Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#452 De Queen heeft altijd gelijk

 

Mijn moeder zei altijd dat dit het fijnste moment is. De spanning die van de mensen af te lezen is van de verwachtingen, terwijl jij al weet wat je gaat zeggen. Het moment dat je nog alle aandacht hebt, en jij mag gaan bepalen wat je ermee gaat doen. Ze zal wel gelijk hebben, de Queen heeft altijd gelijk. Maar terwijl de microfoon en het publiek in zicht komen, komt bij me het gevoel op dat het script al geschreven is. Camilla's hand voelt stevig aan en vooral warm, in een dusdanige mate dat het mijn vingers doet jeuken. Mijn ogen proberen koortsachtig Harry's blik te vangen, alsof ik op zoek ben naar toestemming voor wat ik nu ga zeggen. Zijn ogen zijn echter afwisselend op zijn broer en de grond gericht.

'Landgenoten. Lange tijd heb ik mogen wachten op de dag die nu zou naderen, maar het gaat nu plaatsvinden. Ik beloof hierbij jullie te zullen dienen, zoals mijn moeder dat ook zestig jaar lang heeft gedaan. Zoals jullie weten is de weg hiernaar toe een lange geweest. Het is niet in het landsbelang dat ik hier alle facetten van mijn leven voor deze dag ga toelichten. Maar er is toch een aspect waarvan ik denk dat deze nog nadere toelichting verdient. En dat is mijn huwelijk met Diana Spencer, Princess of Wales.'

Ik heb met die laatste zin Harry's volle aandacht, hij kijkt me strak aan. Camilla's grip om mijn vingers wordt steeds losser.
'Hierbij ben ik ervan bewust dat mijzelf zeker enige blaam te treffen is en ik begrijp dat er veel Britten zijn die mijn rol in twijfel trekken. Echter om een compleet beeld te geven zie ik me genoodzaakt om toch ook enkele tekortkomingen van Diana weer te geven.'

Hard, moeilijk te verstaan geschreeuw klinkt van buiten. Vrijwel geen van de mensen in de zaal kijkt om. Het moment waarvan iedereen wist dat het zou gaan komen, is aangebroken. De beveiliging had voor de dianabrigade gewaarschuwd, maar stelde dat de capaciteit verhogen zinloos zou zijn. Die 'wildebrassen' zouden zich toch door niets en niemand laten tegenhouden.
'Diana wordt natuurlijk wel een beetje als het lievelingetje gezien. Misschien ergens te begrijpen, maar....'
Het gebonk doet de deuren trillen. Slechts een paar van de tientallen aanwezige beveiligers vinden het de moeite waard erop af te rennen. In een kansloze poging om de deur te blokkeren wordt er een kast tegenaan gezet.
'Ze had niet altijd even goede intenties. Natuurlijk kreeg ze terechte steun voor liefdadigheid, maar dit gebruikte ze ook wel eens als rookgordijn...'

De deur breekt open en de brigade paradeert naar binnen. Het zijn er honderden, misschien zelfs wel duizenden. Met spandoeken gevuld met teksten als 'Diana heeft het geweten' en 'geen moordenaars op de troon', nemen ze de ruimte over alsof die hen toebehoort.
'Ik heb dit nooit verteld, maar ze heeft me meerdere keren mishandeld.'
Camilla heeft mijn hand inmiddels losgelaten en kijkt me glazig aan. Kennelijk heeft zij nooit het noodscript bestudeerd. Schreeuwend marcheert de brigade in mijn richting. De mensen kijken toe alsof ze in een voetbalstadion zitten. Op Harry's gezicht lijkt zelfs wel een glimlach te verschijnen. Het grote schouwspel dat al zo lang geleden voorspeld werd is nu begonnen. De tabloids zullen er morgen vol van staan.

'Ze was gewoon een bloody bitch,' schreeuw ik nog in de microfoon. Het is mijn definitie van het ten onder gaan in stijl. Mijn ego wil er nog wat scheldwoorden aan toevoegen, maar mijn benen overrulen dit door de rest van mijn lichaam naar de nooduitgang te manoevreren. Het enige wat ik van de beveiligingsinstructies heb onthouden, is de geheime ruimte met de deur naar de vrijheid. Het trillen van mijn vingers neemt af wanneer ze in contact komen met de klink van de deur die alleen ik kan openen. Het geschreeuw, inmiddels vermengd met gejuich vanuit de congreszaal verstommen als de deur zich opent en ik de eerste stappen zet op het pad der vrijheden. Ik hoor de stem van mijn moeder zeggen dat ze mijn intenties begrijpt, maar ik dit professioneler had moeten aanpakken. Ze zal wel gelijk hebben, de Queen heeft altijd gelijk.
 

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Virtuoso,

ik weet niet goed wat ik van het verhaal vind. Ik vind de clou dat Diana niet het lievelingetje is zoals ze altijd bekend stond, goed gevonden, maar toch kom ik niet helemaal in het verhaal.

Het feit dat de beveiliging de deur met een kast barricadeert, vind ik te onlogisch en haalt mij uit het verhaal. Bij een groot evenement als dit zullen ze heus wel beter voorbereid zijn.

