak, het is niet likable, maar nee: ik ken deze schrijver niet. Ik correspondeer niet met hem: ik reageer op zijn stukje. Een schrijver verdient wat hij waarmaakt. Martijn heeft boeken op zijn naam, een Wiki, kranteninterviews: respect daarvoor. Evenveel respect heb ik voor schrijvers hier, want zoals al sinds de kleutertijd op school geldt: het is vooral belangrijk dat je je stinkende best doet.

@ Martijn: ik heb het over 'Frau,' tegen onze lieve Vlaamse coach Johanna.

Lid sinds

10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Ja, 'bucketlist' is inderdaad een term die in de Van Dale te vinden is. Mijn opmerking hierover was dan ook louter illustratief bedoeld om te benadrukken dat ik de drie spelfouten in de opdracht bewust onaangeroerd liet.

Daarnaast, mijn verwijzing naar 'Frau Muller' was geenszins een referentie naar de oorlog. In werkelijkheid was het een knipoog naar een scène met de Franse komiek Louis de Funes. Dit heeft absoluut niets, maar dan ook niets van doen met een Godwin.

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

No worries sir, point taken, de tekst is autonoom, ik verdenk hem niet. Ik lees nu Beautiful World Where Are You, die schrijfster mijmert daar mooi existentialistisch over. Staan er meer verwijzingen naar LdF in of is het een verdwaalde modernistische associatie?

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Martijn,

Mag het dat ik wens te delen dat ik uitermate genoten heb van jouw tekst, het totaal concept in zijn anarchistische absurdisme en de 'Podcast' aflevering. Het is uitermate boeiend de auteur zijn/haar tekst te horen 'voordragen'. 

Ik ben ook onder de indruk van de timing, 

Om 9:00 werd de zware taak geplaatst, en amper een uurtje en wat minuten later staat er een ingeblikte podcast te blinken. Enkel dit feit getuigt van vakmanschap.

Wat mij betreft een ZGG^2! (kwadraat: want de laatste G staat voor het eerst ook voor geluisterd)

 

Lid sinds

10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank Tony en Kruidnagel! Het doet me deugd dat er ook mensen zijn die wel van mijn inspanningen konden genieten.
Veel plezier met jullie schrijfworkshops, met of zonder digitale bloempotten :)

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Martinus, ik wil niet meedelen in de aggressie, maar doe me alsjeblieft een lol en verkondig je egomanische uitdrukkingen op een ander platform. Nu heb ik mijn tijd ook nog moeten verspillen met je op te Googlen en tot de conclusie gekomen dat je inderdaad een Wikipedia pagina hebt. Waar duidelijk op staat dat je toch echt alleen maar gedichten geschreven hebt. Ik wil graag geloven dat je voor dit genre aanleg hebt, maar dat zegt nog helemaal niets over eventuele aanleg voor dit specifieke verhaal die toch echt het een en ander journalistieke kwaliteiten vraagt. Dus voor jou geldt net zo goed wat voor de andere circa 1 miljoen aspirerende schrijvers in dit land geldt; eerst iets neerzetten van formaat, voor je hoog van de toren blaast.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Kruidnagel: mag ik je erop wijzen dat je een hoofdrol hebt opgenomen in aflevering 5 van de koning van de terugspoelknop.

Wat mij betreft: machtig.

Ik aanhoorde de pracht als tweede luisteraar.

Volgens mij heeft Martijn ambitie, al is deze 'schrijvenonline.nl' eerder als een uitgedroogde woestijn en kan je hard roepen in een woestijn, in New York Tinderen ze voort.

@Virtuoso: regels gelden voor niemand, enkel voor diegenen die zich laten 'regelen' :) (desalniettemin plaatste ik net proper een verhaaltje (volgens mij) volgend op de instructies.) De instructies volgen, dat geeft me 3 tellen een goed gevoel.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ok, eindelijk gebeurt hier wat op dit forum. Gaan we ons niet meer aan de regeltjes houden? Mij goed, regelneven zijn zo Hollands. Met of zonder Martinus? Eerst even kijken of de coach hem gaat verbannen. Hier gaat ze daar uiteraard niet op reageren, dat is haar goed recht. Dat deze 'indringer' door andere forumleden niet straal wordt genegeerd is betreurenswaardig, net als de redactie die zich er (wijs?) buiten houdt. 

Lid sinds

10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

"Waar duidelijk op staat dat je toch echt alleen maar gedichten geschreven hebt."

Wat er op censuurhonk Invulpedia staat boeit mij niet bijzonder veel. Ik meen te weten dat ik ook een roman en twee dikke filosofische werken heb geschreven. Maar je Amerikaanse invulvriend weet het vast beter! 

Martinus

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Martinus Benders

Dat je 1 boek hebt geschreven is nog niet direct overtuigend bewijs dat je ook de expert bent op deze schrijfopdracht. Overigens ben je zeker niet de eerste schrijver die zich graag in egostrelende bewoordingen uit. Om er eentje te noemen; Arnon Grunberg kan hier ook wat van. Maar die kan als 'verzachtende omstandigheid' wel zijn indrukwekkende repertoire als excuses aanvoeren.

@TonyCoppo

Regels zijn vaak genoeg zin- en doelloos en hoef je je zeker niet in alle gevallen aan te houden. Maar regels die narcistisch gedrag tegengaan, hebben wel een duidelijke maatschappelijke functie en kan je denk ik niet negeren om die reden.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Juliamaria: helaas heb je overschot van gelijk.
@ Virtuoso: er is weinig animo op dit forum de laatste weken. De aandacht die deze omhooggevallen kerel krijgt is des te vreemder.