Lid sinds

1 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#450 en #449 Op het nippertje

‘Kijk, van oma gekregen voor mijn verjaardag!’ vol trots laat ik aan Demi mijn nieuwe voetbal zien.
‘Supermooi!’ zegt ze een klein beetje jaloers. We schieten wat over en al snel krijgen we het zo warm dat we onze jassen uitdoen. Heerlijk, die lentezon! Onze jassen komen goed van pas als doelpalen en we beginnen met een partijtje. Plotseling schiet Demi de bal hard van een grote afstand in mijn doel.
‘Eén – nul!’ roept ze blij. Ik ren achter de bal aan en zucht geïrriteerd als die door een heg een tuin ingaat. Op mijn knieën zoek ik naar een plek om er doorheen te kruipen.
‘Wacht, niet doen!’ schreeuwt Demi terwijl ze naar me toe rent. Ze pakt mijn schouder vast.
‘Hier woont mevrouw Vossestein en ze is heel eng,’ fluistert Demi ernstig. ‘Ze heeft laatst de bal van mijn broertje lek gestoken.’
Geschrokken gluur ik door de heg en ik zie mijn bal liggen middenin een perkje paarse bloemen. Twijfelend kijk ik heen weer tussen de angstige ogen van mijn vriendinnetje en mijn geliefde bal. Vastberaden knik ik naar Demi en ik kruip zo vlug als ik kan door de heg. Mijn hart klopt in mijn keel als ik gebukt naar de bal toe ren. Opeens hoor ik de tuindeur openslaan.
‘Hé, wat moet dat in mijn tuin?!’ Aan de andere kant van de heg slaakt Demi een gil.
‘Vangen, Demi!’ roep ik terwijl ik de bal met een grote boog over de heg gooi. Zo, die is veilig, nu ik nog. Mevrouw Vossestein komt met een bezem in haar hand op me af.
‘Mijn prachtige dahlia’s!’ gilt ze hysterisch. ‘Hier blijven, rotkind!’
Zo snel als ik kan ren ik terug naar de heg en met een prachtige sliding vlieg ik er doorheen. Ik hoor takken breken en mijn kleding scheuren. Aan de andere kant trekt Demi me met de bal in haar hand overeind en samen rennen we weg. Als we de hoek om zijn beginnen we te lachen.
‘Poeh, dat was op het nippertje!’ zucht ik opgelucht.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk verhaal, de enge buurvrouw is duidelijk in beeld gebracht. Ik zie de situatie helemaal voor me.
Ik denk dat je hier en daar nog wat in kunt korten, maar graag gelezen!

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Simsi, je hebt twee opdrachten mooi in elkaar gevlochten. Met plezier gelezen. 

Schrijfdeb zei het ook al. Het is juist de uitdaging de zinnen zo te formuleren dat je binnen het woordenaantal blijft.
Bijvoorbeeld de zin "Zo, die is veilig, nu ik nog."  Heeft deze meerwaarde voor het verhaal? Ik denk dat ik als lezer wel snap dat de bal veilig is en dat jij nog weg moet zien te komen. Zijn toch weer zeven woorden die je kunt schrappen.
Of deze zin:
'Vangen, Demi!’ roep ik terwijl ik de bal met een grote boog over de heg gooi. ---> 'Vangen, Demi!' Met een grote boog gooi ik de bal over de heg. (dat je het roept maak je al duidelijk met het uitroepteken, dan hoef je dat er niet meer achter te zetten. Scheelt ook weer drie woorden.)

vol trots ---> Vol moet met een hoofdletter.

Zo snel als ik kan ren ik terug ---> tussen kan en ren hoort een komma

Plotseling schiet Demi de bal hard van een grote afstand in mijn doel.
‘Eén – nul!’ roept ze blij. Ik ren achter de bal aan ...  ---> het woord "bal" komt vaak voor in de tekst. In deze twee zinnen zou je het weg kunnen laten (drie woorden minder):
Plotseling schiet Demi van een grote afstand in mijn doel.
‘Eén – nul!’ roept ze blij. Ik ren erachteraan ...
 

Lid sinds

1 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt SchrijfDeb en Fief voor de feedback! Ik merk dat ik het inderdaad lastig vind om kort te schrijven, omdat ik ook wil vermijden dat het korte simpele zinnetjes worden. Mijn oorspronkelijk versie was nog veel uitgebreider dus ik had al erg ingekort, maar het kan zeker nog beter. Bij een volgend verhaaltje ga ik er extra op letten. 

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik merk dat ik het inderdaad lastig vind om kort te schrijven, omdat ik ook wil vermijden dat het korte simpele zinnetjes worden.

Je kunt ook met langere zinnen een kort verhaal schrijven. Het gaat niet om het woordenaantal van de zinnen, maar het aantal woorden in zijn geheel.

Ik kijk uit naar je volgende verhaal.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Prettig geschreven verhaal, echt een scène en je neemt daarmee de lezer goed mee. Ik vind de feedback van Fief altijd leerzaam. Het is niet erg om niet zo kort te schrijven, zeker wanneer je show gebruikt zoals jij doet. Schrappen kan altijd nog en Fief geeft daar goede voorbeelden van.