Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#458 In de herkansing (v2)

Herziene versie

Anna luistert naar de internist die bij het bed van haar man staat. Gerard was in kritieke toestand opgenomen; uren waarin ze leefde tussen hoop en vrees.
‘Ik had eerlijk gezegd niet gedacht dat u er zo goed door zou komen, maar ik verwacht u komende week met ontslag te kunnen sturen.’
‘Dat is goed nieuws, dokter,’ reageert Gerard verheugd.
‘Nog even en u kunt uw man weer mee naar huis nemen.’
Anna knikt instemmend en forceert een glimlach op haar gezicht. ‘Hoor je dat, schat? Het gaat goedkomen.’

Gerard grijpt naar haar hand, maar ze weet hem snel terug te trekken zodra een verpleegkundige de kamer binnenkomt. Ze vervangt de lege spuit in de spuitenpomp voor een nieuwe dosis en tekent haar handeling af.
‘Fijn dat het weer goed met u gaat, meneer De Vries. U bent een echte vechter.’
‘Dat klopt, zuster,’ laat Anna zich spontaan ontvallen, ‘knokken kon hij altijd al als de beste.’
De verpleegkundige verlaat met een glimlach de kamer; het ontgaat haar dat Gerard de pols van zijn vrouw hardhandig vastpakt.
‘Let op je woorden, mens!’ gromt hij tussen zijn tanden.
Met een verbeten gezicht maakt Anna zich los uit zijn greep.
‘Het spijt me,’ reageert ze haastig, ‘dat was ondoordacht van mij.’
‘Je kunt nu wel gaan, ik wil slapen.’ Gerard draait zich op zijn zij en weldra klinkt een zacht gesnurk.
Met gebalde vuisten kijkt ze naar haar slapende man – het sluimerende plan in haar hoofd komt tot leven.

Vastberaden loopt ze naar de spuitenpomp. Ze drukt op “stop”, vertienvoudigt de dosering en drukt op “start”. Tevreden kijkt ze naar het icoontje op het scherm dat aangeeft dat de medicatie wordt toegediend. Ze buigt over het bed en fluistert: ‘Het spijt me nog het meest dat ik het de eerste keer heb verkloot.’
 

-------------------------------

Vorige versie

Anna luistert naar de internist die bij het bed van haar man staat. Gerard was in kritieke toestand opgenomen; uren waarin ze leefde tussen hoop en vrees.
‘Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat u er zo goed door zou komen, ik verwacht u komende week met ontslag te kunnen sturen.’
‘Dat is goed nieuws, dokter,’ reageert Gerard verheugd.
‘Nog even en u kunt uw man weer mee naar huis nemen.’
Anna knikt instemmend, maar de lach op haar gezicht bereikt haar ogen niet.

‘Hoor je dat? Het gaat goedkomen.’ Gerard wil haar hand pakken, Ze weet hem snel terug te trekken zodra een verpleegkundige de kamer binnenkomt om de spuit met insuline in de spuitenpomp te verwisselen. Anna volgt haar handelingen met interesse.
‘Fijn dat het weer goed met u gaat, meneer De Vries. U bent een echte vechter.’
‘Dat klopt, zuster,’ laat Anna zich spontaan ontvallen, ‘knokken kon hij altijd al als de beste.’
De verpleegkundige verlaat met een glimlach de kamer; het ontgaat haar dat Gerard de pols van zijn vrouw hardhandig vastpakt.
‘Let op je woorden, mens!’ gromt hij tussen zijn tanden.
Met een verbeten gezicht maakt Anna zich los uit zijn greep.
‘Het spijt me,’ reageert ze haastig, ‘dat was ondoordacht van mij.’
‘Je kunt nu wel gaan, ik wil slapen.’ Gerard draait zich op zijn zij en weldra klinkt een zacht gesnurk.
Met gebalde vuisten kijkt ze naar de de slapende man – het sluimerende plan in haar hoofd komt tot leven.

Vastberaden loopt ze naar de spuitenpomp. Ze drukt op “stop”, vertienvoudigt de dosering en drukt op “start”.
Tevreden kijkt ze naar het icoontje op het scherm dat aangeeft dat de medicatie wordt toegediend. Ze buigt over het bed en fluistert: ‘Het spijt me nog het meest dat ik het de eerste keer heb verkloot.’

