Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#450 Martine

“Oh Martine, oh Martine, hoe kan ik jouw hart verdienen?” De veloursstem van Louis Neefs zaliger klinkt door mijn hoofd telkens ik mijn buurvrouw de was zie ophangen. Dat gebeurt dagelijks. Je kan er de klok op gelijk zetten. Geen haar op mijn hoofd denkt het hart van dit secreet te willen veroveren.

Ze boezemt angst in met haar getier. Het gekrijs is deels terecht want haar kroost maakt constant ruzie en kabaal. Soms klinkt een langgerekt: “Andrééééé!” Dan roept ze haar man. Hem hoor je zelden. Dat komt omdat hij een heel hoog stemmetje heeft. Ik vernam dat hij bij het zangkoor is van de parochie. Zelf ben ik geen kerkganger en weet weinig over zijn zangkwaliteiten.

De vroegere groentetuin van Martines vader is onder haar bevel en toezicht omgespit. De grasmat doet denken aan een voetbalveld. Onlangs vroeg André mij of ik de haag in mijn voortuintje wilde inkorten, zijn vrouw zag de dieven niet meer aankomen. Ik kon er geen touw aan vastknopen, maar droomde daardoor dat Martine met een snoeischaar naast mijn bed stond.

De lente is in aantocht, de treurwilg in mijn achtertuin kleurt lichtgroen. Pasen is voorbij. André heeft meegezongen in de hoogmis. Door het openstaande raam van zijn badkamer hoorde ik hem oefenen. De buurjongen is net geen jaar ouder dan zijn zus. Ze  doen samen hun communie. De bel gaat. Door de glazen voordeur merk ik het hoofd van de buurvrouw. Ik twijfel om ze te openen, maar Martine heeft mij al gezien. Op hun paasbest uitgedost staan moeder en kinderen op de drempel: of ze een foto mag maken van de communicantjes onder mijn treurwilg?

Natuurlijk stem ik in, een mens kan niet blijven treuren omdat hij niet zo gesteld is op zijn buurvrouw en haar zootje.

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling, het verhaal is vlot geschreven. De buurvrouw heeft duidelijk de nodige indruk op de ik-persoon gemaakt dat deze ervan gaat dromen. 
Voor mij had je iets minder mogen focussen op de communie en meer kunnen doen met de angst die ze inboezemt. Dat verdwijnt nu naar de achtergrond door de alinea over de grasmat, Pasen, hoogmis en communie. Na de tweede alinea raak je mij al kwijt omdat ik meer hoop te lezen waarom ze angst in boezemt. Behalve het getier is er niets anders wat haar angstaanjagend maakt, maar wellicht zie ik iets over het hoofd.

Ik twijfel of ik zou openen ---> "zou" moet naar mijn idee "zal" zijn. In de verleden tijd klopt "zou" wel.

... een mens kan niet blijven treuren dat hij niet zo gesteld is op zijn buurvrouw en haar zootje. ---> moet "dat" niet "omdat" zijn? 
Deze laatste zin kan ik niet helemaal rijmen. Ik snap wel dat je de connectie met de treurwilg wil maken, maar uit de tekst blijkt nergens dat de ik-persoon treurde omdat hij niet op zijn buurvrouw gesteld was.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je start met een sterk gegeven, maar dan valt het wat in kortzinnen waardoor ik het tempo niet meer vat, om dan te concluderen met iets wat (voor mij) niet meteen past op het geopende potje.

Het ligt ongetwijfeld aan mij, maar dit verhaal vat ik niet meteen wat je wil vertellen, - which is fine, ik ben de grootste fan van warrige onzin - maar ook styllistisch vind ik de pointe niet.

Nogmaals, het ligt ongetwijfeld aan mij, dit commentaar met de beste intenties en de coach zal oordelen ;)

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Het begint inderdaad heel sterk, door mij meteen even op het verkeerde been te zetten. Eerst lijkt het een stille verliefdheid, maar dat is het duidelijk niet. 

Ik ben het met Fief eens dat de angst gaandeweg het verhaal afzwakt. Dat vind ik wel jammer. Voor mij haal je er iets teveel bij voor een kortverhaal. De buurvrouw natuurlijk, maar ook de buurman en zijn stem + zangtalent, een grasmat, mogelijke dieven, een vader, een grasmat, kinderen, communie. Ik zou één thema pakken en dat uitwerken. 

Met je schrijfstijl is niets mis. Die leest fijn.

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, Tony en Hadeke, bedankt voor de reacties. Bij het lezen van de opdracht zag ik plots mijn vroegere buurvrouw voor ogen en schreef ik op wat ik mij van haar herinnerde. Fief raakte ik al kwijt na de tweede alinea, maar blijkbaar heeft ze toch tot aan het einde doorgelezen. Tony vindt net als Hadeke dat ik sterk start maar dan in teveel taferelen verval om mijn ongeliefde buurvrouw te beschrijven. Maar ook zij lazen door tot het bittere einde, wat mij op zich al tevreden stelt. Nu afwachten wat de coach nog gaat toevoegen. 

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Er zijn meerdere manieren om angst te ervaren en één daarvan is zonder lichamelijke sensaties maar vermijdingsgedrag. Daar lijkt de reactie van deze personage op. Het vermijden is echter alleen licht aangestipt en krijgt niet de nodige aandacht. Verder mooie typering van het gezin.