Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#453 Paranormaal

 

“Moet hij hierom rouwen? Uiteindelijk zijn ze geen familieleden, noch van dichtbij, noch van ver. Het zijn hoogstens kennissen, maar waarom denkt hij iets te maken te hebben met hun overlijden?”

“Rouwt een seriemoordenaar om zijn slachtoffers?”

“Nu overdrijf je. Ik krijg kippenvel van je, hij is toch geen moordenaar?”

“Neen, dat is hij natuurlijk niet, maar leg nog eens uit wat jouw vriend  je precies verteld heeft?”

“Hij beweert dat hij zich een beetje schuldig voelt bij de dood van een aantal personen in zijn omgeving. Het begon met een man die in zijn straat woonde. Regelmatig gaf die commentaar op alles en nog wat. Aanvankelijk viel dat nog mee maar na een aantal jaren werd hij al te opdringerig. Een ware etter, die er alles aan deed om zijn medemensen de duivel aan te doen. Voor mijn part mag hij doodvallen, had hij ooit gedacht en kijk, na een kortstondige ziekte overleed de man.”

“Daar had hij toch niets mee te maken?”

“Neen, maar wacht. Met zijn naaste buur had hij de beste relaties. Met de regelmaat van een klok was er echter gedonder tussen de buurman en zijn (alles behalve) ‘lieftallige’ echtgenote. Meer dan eens  liep hun gehakketak de spuigaten uit en stond hij op het punt om de politie te bellen. De bazige vrouw werkte zodanig op het gemoed van haar man dat die zelfs voor de minste reden in zijn omgeving confrontaties zocht en uitlokte. Op een keer dacht hij: val dood, man. Drie maanden later kreeg de buurman een beroerte.”

“Het is toch niet omdat hij zoiets dacht dat hij die man echt dood wilde?”

“Dat zal wel, maar het hield daar niet mee op. Jij weet dat hij regelmatig verhaaltjes schreef op een schrijversforum. Daar kreeg hij het ooit aan de stok met één van de forumleden. Het bleef allemaal beperkt tot wat scheldpartijen op papier of beter op het scherm. Tot hij in zichzelf de persoon naar de hel  verwenste.”

“Je gaat mij niet vertellen dat die schrijver eraan gestorven is?”

“Waaraan hij gestorven is weet geen mens, maar plots verdween de man geruime tijd uit de picture. Een aantal maanden later bleek ook hij overleden te zijn.”

“Dus nu denkt jouw vriend iets te maken te hebben met al die sterfgevallen?”

“Ja, hij overweegt zelfs te laten onderzoeken of hij over bovennatuurlijke gaven beschikt.”

“Pas maar goed op jouw tellen. Het zal je niet berouwen om zo iemand te vriend te houden!” 
 

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het rouwen komt voor mij niet echt aan bod, maar ik vind het een grappige invulling van het verhaal. Graag gelezen!

“Neen, dat is hij natuurlijk niet, maar leg nog eens uit wat heeft jouw vriend  je precies verteld?” >> volgens mij mag hier een dubbele punt na 'uit'.

Regelmatig gaf die commentaar over alles en nog wat > het is commentaar geven op of je mening geven over

Een ware etter, die er alles aan deed om zijn medemensen de duivel aan te doen > nog nooit van gehoord, maar opgezocht dat het een uitdrukking is, weer iets geleerd :)

Meermaals liep hun gehakketak de spuigaten uit. Meer dan eens stond hij op het punt om de politie te bellen. > persoonlijk vind ik meermaals en dan een paar woorden verder meer dan eens niet lekker klinken, zo kort na elkaar. Ik zou er misschien van maken: Meer dan eens, wanneer hun gehakketak de spuigaten uit liep, stond hij op het punt de politie te bellen.
Maar goed, dat is persoonlijke smaak natuurlijk.

Waaraan hij gestorven is weet geen mens maar plots verdween de man > er mag een komma voor maar

“Let maar goed op jouw tellen > volgens mij moet het 'Pas maar goed op je tellen' zijn?

Ik twijfel bij de laatste zin, moet het niet zijn: 'Het zal je berouwen om zo iemand te vriend te houden!' ?

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Voor mij leest het wat moeilijk. Eerlijk gezegd neig ik ernaar wat af te haken, terwijl het uitgangspunt goed is. Misschien zou je ervoor kunnen kiezen om de zuivere dialoog af en toe te doorbreken en iets meer toelichting te geven, zodat je mij wat meer in het verhaal houdt. Maar goed, je schrijft niet enkel voor mij. 😉

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het idee van het verhaal van een jongen die kennelijk mensen doodwenst waarna er iets met ze gebeurd, is leuk gevonden. De dialoog zelf komt meer over als een monoloog. Dat roept wel een beetje de vraag op of verteller dit verhaaltje al in zijn hoofd had zitten, en of vrager het misschien al eerder gehoord heeft. Ik denk dat het realistischer als dialoog zou zijn als er ook stukken tussen zouden zitten met denkpauzes, en twijfels en dergelijke.

Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Grappig bedacht! Ik vind het leuk dat je het als dialoog geschreven hebt. Dat maakt het ook lastig zoals blijkt uit de al eerder geschreven feedback. Ik zelf vond het verhaal van de buurman iets te ingewikkeld: “De bazige vrouw werkte zodanig op het gemoed van haar man dat die zelfs voor de minste reden in zijn omgeving confrontaties zocht en uitlokte.”

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Erg geestig en goede pointes. De dialoog loopt soms wat 'stroef,' wat kan helpen is het luidop te lezen en kijken of het klinkt alsof iemand dat zo zou zeggen, maar de inhoud is geweldig!

En puur dialoog is niet makkelijk om het boeiend te maken

ZGG

 

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Schmetterling, 

Bedankt voor je verhaal. Ik vind het idee goed en erg geestig. 

Ik merk wel dat ik benieuwd ben naar de personages, ik zou iets meer willen weten over de omgeving waarin dit zich bevindt, en de personages zelf.

Wat mij betreft kun je een aantal dingen schrappen. Bijvoorbeeld de zin: “Uiteindelijk zijn…van ver”. De zin die daarop volgt zou je een klein beetje aan kunnen passen, waardoor ze beter in elkaar overvloeien. Nu voelt het een beetje dubbelop. 

Daarnaast de (allesbehalve) ‘lieftallige’ echtgenote. Het gedeelte tussen de haakjes is overbodig, omdat het woord tussen aanhalingstekens al duidelijk genoeg is. 

Ook vind ik de dialoogzinnen niet altijd even realistisch. Er zitten wel degelijk hele realistische woorden tussen (zoals ‘gehakketak’), maar zinnen als: ‘De bazige vrouw werkte zodanig op het gemoed van haar man dat die zelfs voor de minste reden in zijn omgeving confrontaties zocht en uitlokte’, hoor ik niet zo snel iemand uitspreken.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind dit stukje aan de 'lauwe' kant, maar dat geldt ook voor de feedbacks. Ik volg Tony in zijn waardering.