Op een aantal plekken gebruik je twee keer achter elkaar hetzelfde woord, dit leest niet prettig:
- Het moment dat je nog alle aandacht hebt, en jij mag gaan bepalen wat je met die aandacht gaat doen
- Camilla's hand voelt stevig aan en vooral warm, zo warm dat het mijn vingers doet jeuken.
- Het is niet in het landsbelang dat ik hier alle facetten van mijn leven voor deze dag ga toelichten. Maar er is toch een facet...

Sommige zinnen vind ik niet lekker lopen:
- De spanning die van de mensen af te lezen is van de verwachtingen > De spanning die, door de hoge verwachtigen, van de mensen af te lezen is
- komt bij me het gevoel op dat het script al geschreven is. > komt het gevoel bij me op dat het script al geschreven is
- Mijn ogen proberen koortsachtig Harry's blik te vangen, > ik probeer koortsachtig Harry's blik te vangen
- Lange tijd heb ik mogen wachten op de dag die nu zou naderen, maar het gaat nu plaatsvinden > lange tijd heb ik mogen wachten op de dag die nu is aangebroken
- Ik heb met die laatste zin Harry's volle aandacht, hij kijkt me strak aan. > eindelijk heb ik zijn aandacht, Harry kijkt me strak aan.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Virtuosu, je laat Charles zijn frustraties uiten over Diana, op zich een originele insteek. De tekst zelf vind ik iets minder. Er wordt vooral veel in geschreeuwd en je neemt me niet echt mee in het verhaal.
SchrijfDeb haalde al wat zinnen aan die minder fijn lezen.

'Hierbij ben ik ervan bewust dat ---> ben ik me ervan bewust

de dianabrigade ---> Dianabrigade

 'Diana heeft het geweten' ---> actiever leest het: 'Diana wist het'

en ik de eerste stappen zet in het pad der vrijheden. ---> op het pad.

..., maar ik dit professioneler had moeten aanpakken. ---> ..., maar dat ik dit professioneler had moeten aanpakken

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Virtuoso, gek dat wij het beiden in onze bijdragen over een toestemming van Harry hebben. It's a small world. 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hallo Virtuoso, het idee van Diana-aanhangers die Charles willen lynchen is goed gevonden, maar je verhaal neemt me toch niet helemaal mee, misschien omdat je het wat te beschrijvend vertelt. Misschien wat meer “show” ? Toch graag gelezen.

 

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Schrijfdeb

In ieder geval dank voor het lezen, en terechte taalaanmerkingen ook (vooral die met de woordherhalingen, staat inderdaad slordig). Ik heb wat stukken in de tekst hierop aangepast.

De deur met een kast barricaderen is normaal gesproken inderdaad onlogisch, maar niet als het de beveiliging min of meer in het complot zitten en het ze niet zo veel meer kan schelen dat de brigade zich naar binnen dringt. Vandaar ook dat ze er met weinigen nog op afrennen.

@Fief

Dank voor het lezen. Een verhaal raakt je of het raakt je niet, dat is denk ik een kwestie van smaak. Er wordt inderdaad veel in geschreeuwd, maar ja demonstranten krijgen niet zo veel aandacht als ze fluisteren...

Dank ook zeker voor je taalaanmerkingen. Ik begrijp ze, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het er dit keer niet helemaal mee eens ben (met die van 'op het pad' trouwens wel). De 'dianabrigade' is een beweging, volgens mij schrijf je bewegingen wel standaard met een kleine letter (net zoals bij gele hesjes). 'Diana heeft het geweten' vind ik persoonlijk op een spandoek een stuk onheilspellender klinken dan 'Diana wist het', en daarmee qua boodschap pakkender. Bij je laatste opmerking; er staat juist al een keer 'dat' in de zin, dus nog een keer 'dat' zou dubbel op zijn.

@ Gi

Dank voor het lezen. Zeker, ik had je verhaal nog niet gelezen toen ik die van mij plaatste. Harry is natuurlijk ook wel het lid van het koninklijk huis dat de laatste tijd de meeste aandacht krijgt.

@Emily Claeys

Dank voor het lezen. Misschien is het inderdaad wel wat aan de beschrijvende kant. Lastige is wel dat het er heel veel gebeurd in korte tijd, dus als je daaruit zaken weglaat is het verhaal weer wat moeilijker te volgen...

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

De 'dianabrigade' is een beweging, volgens mij schrijf je bewegingen wel standaard met een kleine letter (net zoals bij gele hesjes). '

Het moet met een hoofdletter omdat het de naam is van de beweging. Zou je dat nog betwisten, dan is de tweede reden dat Diana een naam is en die schrijf je met een hoofdletter.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dag Virtuosu

Leuk verhaal, en origineel dat je een gevoelig punt uit het verleden in je tekst verwerkt. Ik denk echter dat je nog wat aan je test zou moeten schaven om het wat 'echter en emotioneler te maken', hij wil namelijk iets uitschreeuwen en dat komt m.i. niet voldoende tot z'n recht.

Ik zou in de tekst ook eens kijken naar de overgangen tussen overpeinzing, reacties van de entourage, en de speech zelf. De speech zelf kan nog wat herwerking gebruiken: het is nu eerder een verderzetting van de overpeinzingen, meer dan een zich richten tot een publiekslieveling, wat je m.i. ietwat anders zou neerpennen of weergeven.

De invalshoek vind ik zeker origineel.

Johanna