Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdracht # 450 de buurvrouw

 

Eindelijk, verzucht je, eindelijk een zonnetje. Je had het bijna opgegeven. Het leek wel of de winter geen plaats wilde maken voor de lente, maar het lijkt toch gelukt te zijn. Eerst dat balkon maar eens wat liefde geven. Ook daar heeft de kou toegeslagen. De planten hangen verdrietig over de balustrade heen. De stoelen zien grauw van de regen. 

Echter, voor je het balkon oploopt, moet er eerst wat anders gebeuren. Je sluipt naar beneden en legt een oor tegen de deur van de buurvrouw. Gelukkig, niets. Je loopt terug naar boven. 

Na zo’n ijzige winter, zou je het bijna vergeten. Helaas, was het maar zo’n feest. Toch nog maar even door de gordijnen gluren op zoek naar haar fiets. Niets.

Je zou er bijna vrolijk van worden! Gewapend met een vuilniszak en stoffer en blik, stap je het balkon op. Genietend van het zonnetje begin het grote ruimen. 

Terwijl je lekker bezig bent, klinkt er een klap tegen de vloer. Een bekend geluid. Je verstijft. Daarom hoorde je niets, ze zit op het balkon! Dom dom dom! Het liefst wil je naar binnen rennen. “Nee, ik kan dit”. Hier heb je de hele winter op geoefend. Je hoort je therapeut nog zeggen: “Jij hebt de regie”.

Maar dan hoor je het, een scherpe stem die roept: “buurvrouw” en nog een keer, nog een keer, steeds harder: “buurvrouw”. Bam, bam. De bezemsteel ramt steeds harder tegen de vloer. Radeloos sta je op het balkon, het blik nog in je handen. 

Het is te eng. Terwijl je naar binnen vlucht, hoor je de buuf nog roepen of je een bakkie komt doen. Echter, jij ligt inmiddels al weer in je bed. Je hoofd diep onder de dekens. Morgen weer een dag. Weer een dag om die grote boze wereld aan te kijken. Misschien zelfs dat zonnetje te ervaren. Wie weet zelfs ooit met dat ene bakje koffie.

 

Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#GI: dit was mijn eerste verhaal op deze site (en geschreven), ik was me er niet van bewust dat ik een eigen titel moest bedenken. Mocht er een volgende keer komen, dan zal ik een eigen titel bedenken. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Curtis, je bent niet de enige of de eerste die hier begint te schrijven en vergeet de regels te lezen die bovenaan staan en ook nog eens in de opdracht worden vermeld. Maar erg is het niet hoor, je kan trouwens nog altijd een andere titel bedenken en toevoegen. Welkom op dit forum. Je hebt een prettig lezend verhaal geschreven. Het woordje 'je' komt er wel erg veel in voor. Ik raad aan om het weg te laten waar het kan of het door een synoniem te vervangen. Om in de tekst wijzigingen aan te brengen staat er bovenaan de tab 'bewerken'. 

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Curtis, welkom op het forum. Ik vind het een leuk verhaal, alleen vind ik de je-stijl minder fijn. Het leest voor mij nu meer als een instructieverhaal. In de ik-vorm zou ik het mooier vinden, maar dat is persoonlijk. Het is wel vlot geschreven en ik ben benieuwd naar volgende verhalen.
Het is me ook niet helemaal duidelijk waarom je personage bang is voor de buurvrouw of daar therapie voor krijgt. Omdat ze je vraagt om koffie te komen drinken? 

Maar dan hoor je het, een scherpe stem die roept: “buurvrouw” en nog een keer, nog een keer, steeds harder: “buurvrouw”.  ---> achter een dubbele punt voor een gesproken zin moet het eerste woord met een hoofdletter.
 

Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#Fief: dank voor je feedback. De reden waarom ik de je-vorm gebruikt heb, is omdat het ook een beetje een instructie is. (Het ging eigenlijk vanzelf, alsof de hoofdpersoon hulp nodig had). De hoofdpersoon is niet alleen bang voor de buurvrouw, maar voor de hele wereld. Vandaar ook de therapie. 
Goed om te lezen dat dit dus niet duidelijk is, want dan weet ik dat ik dat anders moet aanpakken. 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

De jij-vorm werkt voor mij dit keer juist wel. Het tekent de hoofdpersoon die als het ware zichzelf (moed) toespreekt. Ook het feit dat we niet te weten komen waar haar angst (voor o.a. de buurvrouw) vandaan komt, vind ik goed werken. Dat mijn nieuwsgierigheid niet opgelost wordt is ook wel mooi, daardoor ga ik zelf doormijmeren.

Van mij mag het woord 'echter' vervangen worden door een ander woord. Het komt wat archaïsch op me over en past niet zo in de toon van het verhaal.

Graag gelezen.

 

Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Hadeke: dank voor je feedback en leuk om te lezen dat jou de jij-vorm wel aanspreekt. Ik ben nog aan het nadenken over ‘echter’.