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Fief! Dit soort horror hoor je wel eens. Lopen er bij jou op de vloer soms zulke stellen rond? Ik werd afgeleid door de komma in zin 2 die vanbinnen het liefst een puntkomma of zelfs een punt wilde zijn, of zo'n kek streepje. Die komma in de lange zin halverwege alinea 2, en die in de laatste zin van alinea 2, hebben dat ook. De afdeling vervoegingen laat weten dat 'vertienvoudigd' het voltooide deelwoord is, en 'vertienvoudigt' het bedoelde werkwoord.

Ik ging helemaal mee in de spanning van je verhaal – ik denk doordat je (ik) zo'n moordenares niet verwacht aan het ziekbed van haar man; en zijn onhebbelijkheid ontluikt mooi. Ik vermoed dat 'helaas werd haar hoop snel de grond ingeboord' zelfs weg kan uit alinea 1 om de spanning nog meer op te bouwen. Graag gelezen.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Kruidnagel, bedankt voor je reactie. Ik heb mijn Word-editor een flinke pak rammel gegeven en mezelf streng toegesproken. 
Vorige keer werd ik op mijn gebruik van de puntkomma aangesproken (naast de komma een van mijn favoriete leestekens). Dat kekke streepje zag ik wel zitten. Hoe staat hij zo?
Je suggestie voor de eerste alinea heb ik overgenomen.

Wat betreft die gekke stellen: ik heb ze bij ons (nog) niet gezien.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoy Fief,

Lekker geschreven en leuk verhaal, het ligt aan mij - of aan een eerder verhaal van jou, dat weet ik niet meer - dat de plot me vrij snel duidelijk was, en dus het verhaal wat voorspelbaar. Misschien kan je proberen de hints in het begin subtieler te maken, zodat de lezer foutief denkt dat ze het goed vindt dat haar man erdoor is gekomen, maar dat pas op einde blijkt dat dit niet zo blijkt te zijn?

Desalniettemin, erg GG

 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, Ik moest glimlachen aan het eind, die twist zag ik niet aankomen. Ik ben het met Kruidnagel eens, dat het thema vaker voorkomt, maar ja, er zijn maar zoveel thema's. Mij stoort het niet.

Graag gelezen,
Taco

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Taco, ik zit in de gezondheidszorg en dan is dit een dankbaar onderwerp. Ik zal er volgende keer op letten. Dank je wel voor je reactie.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Verrassend dat de man haar vanuit zijn ziekenhuisbed bedreigt. Wat ik me afvraag is hoe ze denkt ermee weg te komen. Iemand zal het toch opvallen dat er geknoeid is met de dosering? En hoe weet ze hoe de dosering te veranderen? Heeft ze als verpleegkundige gewerkt?

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Odile, voor mijn hp is het op dit moment belangrijker dat haar man het niet gaat halen. Of ze ermee wegkomt, zal moeten blijken. Wie weet kan ze het op een fout van de verpleegkundige gooien: 0,3 of 3,0. Bewijs maar dat mijn hp de instelling heeft veranderd. De verpleegkundige kan evengoed een fout hebben gemaakt.
Het lijkt me duidelijk dat mijn hp niet alleen in het ziekenhuis bedreigt wordt door haar man. Er gaat een geschiedenis aan vooraf ("knokken kon hij altijd al als de beste"). Ze heeft thuis een poging gedaan hem om te brengen, dat is dus niet gelukt. Met het aanpassen van de medicatie doet ze een nieuwe poging. Ze heeft goed opgelet hoe de verpleegkundige het doet. Zo moeilijk is het niet.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Lijkt me eng, dat verpleegkundigen midden in de nacht slaperig het verschil niet meer zien tussen 0,3 en 3,0. Zal wel nooit gebeuren.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Kruidnagel, wie zegt dat het midden in de nacht is? De arts heeft net visite gelopen en dat doet hij echt niet 's nachts.
Fouten maken is menselijk en een getal is snel verkeerd ingetoetst, zeker tijdens een drukke dienst. Gelukkig gebeurt het zelden, maar het komt voor.