Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

# 446 Mijn hart huilt

$ 446

Een knap lastige opdracht, maar absoluut de moeite waard om aan mee te doen.
Of het 100% gelukt is? Mwa ... klein beetje sjoemelen, maar het kán. Ik elk geval lukt het mijzelf om mee te zingen. Of ik het liedje ooit weer uit mijn hoofd krijg is een tweede. ;-)

De link naar het lied dat ik heb uitgekozen:
https://www.youtube.com/watch?v=ip2U3w6b9rU&ab_channel=seokjunekim
 

Mijn hart huilt

Een tak met tere bloesem
Zacht en fris het groe(oe)n
Krokus in bloei en de sneeuw laat zich nooit meer zien
Maar waar ben jij?
Waar is jouw ziel?
Wat is de wereld zonder jou?

Een tak met tere bloesem
Zacht en fris het groe(oen)
Lente rukt op, er ontstaat een heel nieuw leven
Maar zonder jou
Waar is jouw ziel?
Wat is de wereld zonder jou?

Het blijft altijd nacht, zonder jou geen licht
Het blijft altijd nacht, zonder jou geen zicht

Een tak met tere bloesem
Zacht en fris het groe(oe)n
Krokus in bloei, en de kievit legt er een ei
Maar mijn hart huilt,
elke dag weer
Wat is de wereld zonder jou?
Zo zonder jou
blijft het te kil
Wat is de wereld zonder jou?

Duisternis die blijft ook al straalt hier de zon
Duisternis die blijft want jij bent hier niet meer

Een tak met tere bloesem
Zacht en fris het groe(oen)
Krokus in bloei en de sneeuw laat zich nooit meer zien
Mijn tranenvloed daalt op aard' neer
Wat is de wereld zonder jou?
Wat is de wereld zonder jou?

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Willy, ik heb het honderd procent kunnen meezingen EN fluiten. Er wordt wel veel tekst herhaald, maar dat is in het origineel ook zo. Puik! Ik zat met het liedje dat ik koos ook heel de dag in mijn hoofd. Met dat van jouw heb ik het er uit gekregen.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ondanks dat ik zoals ik al eerder schreef niet erg weg ben van het liedje, vind ik de combinatie met jouw tekst wel geslaagd. Het contrast vind ik leuk, voor mij werkt het.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Williy, in tegenstelling tot Mespunt ben ik wel blij dat je dit nummer ook gekozen hebt. Ik vind het wel mooi gevonden. Graag gelezen en graag meegezongen.

Je herhaalt veel zinnen, Gi gaf het ook al aan. Als ik naar de originele tekst kijk, worden daar ook zinnen herhaald, maar minder dan in jouw tekst. Je zou dan nog iets meer variatie in je tekst kunnen schrijven.
https://muzikum.eu/nl/kyu-sakamoto/sukiyaki-songtekst

Krokus in bloei en de sneeuw laat zich nooit meer zien --> hier kom ik een lettergreep te kort na het woord "zien"

Lente rukt op, er ontstaat een heel nieuw leven --> deze zingt ook niet lekker mee.

Krokus in bloei, en de kievit legt er een ei ---> bij het woord groen schrijf je groe(oen). Hier bij het woord "ei" moet je het woord dan ook moeten verlengen: ei (jei). Volgens mij hoef je dat niet zo te noteren. Als je het lied inzingt, dan hoor je dat als luisteraar wel. 
Hetzelfde geldt voor het woord "zien" in de derde regel. Als je het meezingt, zing je "ziehien". Dat betekent volgens mij dat je daar een lettergreep te kort komt, maar dat zal de coach beter weten dan ik. 

 

 

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

@Gi

Dan heeft het in elk geval iets positiefs opgeleverd, ga ik vanuit. Bedankt voor je reactie. Het lied zit nog steeds in mijn hoofd. Ik denk dat ik jouw 'truc' moet toepassen (andermans uitvoering lezen - en beluisteren). ;-)
 

@mespunt

Dat beschouw ik als een compliment. Dank je wel. :-D 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Willy.

Ik mis nog deel twee van de opdracht, maar daar ben je wellicht momenteel druk mee bezig. Probeer dit wel zo snel mogelijk te doen, want als de nieuwe opdracht komt, zakt de aandacht voor deze weg (al zullen schrijver een reactie vast op prijs blijven stellen).

Je tekst doet me thematisch denken aan Zonder jou.
Opmerkelijk dat je niet alleen de vorm, strofe en versbouw van de originele tekst hebt overgenomen, maar de hele stucteer met alle  herhalingen incluis. Misschien inspireerde je dit, het heeft ook zeker z'n charme, maar het hoeft niet; van mij had er wel wat meer vertelling in gemogen.
Het weglaten van sommige lidwoorden (krokus, lente), waarschijnlijk om in de cadans te blijven, doet wat geforceerd aan.
Let op de hoofdklemtonen van de melodie. Vergelijk

Een tak met tere bloesem

maar eens met

Een tak met perenbloesem

Hoor je het verschil?

De dichtcoach

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

@Fief

Dank voor je feedback. Daar kan ik wel wat mee. 👍 Ik heb her en der een beetje gesmokkeld. In principe kun je de tekst meezingen zoals die er staat maar perfect is het niet, geef ik toe. Voor mezelf ga ik er in alle rust nog eens aan sleutelen, gebruik makend van je aanwijzingen. 

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

@Musonius

Hartelijk dank voor de feedback. Ik heb geprobeerd mijn versie zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke te houden en deze niet  te 'verwesteren'. In Oosterse zang ervaar ik vaak meer drama, klaaglijk klinkende liedjes met veel herhaling. Die herhaling versterkt voor mijn gevoel het drama.

Voor mij was de tijd te kort om het geheel uitgebreid en perfect voor elkaar te krijgen. Ik vind het knap hoe het een paar schrijvers behoorlijk goed gelukt is, met wat feedback. Gemakkelijk was het niet maar wel zeer de moeite waard. 

Ook je feedback is top en stemt tot nadenken! Ik ga er in alle rust nog eens voor zitten.

Bedankt voor de opdracht en voor de uitgebreide feedback!