Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#456 Interpretatie

 

‘Heb jij de opdracht wel begrepen?’ Nico kijkt bedenkelijk naar de tekst voor hem op het scherm.
‘Zo moeilijk was het niet.’ Kees leunt tevreden achterover in zijn stoel.
‘Driehonderd keer het woord “wat”. Serieus?’
‘Ik heb precies gedaan wat ze vroeg.’

Nico schudt zijn hoofd. Hij twijfelt vaker aan de verstandelijke vermogens van zijn vriend, maar deze keer …
‘Oetpiemel! Je moest een boek openslaan, een woord zoeken en dat als thema gebruiken.’
‘Nee, nee, makker, nu ben jij abuis. We moesten niet zomaar een woord kiezen. De opdracht is cryptisch bedoeld, dat is zo klaar als een klontje. Wacht, misschien moet ik het visualiseren.’

Kees staat op uit zijn stoel en pakt een pen en een vel papier. In blokletters schrijft hij: DOE MAAR WAT. ‘Kijk, dit is wat de coach bedoelt met haar opdracht. Het is een kwestie van out of the box denken.’
Nico schudt zijn hoofd. ‘Ik hoef niet buiten de doos te denken om te snappen dat er bij jou meerdere schroefjes loszitten. Een woord zoeken op een bladzijde, dat is geen hogere wiskunde.’
Kees knikt. ‘Klopt, dat is wat je in eerste instantie zou denken, maar je moet de diepere betekenis zien.’
‘Jouw opvatting van de opdracht klopt niet. Dit is niet wat ze bedoelt.’ Nico leest met een schamper lachje de woorden op het papier nogmaals hardop.

Op het gezicht van Kees verschijnt een brede glimlach. ‘Ik hoor al waar het bij jou misgaat: je legt de nadruk verkeerd.’ Hij zet een streep onder het laatste woord. ‘Het is niet: Doe maar wat, snap je? Het is: doe maar wat, en dat driehonderd keer.’
Nico legt zijn hoofd moedeloos in zijn handen. ‘Ik weet niet wat jij gesnoven hebt.’
Kees klopt zijn vriend op zijn schouder. ‘Dat noemen ze inspiratie, dierbare vriend.’

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind abuis wel passen, maar als Vlaming zou ik abuus gezegd hebben (een Antwerps gezegde stelt: Da’s een abuus da ni just is!). Zeer vermakelijk en geïnspireerd stukje, Fief. 

Lid sinds

1 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beste Fief, je hebt de geest van de opdracht goed getroffen. Vermoedelijk daarbij geholpen door filosoof Kees? ;-) Wat mij betreft laat je Kees en Nico hier vaker terugkomen, dit soort gesprekken vind ik top!
De groeten van Chezz
 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Chezz, of het is wat de coach in gedachten had, weet ik niet. Het inspireerde me in ieder geval wel tot dit verhaal. 
Ik zal Kees en Nico in gedachten houden. Dank je wel voor je positieve reactie.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Of het is wat ik in gedachten had? Je verrast me met dit verhaal over de opdracht. Ik op mijn beurt begrijp een aantal stukken uit jouw dialoog weer niet, maar dat is juist de verwarring die ontstaat en past dus bij het onderwerp van het verhaal. Ik meen te begrijpen dat het woord 'wat' het gekozen woord is, een woord dat verwarring aan kan geven. Ook beide personages begrijpen elkaar niet. Toch ontstaat er inzicht over wat. Met plezier gelezen.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Odile, bedankt voor je reactie. Ik vond de opdracht eerlijk gezegd vaag en wat gemakzuchtig. Sla een boek open, kies een woord en gebruik dat als thema. Dan had je net zo goed kunnen zeggen: Doe maar wat. Dat gevoel inspireerde me tot dit verhaal. 
Mocht je een volgende keer om een idee verlegen zitten, geef ons random zes woorden en vraag ons daar een verhaal mee te schrijven. Die opdracht kregen we in het verleden nog wel eens en dat leverde verrassende verhalen op.