Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#450 - tot in de eeuwigheid (herschrijf)

‘Ongelooflijk.’ Met een diepe zucht ploft Rob op de bank. Zijn ogen zijn bloeddoorlopen en de wallen eronder zijn zo donker dat je, als je niet beter zou weten, zou denken dat hij gevochten heeft.

‘Hoe komt ze erbij?’ Hij knijpt met duim- en wijsvinger in zijn neusbrug en slaat dan beide handen voor zijn ogen. Hij wrijft lang en hard en als zijn gezicht weer tevoorschijn komt, ziet hij er zo verkreukeld uit dat ik een steek in mijn hart voel. Mijn troostende hand blijft in de lucht hangen.
‘Een schaal eten brengen is tot daaraantoe, maar dat opzichtige geflirt? Heeft ze dan totaal geen gevoel voor… voor…’
Een vreugdeloos lachje ketst door de kamer. Rob zucht nogmaals en leunt achterover, zijn ogen gesloten. De laatste tijd slaapt hij nauwelijks en als hij al in slaap valt, is het op de bank. Onze slaapkamer heeft hij in geen weken gezien.

Het borrelt van binnen en ik storm naar buiten. Hij is van mij, hoe haalt ze het in haar botte hersens om zelfs maar een poging te wagen!

Via de openstaande achterdeur kan ik makkelijk haar huis binnenkomen. Heerlijk, die lente. Boven loopt een douche en zonder twijfel ga ik naar boven. Geluidloos glip ik de badkamer in en Mijn vingers schrijven woest piepend een niet mis te verstane boodschap op de beslagen spiegel.
Het water wordt uitgeschakeld en Marian steekt haar hoofd om het douchegordijn. Haar ogen worden groot als haar blik op de spiegel valt en ik word beloond met een ijselijke gil.

 Ze ziet me niet, natuurlijk ziet ze me niet. Ik ben al weken niet meer onder de levenden, maar ik ben er nog wel. Zelfs nu de dood ons veel te vroeg gescheiden heeft, blijft Rob van mij. En dat weet Marian nu ook.

 

 

Oude versie: Tot na de dood ons scheidt

‘Kun je het geloven?’ Met een diepe zucht laat Rob zich op de bank zakken. Zijn ogen zijn bloeddoorlopen en de wallen eronder zijn zo donker dat je, als je niet beter zou weten, zou denken dat hij gevochten heeft.
‘Hoe komt ze erbij dat ik interesse zou hebben?’ Hij knijpt met duim- en wijsvinger in zijn neusbrug en slaat dan beide handen voor zijn ogen. Hij wrijft lang en hard en als zijn gezicht weer tevoorschijn komt, ziet hij er zo verkreukeld uit dat ik een steek in mijn hart voel.
‘Een schaal eten brengen is tot daaraantoe, maar dat opzichtige geflirt, heeft ze dan totaal geen gevoel voor… voor…’
Een vreugdeloos lachje ketst door de kamer. Rob zucht nogmaals en leunt achterover, zijn ogen gesloten. De laatste tijd slaapt hij nauwelijks en als hij als in slaap valt, is het op de bank. Ons bed heeft hij in geen weken gezien, laat staan een stap in de slaapkamer gezet.

Het borrelt van binnen en ik storm naar buiten. Die buurvrouw moet met haar tengels van mijn vent afblijven. Hoe durft ze? Ze weet toch dat hij zielsveel van mij houdt? Hoe haalt ze het in haar botte hersens om ook maar een poging te wagen!

Ik draaf naar haar huis en kan via de openstaande achterdeur makkelijk naar binnen. Heerlijk, die lente. Eenmaal in de gang sta ik even besluiteloos. Boven loopt een douche en er vormt zich een idee in mijn hoofd. Ik sluip de trap op en geluidloos glip ik de badkamer in. Mijn vingers schrijven woest piepend een niet mis te verstane boodschap op de beslagen spiegel.
Het water wordt uitgeschakeld en ik zie dat Marian een hoofd om het douchegordijn steekt. Haar ogen worden groot als haar blik op de spiegel valt en ik word beloond met een ijselijke gil.
Ze ziet me niet, natuurlijk ziet ze me niet. Ik ben al weken niet meer onder de levenden, maar ik ben er nog wel. Ik moet Rob beschermen, hij is van mij, tot na de dood ons scheidt. En dat weet Marian nu ook.

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

ja! lekker idee, en goed verhaal. Sommige zinnen kunnen misschien iets opbouwenders naar de plot, maar je had me. 

ZGG

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schrijfdeb, ik vind het een mooi verhaal. Goed gevonden. Mooi ook de clou in de laatste zin. Alleen klopt volgens mij de uitdrukking niet.
tot na de dood ons scheidt. ---> dit klopt grammaticaal niet. De uitdrukking is: tot de dood ons scheidt. Zoals de zin er nu staat, mist er een onderwerp. Wie scheidt ons? "Tot na de dood" is een tijdsaanduiding. 
Bovendien heeft de dood hen al gescheiden, dus voor mijn gevoel klopt deze uitdrukking hier niet. Maar wellicht zie ik het niet goed.

‘Een schaal eten brengen is tot daaraantoe, maar dat opzichtige geflirt, heeft ze dan totaal geen gevoel voor… voor…’ ---> Ik zou hier twee zinnen van maken.
‘Een schaal eten brengen is tot daaraantoe, maar dat opzichtige geflirt? Heeft ze dan totaal geen gevoel voor… voor…’

en als hij als in slaap valt, ---> de tweede als zal al moeten zijn, denk ik.
 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@TonyCoppo: dankjewel voor het lezen en je reactie. Heb je tips om de zinnen meer opbouwend naar het plot te maken?

@Fief: dankjewel voor het lezen en je reactie. De uitdrukking klopt inderdaad niet, in mijn hoofd klonk het logisch, maar dat was het toch niet ;) Samen met je andere tips in de herschrijf aangepast. Ik merkte dat ik sowieso over het woordenaantal heen was, dus meteen ingekort.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Goed verhaal, mooi plot. Misschien kan het nog iets strakker. Bij het stukje over de neusbrug vertel je wat veel, maar tegelijkertijd ook weer niet hinderlijk. 

Ik vond je oude titel wel grappig en passend, omdat je er eerst door in verwarring raakt, maar op het eind er wel een kwartje valt.

Graag gelezen.