Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#451 De loze vangst + Het beloofde land

De loze vangst

Ach, was jij maar niet met mij meegevaren
Dan viste ik nog aan de waterkant
Geen wilde wateren noch woeste baren
Ach, was jij maar niet met mij meegevaren
God weet hoe verliefd wij toen waren
Nu is mijn boot al lang gestrand
Ach, was jij maar niet met mij meegevaren
Dan viste ik nog aan de waterkant

Het beloofde land

Het gras mag er al groener zijn
Ik ga niet naar de andere kant
De wijn die smaakt er naar azijn
Het gras mag er al groener zijn
Er is veel kommer en chagrijn
Die plek wordt nooit mijn nieuwe land
Het gras mag er al groener zijn
Ik ga niet naar de andere kant

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Big smile, Gi. Erg leuk gevonden. Bij de 5e regel denk ik dat de woordvolgorde typisch Vlaams is. Ik zou nl "verliefd" voor "wij" hebben gezet. Maar dat terzijde, met plezier gelezen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je Fief, de vijfde regel heeft niets met 'Vlaams' te maken maar eerder met het metrum (denk ik). 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hallo Gi, je schetst een heel mooi beeld van een vergane liefde in slechts enkele woorden. Goed gedaan. Ik denk dat het metrum hier en daar wat hapert. De woordvolgorde in regel 5 stoorde mij ook wel een beetje, hoewel ik snap dat je dit voor het metrum doet. Wat denk je van: “God weet dat wij geliefden waren” Is maar een suggestie, heeft ook niet helemaal dezelfde betekenis.

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Mooie tekst met veelbetekenende titel. Eens met Emily wat betreft metrum. Graag gelezen. 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi,

Ik vind het een heel mooie tekst. Het gevoel dat er Ik begrijp de opmerking i.v.m. de zin die begint met "God". Misschien gaat het zo wel: "God alleen weet hoe verliefd wij toen waren."  (naar mijn gevoel zou dit wel kunnen, maar kan goed zijn dat het niet volledig past wat het metrum betreft :-))

Leuk om te lezen.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi Gi, de woordvolgorde in zin 5 stoort mij niet, omdat het ergens gewoon klopt. 
Feedback heb ik verder niet, omdat ik van dichten geen verstand heb.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Emily, dank je voor de reactie. Jouw suggestie zou inderdaad de betekenis wijzigen.
@ Hadeke, bedankt, de inhoud is er, nu nog het metrum aanpakken.
@ Peggy, tof dat je het mooi vond, ook al wringt mijn 'dichterlijke vrijheid'-zin :-)
@ SchrijfDeb, wat goed dat zin vijf je niet stoort, ik laat hem staan. Merci voor de reactie.

Lid sinds

1 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Mooi Gi, voor mij spreekt er nostalgie uit. Het lijkt een definitief einde van een liefdesrelatie, maar ook de relatie die iemand met zichzelf heeft gehad - er is geen terugkeer meer mogelijk naar hoe het was. 

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, Melina geeft hier een haarscherpe analyse van jouw eerste bijdrage. In het tweede rondeel geef je goed weer wat er zich in het hoofd afspeelt van de vele vluchtelingen die in de wereld ronddwalen. 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi,

Mooi gedaan. Ik struikel alleen wel steeds bij de refreinregels. Ik begrijp dat je trocheïsch begint, maar omdat de rest jambisch is en omdat de eerste zes lettergrepen ook jambisch te lezen zijn, raak ik steeds in de war. De oplossing is vrij simpel: Ach, was jij maar niet met mij meegevaren.
De tweede regel vind ik een jambe te lang, die zou ik wijzigen in Dan viste ik nog langs (voor Nederlanders: aan) de waterkant
Regel vijf is erg lelijk, maar je geeft zelf al toe dit omwille van het metrum gedaan te hebben. Metrumdwang dus. Maar daar is echt wel wat beters op te verzinnen.

De dichtcoach

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt DC om nog zo laat 's nachts (of vroeg in de morgen) commentaar te leveren. Ik heb de tekst aangepast.