Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#457 Ontmoeting

 

Even terug op adem komen? Wij kiezen voor een buurland en kijk, wij zijn op weg naar Neufchâteau in hartje Belgische Ardennen. Duitsland viel uit de boot, we willen ons onderdompelen in de romantische sferen van de Franse taal en de geneugten van de Bourgondische levenswijze.

In de Citroën DS, onze oldtimer met onovertroffen hydraulische vering, lijkt het of we door het landschap zweven. Wij raken in stemming bij het lezen van de plaatsnaambordjes: Ciney, Marche-en-Famenne, Saint-Hubert, Libramont-Chevigny.
“Kijk, hoe romantisch”, zegt Joost. Wij rijden voorbij een chambre d’hôtes met de lieflijke naam Le Chant du Merle. Bij valavond glijdt ons strijkijzer, de bekende bijnaam van onze auto, op de parking van Château de Grandvoir, een tot hotel verbouwd kasteel. In de lobby fonkelt kaarslicht, alles ademt warmte en gezelligheid.

Joost houdt van jagen. Tijdens het ontbijt maakt hij kennis met leden van een jagersclub, die hem uitnodigen met hen op stap te gaan. Mij kan dit niet boeien. Ik vind het niet erg om alleen te zijn, wel integendeel, bedenk ik. Aan de hotelreceptie liggen brochures met uitgestippelde tochten. Ik sluit mij aan voor een fikse wandeling in het omliggende woud. De meeste wandelaars maken foto’s met hun gesofisticeerde iPad. Ik houd het bij mijn analoge spiegelreflexcamera met macrolens.

In een donker dichtbegroeid sparrenbos richt ik mijn volle aandacht op een merkwaardige paddenstoel. Zo merk ik niet dat de groep uit het zicht is verdwenen. Even panikeer ik, er zou zo maar een everzwijn kunnen opdagen. Verderop is een kruispunt. De weg die ik neem lijkt niet de juiste, want nu ik terug in een deel van het bos ben met hoge bomen is er nergens beweging en hoor ik niets. Net wanneer ik rechtsomkeer wil maken, ruik ik een houtvuur en hoor slagen. Ik ga erop af. Voor een blokhut hakt iemand hout.

Voorzichtig nader ik de brede rug in het geruite houthakkershemd. Tussen twee bijlslagen kuch ik om mij te laten opmerken. De kerel keert zich geschrokken om en stoot tegen de tak van een spar. Een dennenappel valt op zijn kruin. Hij merkt dat ik een schaterlach onderdruk en lacht zelf hartelijk. Zijn groene ogen lachen mee. Als hij zijn pet afneemt, schudt hij zijn golvende donkerbruine haren.

Waarom voel ik mij meteen aangetrokken tot deze redder in nood? Zijn blik verraadt dat hij mijn plotse aanwezigheid zeer op prijs stelt. Hij spreekt een taal die ik niet versta, maar merkt dat ik ril en gebaart dat ik mij kan opwarmen bij de haard in de blokhut. Ik ben er nog niet uit of het rillen is van de kou, maar samen, bij het oplaaiende vuur, begrijpt hij dat ik verloren liep.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het was de Franse slag, mijn excuses, of misschien beter sorry. Wat ik bedoelde is dat dit verhaal me zo bekend voorkomt, kan dat kloppen?

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Onder 'deelname aan vroegere opdrachten' vind je het antwoord. In je eerste commentaar had je déjà lu? kunnen schrijven maar 'delier' kan ik als woord niet thuiswijzen. Je had ook meteen een reactie op het verhaal zelf kunnen geven. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling, ik vind het een prachtig verhaal. De hoofdpersonage kan zowel vanuit een man als vrouw geschreven zijn. In beide gevallen komt het mooi tot zijn recht. Letterlijk en figuurlijk verloren lopen. Mooi. Met veel plezier gelezen.

Libramont-Chevigney --> volgens mij moet het Libramont-Chevigny zijn.

