Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Rouw

Ik zoek jullie op de plank in de kast in de foto’s en de zilveren armband waar we alledrie allergisch voor waren naast mams lege asbak en de biljartbekers van pap

 

Zoek in teksten op cd’s, in onze vingerafdrukken op ooit blinkende glazen
en tingelende messen, in de echo’s in mijn hoofd..

In onze boeken, en in brieven aan mijn lippen en onze schelp-met-de-zee aan mijn oor, gevangen in de geur van nicotine
boterkoekjes, Pledge en patchouli.

Fluister je naar me in het kookboek mam?
Ben je bij me in jouw kruisje om mijn nek
Vind ik jou pap, in de brandweerjas van zolder?
En jou, zus, in de vlinder?

De brieven stop ik terug in het oude doosje, de schelp en de armband er weer naast. 
Dan sluit ik de kast, met aan mijn vingers
jullie ringen, 
wezenloos alleen. 

 

 

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Beaunino, welkom op het forum. Je bent al een hele tijd lid van SOL, maar ik heb nooit eerder iets van je gelezen. Mensen die je mist, zoeken in de spullen die aan hen herinneren. Ik vind het mooi gevonden. De vorm waarin je het hebt gegoten, bekoort me minder. Het leest rommelig, zonder structuur. Ik denk dat je er iets beters van kunt maken. 

Ik zoek jullie op de plank in de kast in de foto’s en de zilveren armband waar we alledrie allergisch voor waren naast mams lege asbak en de biljartbekers van pap  ---> dit is een lange zin die niet lekker leest. Misschien kun je hem iets anders formuleren of misschien wel in twee zinnen verdelen. 
alledrie = alle drie

In onze boeken, en in brieven aan mijn lippen  ---> brieven aan mijn lippen? Dat zie ik niet voor me. De komma na boeken mag weg.

Fluister je naar me in het kookboek mam?  --> mam is een aanspreking, dus er hoort een komma na kookboek.

Ben je bij me in jouw kruisje om mijn nek  ---> hier hoort nog een vraagteken achter.

Vind ik jou pap, in de brandweerjas van zolder? ---> voor pap hoort ook nog een komma. Moet het niet zijn: op zolder?

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Beaunino,

Bedankt voor je inzending. Hier zijn mijn tips.

Ik zou je gedicht nog een keer nalopen op interpunctie en spelling. Het is wat rommelig en ik raak de draad kwijt. De enjambementen zijn mijns inziens niet goed gekozen. Ik zou de zinnen korter maken en de beelden preciezer.

Ik hoop dat je iets aan deze tips hebt!