Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#452 - Lang - Kort

 

Het is zover, luisteraars, de nieuwe koning heeft de eed afgelegd en gaat gezalfd worden. Nog even en dan zijn alle plechtigheden achter de rug en zal koning Charles naar het balkon gaan om samen met koningin Camilla het volk toe te zwaaien.

Ik zie dat de aartsbisschop van Canterbury de koning zalft met olie en hij geeft hem nu de scepter en de rijksappel. Alles gaat precies zoals het beschreven is in het draaiboek. Als het goed is, wordt hij dan nu gekroond.

Ja, inderdaad, de aartsbisschop plaatst de kroon kort op het hoofd van koning Charles en zet hem nu op een tafeltje naast de troon. U moet weten, dat de kroon ruim twee kilo weegt. De kroon werkelijk dragen, kunnen we hem niet aandoen natuurlijk.

En dan komt er nu een speciaal onderdeel, luisteraars. Koning Charles had al veel aangepast aan deze traditie en dit deel is helemaal nieuw. Hij gaat een troonrede houden, dat is nog nooit eerder gebeurd. Iedereen is heel erg nieuwsgierig naar wat hij gaat zeggen.

O, het begint. We luisteren mee.

I welcome you all, my family and friends. My fellow royals from abroad, the Lords and ofcourse a warm welcome to the commoners here in the abbey and all over the world.

Finally.

I know that many of you thought that I would perish before I would become king, I believe that bets are lost over this. But I did it. Finally I am king.

U kunt het niet zien luisteraars, maar hij kijkt een beetje vreemd in het rond en ik zie duidelijk zweet op zijn voorhoofd. Dat uniform is natuurlijk veel te warm.

I am gratefull that I can continue the legacy of my mother and … wait … just a second.

Het lijkt wel of het niet goed gaat met hem. Hij probeert zijn boord los te maken. Dit hoort er niet bij, luisteraars. O nee! Hij valt! Hij ligt naast de troon. Jullie horen het geschreeuw. Ik zie op de monitor, dat de televisie het niet laat zien. Ik zal jullie zo goed mogelijk op de hoogte houden. Twee mensen draaien de koning om, hij is bewusteloos. Een van de twee mannen controleert hem en roept iets. Ik kan het niet goed verstaan, zei hij AED? De andere man is zijn uniform aan het openmaken en begint mond op mond beademing. Ja, daar komt iemand aanrennen met een AED. O nee! Is hij dood? Wat gebeurt hier in hemelsnaam? Dit ziet er slecht uit. Er wordt hartmassage gegeven, ik hoor een sirene. Iedereen is stil, sommige zijn aan het huilen. Daar komen ze met de brancard aangerend. Wat doen ze nu? Ik zie het al, ze plakken allerlei draden aan zijn lijf. Een van de mannen zie ik nu duidelijk nee schudden. O mijn god, is hij werkelijk overleden? Ok, ze leggen hem op de brancard. In het ziekenhuis redden ze hem wel. Nee! Ze trekken het laken over zijn hoofd. Wat een verschrikkelijk drama voor de familie. Ze lopen nu langzaam met de brancard naar buiten. Zo te zien is iedereen in shock en ik ook, luisteraars. Hoe moet dat voor de zoons zijn? Maar .. het lijkt wel of ik een glimlach zie bij prins William. Het zullen de zenuwen wel zijn.

Terug naar de studio.

 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hallo Taco, heel goed beschreven. Het zou wel eens echt kunnen gebeuren, je weet maar nooit. Mooi idee om het door een journalist te laten vertellen. En de glimlach van William is inderdaad de max.

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hey taco,

Het begint als een typische verslaggeving van de kroning van Koning Charles III, maar al snel neemt het een hilarische wending wanneer de koning flauwvalt tijdens zijn troonrede. De paniek van de verslaggever en het drama dat zich ontvouwt, zorgen voor een komische en absurde situatie. De opmerking over prins William's glimlach voegt een extra lachwekkend element toe. Kortom, een grappige en vermakelijke tekst.

GG!

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Taco, je neemt me echt mee in het verslag. Een mooie twist op het eind, alleen de laatste zin komt voor mij te snel na de mededeling van de glimlach van William. 
Maar behalve dat vind ik het een geweldig verhaal. De emotie van de verslaggever is duidelijk leesbaar en je schetst een duidelijk beeld van de gebeurtenissen.

U moet weten, dat de kroon ruim twee kilo weegt. ---> de komma mag weg, tenzij je schrijft: 
U moet weten, de kroon weegt ruim twee kilo.

ofcourse ---> of course

gratefull ---> grateful

Ik zie op de monitor, dat de televisie het niet laat zien. ---> de komma mag hier weg

De andere man is zijn uniform aan het openmaken ---> in een dynamisch verslag zou ik zeggen: De andere man opent zijn uniform. Dat leest actiever.

mond op mond beademing ---> mond-op-mondbeademing

Zo te zien is iedereen in shock ---> "Zo te zien" leest alsof de verslaggever zich ook zou kunnen vergissen.  Voor mij mag deze zin dramatischer: Iedereen is in shock. 

Maar .. het lijkt wel  ---> een beletselteken heeft drie puntjes.

 

Maar .. het lijkt wel of ik een glimlach zie bij prins William. Het zullen de zenuwen wel zijn.

Terug naar de studio.

Voor mij is dit einde te abrupt. Ik mis iets meer afronding van het verslag. Bijvoorbeeld:
Maar .. het lijkt wel of ik een glimlach zie bij prins William. Nee, het zullen de zenuwen wel zijn. 
De brancard is inmiddels in een ambulance geschoven en deze rijdt nu weg. Wat een drama!
We houden u op de hoogte, maar voor nu, terug naar de studio. 

 

 

Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Taco,

Origineel geschreven, zo vanuit de reporter. Helaas ook goed in te beelden, laten we hopen van niet. Je eind zin over William maakt het af. 

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dag Taco

De invalshoek om het te doen als reporter vind ik goed gevonden. Ik vind je tekst (in tegenstelling tot je andere schrijfsels) wat droog: vooral de verslaggeving op zich: erg veel passiefzinnen en dat vind ik jammer. De sterkte van radio is met woorden doen wat een tv doet met beelden, dat mis ik een beetje.

Persoonlijk zou ik geen Engelse zinnen in de tekst verwerken.

Het verhaal op zich vind ik wel erg sterk.

Johanna

 

   

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@SchrijfDeb, @Emily, @Curtis Bedankt voor het compliment

@Tony, grappig dat jij het grappig vindt. Was niet mijn intentie

@Fief, bedankt voor je compliment en de toevoegingen. Daar wordt het verhaal veel beter van

@Johanna, Het is een Nederlandse reporter die verslag doet van een Engels spektakel. Vandaar het Engels, we luisteren mee.

Dank allen voor het lezen,
Taco