Le chant du Merle. ---> als onderdeel van de naam moet Chant ook met een hoofdletter

IPad ---> iPad

De weg die ik neem lijkt niet de juiste want, nu ik terug in een deel van het bos ben met hoge bomen, is er nergens beweging en hoor ik niets.   ---> de komma na want hoort ervoor te staan, de komma achter bomen zou weg mogen.
 

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Schmetterling,

Bedankt voor het insturen van je verhaal. Een sterk aspect aan je verhaal vind ik dat je veel gebruik hebt gemaakt van beelden. Dit zou je nog sterker kunnen maken door meer zintuiglijke beschrijvingen te geven. Schrijf niet alleen op wat de hoofdpersoon ziet, maar ook wat de hoofdpersoon ruikt, voelt en hoort. Zo gaan de beelden nog meer leven. Hierbij de tip om iets meer belevend te schrijven (i.p.v Thomas houdt van jagen, dit kun je schrappen of anders formuleren.) 

Daarnaast valt het me op dat sommige zinnen niet helemaal lekker in elkaar overlopen. Af en toe spring je een beetje van de hak op de tak, waardoor het geheel wat haastig aandoet. Ook zou ik iets meer toespitsen op één thema en dat uitvergroten. 

De opdracht is in ieder geval goed uitgevoerd. Ik zie een begin, midden en einde.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je Fief voor de correcties. Ter info: je schrijft de hoofdpersonage maar is het niet de hoofdpersoon, maar het hoofdpersonage?

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt Anna voor de feedback. Ik heb een zinnetje veranderd waarbij de HP iets ruikt, voelen deed ze reeds want ze was bang voor een everzwijn en horen deed ze ook, al was het in dit geval niets. Ik begrijp je zin niet ivm Thomas, die btw niet in het verhaal voorkomt en ik vermoed dat je vergeten bent na ipv jouw suggestie te plaatsen. 

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Graag gedaan. Ik bedoel te zeggen dat "Thomas houdt van jagen" een voorbeeld is van een overbodige zin. Die komt (1) niet in het verhaal terug, zoals je zelf zegt, (2) je zou de zin anders kunnen formuleren zodat het meer belevend geschreven is, meer vanuit het oogpunt show, don't tell. Laat hem de geweren pakken of zoiets. Deze zin was maar een voorbeeld, dit kun je ook in meerdere punten van je verhaal verwerken. 

Wat betreft de zintuiglijke beschrijvingen, ik vind de andere zintuigen wat summier belicht. Ik denk dat je een levendiger verhaal krijgt als je haar toch iets liet horen, al is het maar getjilp van de vogels.

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Anna, ik begrijp nog steeds niet waar je heen wilt. Voor het verder verloop van het verhaal is het nogal wiedes dat er gezegd wordt dat Joost (nogmaals wat komt Thomas hier doen?) van jagen houdt. Daarnaast vind ik, sorry, dat vogelgekwetter allesbehalve zou passen in deze context. Toch bedankt om opnieuw te reageren. Het leert mij vooral hoe ik commentaren op mijn werk zelf kan beoordelen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Smetterling, ik heb jouw commentaar gevonden bij jouw versie in de oude opdrachten rubriek. Gezien de reactie van Mespunt lijkt het erop dat er in die rubriek dan toch gelezen wordt. Ik had aan Maaike gevraagd dezelfde layout te behouden als bij de nieuwe opdrachten opdat men per stukje een reactie kon toevoegen, maar dat bleek niet uitvoerbaar. Ik vind deze ingekorte herwerking strakker en beter.

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dankjewel, Gi. Ik wilde in de oude opdrachten mijn tekst weghalen maar dat kon niet en bewerken gaat daar ook niet. Ik had nog een aantal teksten klaar, maar de manier waarop de rubriek is geconcipieerd laat slechts reacties toe op het moment van publicatie. Gek dat degene die destijds vroeg om aan een vroegere opdracht te mogen deelnemen nooit nog iets van zich heeft laten horen.